Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3151 ggr
zachs
0

Krig Rådinnan Soph Lov v Scheele

Kyrkogårdsförvaltningen i Tibro har ansökt om bidrag för att reparera en gravsten på Ransbergs kyrkogård. På stenen står KrigRådinnan Soph Lov v Scheele f. Åkerhielm 1786 d 1856. Någon som vet något om denna kvinna? Jag hittar henne inte i Ransbergs dödbok 1856. Förvaltningen visste inte varför hon just blivit begrav i Ransberg.

AndersE
0

Det låter spännande. Bara att hoppas på en lavin. 

(Själv ska jag in i duschen efter en dag i trädgården…)

chrissan
0

Hon var gift med krigsrådet Gustav Adolf von Scheele, finns i mantalet 1833 i Stockholm. Han figurerade i vår diskussion om Emilia Fransisca Scheele här

chrissan
0

Gustaf Adolf von Schéele (1768-1845), representerade huvudmannagrenen av släkten i riksdagen 1801-1830

Cheyenne
0

Ja men absolut!! Hennes namn kom upp under diskussionen här på Proveniens runt Emilia Fransiska Sceele. Se inlägg #83 av AndersB.

Länk till tråden

Cheyenne
0

chrissan! Same procedure as always…! Flört

chrissan
0

Här behövs Elgen!

Denna kommentar har tagits bort.
Cheyenne
0

zacks, utan att vara helt säker skulle jag kontakta antingen huvudmannen för von Scheele eller Åkerhielm vilket var hennes flicknamn. De har förmodligen ett intresse i gravstenen.

zachs
0

Jag tyckte väl att namnet var bekant!  Skumläste nu lite snabbt, ska iväg på sammanträde. Men om jag inte såg fel dog hennes man i Skara och det ligger ju inte allt för långt ifrån.

AndersB
0

Älgen framme… :)

Sofia Lovisa Åkerhielm af Blombacka är dotter till Carl Vilhelm Å och Metta Maria Reenstierna.

Hon är född 1786 i Gudhem, dog 1856 18/7 men det står inte var tyvärr. Jag hittar i hastigheten ingen förklaring till att hon ligger i Ransberg. Maken dog i Skara 1845.

zachs
0

#8 Huvudman? Var finns en sådan?

Cheyenne
0

zacks, du kan dels kika på Släktföreningen von Schéele-Bergenheims hemsida under kontakt;

http://scheelebergenheim.org/frameset_start.htm

Åkerhielmska Släktföreningen kan man tydligen nå på denna mailadress slaktforeningen(snabeln)akerhielm.se

zachs
0

# 12 Tack, för dom upplysningarna. Är det känt om paret hade några barn? Kanske något barn bodde i Ransberg.

chrissan
0

1833 finns barnen Axel W, Charlotta M, Frans G, Sophia U i mantalet. Elgen har säkert hela skaran och vilka de gifte sig med.

chrissan
0

1820 finns också Carl A och Adam E.

zachs
0

Jag har letat igenom husförhörslängden för Skara. Hittar dom inte där tiden för makens död som ju skulle vara i Skara.

Cheyenne
0

Det finns en väldigt skakig och osäker uppgift på Familysearch.org att Gustaf Adolf von Scheele och Sofia Lovisa Åkerhielm ska ha gift sig i Gudhems fs. Jag skriver osäker och skakig för det står "about 1806". Känns ju inte riktigt bekräftat!

chrissan
0

Sofia Ulrika von Scheele (dotter) gifte sig med kyrkoherden Jacob Otterström. De fick två barn i Ransberg mellan 1856 och 1861. Såde bodde alltså där då!