Krig Rådinnan Soph Lov v Scheele
Kyrkogårdsförvaltningen i Tibro har ansökt om bidrag för att reparera en gravsten på Ransbergs kyrkogård. På stenen står KrigRådinnan Soph Lov v Scheele f. Åkerhielm 1786 d 1856. Någon som vet något om denna kvinna? Jag hittar henne inte i Ransbergs dödbok 1856. Förvaltningen visste inte varför hon just blivit begrav i Ransberg.
Det låter spännande. Bara att hoppas på en lavin.
(Själv ska jag in i duschen efter en dag i trädgården…)

Gustaf Adolf von Schéele (1768-1845), representerade huvudmannagrenen av släkten i riksdagen 1801-1830

Ja men absolut!! Hennes namn kom upp under diskussionen här på Proveniens runt Emilia Fransiska Sceele. Se inlägg #83 av AndersB.

chrissan! Same procedure as always…! 

Här behövs Elgen!

zacks, utan att vara helt säker skulle jag kontakta antingen huvudmannen för von Scheele eller Åkerhielm vilket var hennes flicknamn. De har förmodligen ett intresse i gravstenen.

Jag tyckte väl att namnet var bekant! Skumläste nu lite snabbt, ska iväg på sammanträde. Men om jag inte såg fel dog hennes man i Skara och det ligger ju inte allt för långt ifrån.
Älgen framme… :)
Sofia Lovisa Åkerhielm af Blombacka är dotter till Carl Vilhelm Å och Metta Maria Reenstierna.
Hon är född 1786 i Gudhem, dog 1856 18/7 men det står inte var tyvärr. Jag hittar i hastigheten ingen förklaring till att hon ligger i Ransberg. Maken dog i Skara 1845.

#8 Huvudman? Var finns en sådan?

zacks, du kan dels kika på Släktföreningen von Schéele-Bergenheims hemsida under kontakt;
http://scheelebergenheim.org/frameset_start.htm
Åkerhielmska Släktföreningen kan man tydligen nå på denna mailadress slaktforeningen(snabeln)akerhielm.se

# 12 Tack, för dom upplysningarna. Är det känt om paret hade några barn? Kanske något barn bodde i Ransberg.

1833 finns barnen Axel W, Charlotta M, Frans G, Sophia U i mantalet. Elgen har säkert hela skaran och vilka de gifte sig med.

1820 finns också Carl A och Adam E.

Jag har letat igenom husförhörslängden för Skara. Hittar dom inte där tiden för makens död som ju skulle vara i Skara.

Det finns en väldigt skakig och osäker uppgift på Familysearch.org att Gustaf Adolf von Scheele och Sofia Lovisa Åkerhielm ska ha gift sig i Gudhems fs. Jag skriver osäker och skakig för det står "about 1806". Känns ju inte riktigt bekräftat!

Sofia Ulrika von Scheele (dotter) gifte sig med kyrkoherden Jacob Otterström. De fick två barn i Ransberg mellan 1856 och 1861. Såde bodde alltså där då!