Sven Johan Johansson Rundkvist
Som släktforskarstöd till käre farbror har jag stött på en Sven Johan, född 6/5 1865 i Idekulla, Almundsryd.
Moder var Anna Carlsdotter och fader var en Nils Carlsson.
Denne Nils Carlsson skall enligt orginal föddeboken ha fönekat faderskapet och bestämt hävdat att husbonden, Johan Rundkvist, på gården där Anna tjänade piga var far till gossen.
Anna och sonen Sven Johan flyttade från Idekulla och husbonden tog familjen och flyttade från trakten.
Den tidigare utpekade "fadern" gav sig också iväg hem till föräldrahemmet.
Så småningom i husförhörslängderna har Sven Johan efternamnet Johansson Rundkvist (alt. Rundqvist)
Söker nu efter information om hur det egentligen förhöll sig, var husbonden faktiskt far till Sven Johan?
#0 Det låter ju verkligen som att husbonden var far! Kul om du kan bevisa det.
Ja… trägen vinner!

Hur ska man bevisa det annat än med ett DNA-prov? Jag tycker namnbytet, i det här fallet dessutom med två efternamn, är en indikation så god som någon på att husbonden verkligen var far till barnet. Skulle gubben Rundkvist ha nämnt något om sonen i sitt testamente är det väl snäppet värre.

Han heter ju dessuton Johansson Rundqvist. Finns det något i en dombok? Han kan ju ha stämts inför tinget för underhåll.
Hm, klok tanke!
Var letar jag efter sådan information… landsarkivet eller?

Häradsrätten i det härad det gäller. Finns på landsarkivet.
Tack för tipset!