Döda i Sverige
Finns det någon med tillgång till skivan "Döda i Sverige" som skulle vilja titta efter om där finns en person som heter
Sigge Torsten Gädda (Gedda), f. 1900-06-11
och var han i så fall ligger begravd?

Här:
19000611-583
Gedda, Sigge Thorsten
Riddargatan 43
Död 18/3 1950.
Kyrkobokförd i Oscar (Stockholms stad, Uppland).
Född 11/6 1900 (ingen uppgift om födelseort)
Gift man (1958).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Oscar, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Källor:
DB / DOR 50-51
Begravd 27/3 1950 Ulricehamns kapellkyrkogård, kv C nr 221. (evärderlig tid, graven finns alltså) även Sigge Teodor och Ellen Maria Gedda finns där (föräldrar?)

Cavinka! Från Begravda i Sverige;
1900-06-11
Gedda, Sigge Torsten
f. 11/6 1900
Stockholm
Död 18/3 1950
Begravd 27/3 1950
Ulricehamns kapellkyrkogård, kv. C, nr. 221 (kista, nr 1 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
------------------------------------------------------
I samma grav vilar Sigge Theodor Gedda, född 20/4 1858, avliden 23/12 1929 samt Ellen Maria Gedda, född 15/1 1866, avliden 12/10 1950. De båda senare uppges ha varit hemmahörande i Ulricehamn vid sin död.
Gift man (1958) och död 1950?
Brukar det inte stå årtalet då han gifte sig alltså civilståndsändringen?
#3 Ja, här är det verkligen något som inte stämmer! Gift 8 år efter sin död!
En del sådana konstigheter har jag upptäckt när jag har tagit fram uppgifter för Namn åt de döda-projektet. Förmodligen p.g.a. en felaktig registrering i myndighets-Sverige var en man registrerad som död 1967, men han finns med i Sv Bef 1970.
Tack så mycket! Ja, Sigge Theodor och Ellen Maria är hans föräldrar och de var bosatta i Ulricehamn.
Kan man på något sätt se vem han var gift med även om det står att han gifte sig 8 år efter sin död???
Man kan söka på CDn Sveriges dödbok och knappa in uppgifterna för efternamn, kön, civilstånd och civilståndsdatum. Alltså en kvinna som hette Gedda och blev änka 1950-03-18.
Uppgifterna finns också på Sigge Torsten Geddas personakt, som finns på Stockholms stadsarkiv. Jag tror att jag nog skulle kunna få se den akten, eftersom jag har fått tillstånd att titta på sådana då jag håller på lite med Namn åt de döda-projektet och har lite kvar på en annan Stockholmsförsamling. Men det är lite på gränsen, för jag har skrivit på ett papper att jag inte ska registrera annat än namn, dödsförsamling, födelseförsamling, -län, civilstånd och datum för civilståndsändringen. Ska man hårddra det får jag inte skriva ned efterlevande makas namn.
Tyvärr dröjer det innan jag har tid att åka till stadsarkivet.
Vi kan ju hoppas att det går att finna uppgifterna på CEn.
Jag har lyckats få reda på lite mer om Sigge Thorsten. Han var radiotelegrafist och anställd hos Rederiaktiebolaget Transatlantic i göteborg. Senare bosatt i Brisbane i Australien och gift med Aileen Thompson.
Det som är lite märkvärdigt är då att han dör i Stockholm.

Landsarkivet i Göteborg har Rederi AB Transatlantics arkiv.

Ja, han finns i National Archives of Australia med ett antal inresor. Men de är inte digitaliserade ännu så jag kan inte se vad som står. Hustrun begär att få behålla sitt brittiska medborgarskap 1937.
1936 bor Aileen Tilby Gedda i Brisbane, Queensland. Eventuellt, men bara evntuellt finns en son, David Sigge Gedda (namn i skeppsregister i Australien)
Det kan ju vara så att Sigge och hans fru var skilda. Han kan ju också haft en bostad i Stockholm och avlidit här och begravts i föräldrarnas grav i Ulricehamn. Det var lite långt att skicka kroppen till Australien.

Begär ut hans bouppteckning från Stadsarkivet så kanske du får svar!
Sigge Torsten Gedda var född i Toarp, Älvsborgs län. Jag fann uppgiften när jag sökte på CDn Sveriges befolkning 1900 och har nyss kollat på SCB-utdrag ur födelseboken, som finns på SVAR.
I Toarps födelsebok finns Sigge Torsten som barn nr 11. Han står som oäkta med uppgiven fader kronolänsman S Gädda i Södra Säm. Modern var piga vid Borg i Södra Säm, men nedkomsten skedde i Toarp (den notisen finns i födelseboken). Moderns namn är Hilda Svensdotter enligt födelseboken. Födelseuppgiften har skickats till Södra Säm, och i den socknens födelsebok finns Sigge Torsten som barn nr 9 det året. Där står det okänd för fadern och för modern står Hilda Maria Svensdotter.
Moderns namn stämmer inte med den kvinna som vilar i samma grav. Kanske den biologiska modern dog och fadern gifte om sig??
Jag får nog göra ett besök till i Toarps och Södra Säms födelseböcker, då jag inte skrev ned födelseuppgifter om modern, eftersom jag trodde att de överensstämde med uppgifterna i början av den här tråden.
Det finns en uppgift i husförshörslängden där länsman Sigge Theodor Gädda erkänner faderskapet. Han tar sedan hand om pojken. Modern flyttar därifrån. Han gifter sig senare och får ytterligare en son Sigge Bertil som föds 1909. Han är alltså Sigge Theodors biologiska barn.
Liten rättelse efter att ha tittat i Toarps och Södra säms födelseböcker igen.
Sigge Torsten hade nr 21 i födelseboken, inte 11.
Så mindes jag fel på moderns andra namn. Hon hette Hilda Svensdotter enligt Toarps födelsebok, Hilda Elisabet Svensson enligt Södra Säms födelsebok. Hilda Elisabet var född 6/7 1869.
Så hette platsen tydligen inte Borg, även om det ser ut så i Toarps födelsebok. I Södra Säms dito ser det ut som Bords…