#0 Ser verkligen ut som en peruk!?
(KLM… flygbolaget?)

#1 Visst gör det! Visste inte om jag vågade skriva det dock! 

#2 Kalmar Läns Museum

Det håret var maffigt. Mystiskt glänsande var det också.
Här en helt annan stil på frisyr som jag är imponerad av.

Jag fick lära mig att man kunde använda en limpa för de riktigt höga fina uppsättningarna, om håret inte räkte till. Men även löshår förekom säkert.
Och det var min mamma som avslöjade limptricket för femtiotals uppsättningar. Så det har säkert funnits med länge.
Vad ska man ha som signatur tro?

I folk 1890 står hon som Elin:
Taube, Edvard Ludvig 1836 Far
Ekeroth, Elin Maria Lovisa 1852 Mor
(Barn), Hedvig Eleonora Maria 1877 Barn
(Barn), Bror Erik Gustaf Ludvig 1888 Barn
----------
Jerlström, Emma Sofia 1861 Ensam
De bor då i Motala:
Post 835036
Ekeroth, Elin Maria Lovisa
f. 1852 i Växjö (Kronobergs län, Småland)
H.
Gift kvinna, mor i familjen
Qvadraten XXXIII
Motala 'stadsförs' (Östergötlands län, Östergötland)
Födelseort i källan: Wexiö

Elvira och maken Edvard Ludvig Taube fick även en dotter Alice Johanna Amalia, f. 1878 i Växjö Kronobergs län. Troligen då avliden som barn. Maken E.L Taube avled i Motala 1894 och ligger begravd där. Elvira flyttade till Stockholm där hon kvarstod till Rotemansarkivets slut, dvs 1926.

Hon står som Elvira Maria Lovisa i både folkräkningarna 1880 och 1900 samt även i Rotemansarkivet.

Varför har hon ingen grav? Inte heller plats i makens.

Det beror ju på var hon är begravd. Hon var bosatt på Kungsholmen i Stockholm år 1926.
Hennes äktenskap med Edvard kanske inte var lyckligt. Vem vet?

Vad konstigt att "Taube" inte är representerade på Kugelbergskivan.

JA, jag såg det. Kugelberg kanske inte gillade den släkten

Sonen Bror f 1888 blev senare huvudman för grevliga ätten Taube, nr 62. Han lade till ett namn och kallades Meves-Taube. Den äldsta systern Alice Johanna Amalia finns med i adelskalendern 1923, gift von Otter. Undrar var hon var 1890?

År 1890 bör dotter Alice ha varit 22 år gammal! (men hon var andra dotter, Hedvig var född 1877).

12 år? Född 1878.

18780826-0520
von Otter f. Taube, Alice Johanna Amalia
Karlav 73IV.
Stockholm Ö
Död 14/1 1969.
Kyrkobokförd i Hedvig Eleonora, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland).
Född 26/8 1878 i Växjö (Kronobergs län, Småland).
Änka (5/12 1938).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Växjö (Kronobergs län)
Källor:
DB, PA / RFV 70 / RTB 69

12 år och inget annat, lite för snabb på tangenterna.

Den äldsta dottern Hedvig Elenora Maria, f. 1877, finns i Västerbotten, Degerfors fs år 1900. Gift med en Jägmästare Ernberg.

Dottern Hedvig Elenora Maria med maken Ernberg ligger begravda i Djursholm. Det var ju där mormodern, dvs Elviras mor, avled.

Något skumt är det med familjen Taube i Motala. 1892 flyttar sonen, då 4 år, till Tyska församlingen i Stockholm. Föräldrarna till Tingshuset i Motala. 1893 till M.S 1000 (måste vara nya boken Motala Stad, men den finns inte). Dottern Alice finns inte med.
1880 bor de i Thorsjö Norregård, Östra Torsås, Kronoberg. Flyttar 1881 till Skänninge.
1900 bor sonen som fosterson i Tyska församlingen:
Post 271367
Meves Taube, Bror Erik Ludvig Gustaf
Greve
f. 1888 i Linköping (Östergötlands län, Östergötland)
f.s.
Pojke, barn i familjen
Karlavagnen N:o 2
Adolf Fredrik rote 6 (Stockholms stad, Uppland)
Kyrkobokföringsort: Tyska Sankta Gertrud Stockholms stad
Födelseort i källan: Linköping Östergötlands län
Hos denna familj, det förklarar att han med Kungl Majts tillstånd la till namnet Meves:
Seelhorst Meves, Georg Andreas Fredrik Adolf Julius 1844 Far
(Saknar efternamn), Hilma 1846 Mor
Meves Taube, Bror Erik Ludvig Gustaf 1888 Barn
----------

*Hmmm* 

Maken Edvard Ludvig Taube var även översättare av engelsk litteratur.

1884 från Skänninge till Björkvik (D) --flyr han sina kreditorer? Alice är fortfarande med.
1883 till Linköping, 1888 flyttar Alice till Klara i Stockholm. Familjen 1890 till Motala.
Enligt CD Klara bor Alice som fosterbarn hos sin farbror (??) Oskar Taube, greve och stationsinspektor och hans hustru Matilda Malvina Sofia Amanda. 1/6 1899 gifter Alice sig med Casten Folke Salomon von Otter, löjtnant. Oskar finns på Begravda CD, död 1914, hans änkegrevinna var född Nerman och dog 1919. I samma grav finns Alice och hennes man, samt en son till dem. Så barnen hade sina fosterföräldrar närmast. Bror Meves-Taube är begravd med en konservator Meves (f 1814 far till fosterfadern?) år 1958

Enligt Motala dödbok (EI:2, 1871-1883) avled E.L Taube av Tyfoidfeber. Hur långt är sjukdomsförloppet?

Man kan vara kronisk smittbärare men de som blir sjuka är inte det så länge.

Då kan inte faderns sjukdom vara orsaken till att de lämnade bort barnen.