Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettvem-tror-du-att-du-är
Läst 4221 ggr
AndersE
0

Vem tror du... Malin Berghagen

Ooops, missade ju att vi skulle starta ny sträng!

AndersE
0

Kopierar in två kommentarer från andra strängen…

Bild på EivorA

iFokus-poäng: KristallEivorA

09-04-07
21:14

Hantera inlägg

Hej,

Nu har jag sett programmet med Malin Berghagen och det är fantastiskt bra gjort. Att blanda gamla journalfilmer och gamla foton med nuet, gör att man lever tillbaka till den tiden det gällde.

Det får minst 5 fyrar från Bohuslän :)

Jag vill inte missa ett enda avsnitt.

Tack för ett mycket bra program

Hälsningar Eivor

Bild på AndersB

iFokus-poäng: AmetistAndersB

09-04-07
22:32

Hantera inlägg

Nedrans, jag glömde helt bort att det var tisdag… Får kolla på SVT Play.

AndersE
0

Det här var det första programmet jag såg. Visst var det trevligt. 

Jag gillade faktiskt detta med Malin Berghagens "känningar" - på verandan till det gamla huset och vid den nerlagda gruvan.

Så där kan det faktiskt kännas på vissa platser…

Sen var det kul att se arkivchefen på Dramaten. Med vilken glädje han letade fram uppgifter. Och tänk att hitta gammal stumfilm med en släkting!

(Jag har ett par snuttar med min farfars far. En från 1916!)

EivorA
0

Men var gjorde du av de tidigare inläggen, Anders.

Om de första programmen?

Eivor

mariawiks
0

Kolla tråden "Vem tror du att du är"

//Maria

Phryxe
0

Vet inte varför, men detta avsnitt kändes lite rörigare än de andra. Malin var mycket sympatisk. Hennes föräldrar verkade ha lite svårt att slappna av framför kameran.

Hittade inte direkt några utredningsfrågor att haka på här … Göran verkade i ooch för sig lite skum som försvann så där.

AndersB
0

#5 Håller med. Program 3 var det "minst intressanta", men naturligtvis ett toppenprogram ändå.

Cheyenne
0

Jag tyckte programmet var mycket bra. Det märks att Malin sen tidigare har släktforskat på sin mors sida. Hon ställde sig själv (och även till andra) bra och relevanta frågor. Det märktes också att hon kunde sätta sig in i människors leverne i en tid långt innan hon själv var påtänkt. En mycket jordnära person. Som hennes reflektion över kastanjeträdet. Från ett gammalt foto kan man se att det var nyplanterat och när hon återvänder till sina fädernes gård har den vuxit sig hög och stor.

Jag skulle vilja påstå, efter att ha sett programmet, att Malin har en väldigt viktig egenskap som släktforskare, det som vi här på Proveniens talar oss varma för, dvs att inte bara räkna anor utan också intressera oss för allt runt omkring. Hur levde de? Hur var det?

svenne
0

Attans, jag missade det, får kolla på web-TV sedan.

AndersB
0

#7 Malin är väldigt sympatisk. Hennes kunskap om släktforskning märktes och lyfte programmet stundtals. Samtidigt tyckte jag att hon ibland "spelade okunnig" för att programmet skulle bli bra, t ex när hon fick titta i folkräkningen 1890. Den måste hon ju kännt till om hon forskat på mammas sida tidigare. Eller att hon blev förvånad hur många barn dom hade. Men hon är ju skådis!

Cheyenne
0

#9 Egentligen ska jag varken säga bu eller bä om hennes evetuella "spelade okunskap" men hon säger själv i programmet att hon alltid forskat direkt i kyrkböckerna. Det finns trots allt familjer där kunskapen om ens anor är väldigt stor, kanske av familjetradition, och att hon därmed tidigare inte behövt ingångar såsom CD-skivan Sveriges Befolkning 1890.

AndersE
0

#10 Det förvånade mig också. Finns det så unga människor som inte använt dator och nät i sin släktforskning?

Cheyenne
0

#11 När jag började släktforska kunde jag gå direkt till fl för t ex min farmors mor, född 1877 i Norrköping eller min morfars far född 1878 i Karskrona. Uppgifter jag fått av mina föräldrar. Det är mycket möjligt att Malin släktforskat via nätet, därmed inte sagt att hon nödvändigtvist har behövt köpa Släktforskarförbundets CD-skiva. Flört

chrissan
0

Det blir ju förenklat så att folk ska se hur man kan börja. Själv reagerade jag på att de sökt ett barn (f 1877)i Svars version med efternamn, vilket inte är möjligt. Det såg man också på skärmen. Men det är ju bara släktforskningsnördar som reagerar på sådant

Cheyenne
0

#13 Det reagerade jag också på *nöööörd* Flört

lampers
0

Hej,

Lite kommentarer till ovanstående. Först tror jag att de som uppfattade denna episod som något rörigare har alldeles rätt. I de tidigare avsnitten, särskilt Bodström, var det färre och tydligare historier, i Malins fall var det 4-5 trådar. Men så är det ju i bland i släktforskning att man inte alltid vet var man hamnar och vilka trådar man vill följa - storyn var alltså inte klappad och klar innan inspelningarna inleddes, den påverkades ju av vad Malin själv ville göra. Malin hade en ganska "öppen" utgångspunkt, det handlade om gruvmiljön i Vintjärn och "den artistiska ådran" på pappans sida. Därför blev programmet lite mer av en släktkrönika och lite spretigt. Jag tror vi gjorde vad vi kunde för att hålla det på rätt köl och bygga in speakers och inslag som höll ihop det.

Beträffande Malins okunnighet inför databaser. Nej, hon hade faktiskt ingen erfarenhet alls av att släktforska på nätet och jag tror att hon inte hade sysslat med släktforskning på ca 10 år. Mycket har ju hänt sedan dess. Hennes reaktioner är äkta, jag var själv med på Riksarkivet när vi spelade in scenen. Hon visste inte om några andra syskon till Sven än Göran och en som hette Elin tror jag. Möjligen Ragnar om vilken det fanns en dyster historia som vi inte lyckades hitta ett sätt att få med (det hade blivit ännu spretigare). Därför blev hon lite paff över att hitta ytterligare tre-fyra syskon (inte heller hennes pappa kände till dessa). Dessutom fanns ett barn som dog vilket vi ett tag tänkte följa upp men till slut undvek.

Den här typen av ensamscener vid datorn är inte alldeles lätta för huvudpersonen, det kan lätt uppfattas som lite konstlat att tala högt för sig själv. Därför gjorde vi fortsättningsvis så att huvudpersonen istället konverserar med den som är inspelningsledare och vars röst man ibland hör.

Jag är själv släktforskningsnörd och imjponeras av att några av er såg igenom detta med slagningen på Sven som föddes 1877. Det är förstås uteslutande av praktiska skäl som det är ihopklippt på detta vis, för att få ned antalet moment eftersom de annars kan verka förvirrande och kräver för många förklarande kommentarer. Det viktiga med scenen var att visa på de unika möjligheter som numera står till buds via nätet, liksom att ge en snabb bild av Svens familjsituation och således ett startkapital för Malin inför den fortsatta släktforskningen.

/Lars Olof

redaktör/Vem tror du att du är?

Denna kommentar har tagits bort.
lampers
0

Oh, ledsen, sajtägaren får gärna radera den överflödiga kopian av inlägget, råkade trycka en gång för mycket.

chrissan
0

Det är som sagt bara vi nördar som reagerar på tekniska finesser, det hade blivit tråkig TV om man skulle visat allt i detalj!  Släktforskning blir lätt spretigt, speciellt om man har intresse av mer fördjupning än bara anornas namn i rätt uppåtstigande led.

Jag blev nyfiken på Ragnar, men kan bara se att han dödförklarades 1925.

lampers
0

Hej Chrissan,

Ragnar emigrerade - enligt Rotemansarkivet tror jag det var - till Australien omkring 1914. Släktingar berättade att det var tragiskt, han skulle ta studenten men klarade inte trycket och gav sig av. Någon församlingsbok gav vid handen att han hade avlidit i en liten ort i Argentina. Vi gick till UD:s arkiv (Riksarkivet) och kollade, det fanns en rapport från legationen om att han avlidit i februari 1931 i Barranqueras, jag vill minnas att det rörde sig om njursjukdom - det fanns inga uppgifter om efterlevande och en kontakt med myndigheterna i Barranqueras gav inget resultat. Det här innebär att år 1931 var ett "annus horribilis" för Ragnars storebror, operasångaren Göran. I januari 1931 dog storebror Sven, sedan alltså Ragnar (vilket Göran fick reda på under sommaren), i augusti avled hans fru Ester (som han i och för sig lämnat men handlingar indikerade att Göran bodde på ett hotell i Stockholm under hennes dödskamp). Därutöver flyttade hans dotter från Stockholm till västkusten i december samma år men det kanske ska uppfattas som en mer positiv lösning för Göran som av något skäl, vi kunde inte klura ut vilket, inte ville ta hand om sin familj.

Ett tag trodde vi att det var dessa händelser under 1931 som ledde till att Göran "försvann" men det visade sig att han lämnat Stockholm ett eller två år tidigare.

Ja, det finns mycket att berätta som tyvärr inte får plats i ett program, detta är nog bara en bråkdel.

Var såg du uppgiften om att Ragnar dödförklarades 1925?

Lars Olof

chrissan
0

Det var bara en liten uppgift i Rotemansarkivet - den kan mycket väl vara fel. Jag kommer inte åt bok över obefintliga för den tiden pga PuL, där ska han finnas enligt rotemansarkivet.

Vad bra att jag fick min nyfikenhet stillad! Sorgligt öde för Ragnar, det är svårt idag att tänka sig att det var sådan skam att inte klara att ta studenten.

Göran behövde inte ha struntat i dottern, män ansågs inte kapabla att ta hand om barn på den tiden, speciellt inte av svärföräldrar. Så var det med min mor också, hennes mors släkt tog hand om henne när hon blev moderlös. Min morfar var en snäll och timid man, men ansågs inte kunna ta hand om ett barn, helt enligt tidens syn.

Cavinka
0

Jag skulle vilja veta hur livet blev för Elvy?

lampers
0

Hej Cavinka,

Elvy skulle egentligen ha varit med i programmet men var tyvärr för sjuk. Hon hade en ganska svår tid under sin uppväxt i den nya familjen, hon har berättat att någon i familjen inte var särskilt vänlig mot henne. Men med tiden kom hon ändå på fötter, gifte sig och fick barn och levde ett bra liv. Vi har inte velat gå ut med hennes namn eftersom hon inte var med i programmet. Listiga personer kan säkert identifiera henne ändå men jag vet att hon vill vara i fred så jag vill inte bidra mer än nödvändigt med uppgifter som kan idenitfiera henne.

Chrissan har för övrigt rätt i att Göran inte behöver ha struntat i dottern men det fanns uttryck i ett dokument vi hittade som visade att han höll sig undan. Min personliga uppfattning är att han inte var mogen situationen, att han var en bräcklig natur som festade allför mycket, hade svårt med ansvarstagande (han bodde ju hos sin mor tills hon dog) och han kom helt enkelt överens med Esters far att denne skulle ta hand om Elvy. Till detta kommer, som du påpekar, den tidens konvention; ensamstående män ansågs nog inte mogna över huvud taget att ta hand om ett litet barn så det är möjligt att han aldrig tyckte sig ha ett val. Varför han valde att lämna Ester och Elvy redan då Elvy bara var något år gammal har vi aldrig fått någon förklaring på men vi hann heller inte gräva så djupt som vi hade önskat.

Lars Olof

Alsterolle
0

Även jag rördes av lilla Elvy's öde. När jag började släktforska för ca 5 år sedan var min moders födelsenotis det första jag letade efter.
Märklig - hennes föräldrar var inte mormor och morfar … Det visade sig att mamma blev moderslös när hon var 3 år.

Hon adopterades av ett barnlöst par och hennes åtta år äldre bror och far flyttade norrut. Det var kanske inte så lätt för en arbetare att ta hand om en liten flicka! Detta gäller året 1917.

ambi
0

Jag vet inte om ni såg ett foto från Porträttfynd av Albion Örtengren? Det finns som nr #80064. Det var lite kul, för jag har kommenterat fotot med att "Kan detta vara premiäraktören Albion Viktor Örtengren född 29/11 1854, Torsåker, Gästrikland? Uppgiften måste bekräftas." Kommentaren gjordes den 27 maj 2008.

Nu är det ju gjort, alltså bekräftats, då samma bild uppvisades i programmet Glad