Gustaf von Arbin
Om någon är intresserad av en lavin kring rubricerad person så finns det utrymme på systersajten - länk.
Jag kommer själv att bidra med en hel del kuriosainformation om herren ifråga.
Sedan några år har jag nämligen en liten "bunt" med just sådan information. Eftersom jag inte har någon anknytning till personen så vet jag faktiskt inte riktigt varför jag har det, men jag tror jag kan lova att det är rätt intressant…

Åtminstone tycker jag att t.ex. gamla Vals-Program är oerhört charmiga!
Tänk att kunna se vem som dansat med vem, och vilken slags dans, 125 år efter händelsen!

#3 Vilka var brudparet? Eller är det bara en framsida?
#4 Det framgår inte!

Det finns ett antal vigslar 25 sept 1897 i Helsingborgs stadsförsamling, men den troligaste är väl Borgmästaren Knut Ebbe von Geijer, Trelleborg och Ester Henckel från 13 Kärnan i Helsingborg.

Från Wikipedia:
Knut Ebbe von Geijer, född 12 maj 1864 i Riseberga, död 5 november 1948, var en svensk politiker (högerman) och borgmästare.
von Geijer var från 1895 borgmästare i Trelleborg. Han var ledamot i styrelsen för Skånes Enskilda Banks kontor i Trelleborg. Han var ledamot av riksdagens andra kammare 1903-1908 och av första kammaren från 1909.

#6 Det var ju smart att kika i vigsellängden. Så långt tänkte aldrig jag. 

Han var jurist precis som von Arbin, säkert kursare från Lund. De fick en imponerande (namnmässigt) skara barn enligt adelskalender 1923:
2. Knut Ebbe, f. 1864 12/5, vice häradshöfding,
borgmästare i Trelleborg, ledamot af riksdagens första
kammare, K W O 1 kl, R N O, R Pr R Ö O 3 kl. G.
1897 25A> m. Esther Henckel, f. 1875 4/n.
Barn:
Gottschalk Knut Bror Fredrik, f. 1900 22/s, student.
Lolly Ebba Wilhelmina Palœmona, f. 1898 25/6.
Viveca Sigrid Stina Sofia, f. 1899 1/9.
Stina Knutsdotter, f. 1902 20/9.

18640512
von Geijer, Knut Ebbe
Erik Dahlbergsgatan 5
Död 5/11 1948.
Kyrkobokförd i Oscar (Stockholms stad, Uppland).
Född 12/5 1864 (ingen uppgift om födelseort)
Gift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Oscar, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Källor:
DB
Begravd i Helsingborg 12/5 1949, i samma grav:
1875-11-04
Von Geijer, Ester
f. 4/11 1875
Fru
Helsingborg
Död 22/1 1964
Begravd 28/8 1964
Helsingborg, Donationskyrkogården, kv. XI, nr. 36 (urna)
Graven upplåten till 14/1 2015
[l 1]
Helsingborgs kyrkliga samfällighet (Helsingborgs kn, Skåne län)
Box 1453
251 14 HELSINGBORG
Tel. 042-37 28 00
helsingborg.kyrkoforvaltningen@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-09-10
Många inom adeln som blev jurister? Jag har fler på gång till Engelholmiana.
Vad blev en adelsman? Officer, Jurist - vad mer?

#11 Bland mina adliga anor finns en hel del Godsägare (en finare omskivning av Lantbrukare) 
#13 Fast var inte det äldste sonen - som övertog fädernesgården?

#14 Förvisso men även herrgårdar och säterier kan bli till salu.
Jo, det är sant!
#11 diplomat, minister, svart får osv 

Kammarherrar drällde det av!
#17 Ja, just det. Diplomat var nog en vanlig karriär. Och lämplig kan jag tänka mig.
Svart får gick nog ofta att kombinera med de nämnda yrkena…

En kusin till min fm mm Sofia Carolina Raab hette Carl Axel Adolf Raab (1848-1901). Han står som Kapitalist i vissa hfl. Men han var också ett riktigt svart får. Han blev tidigt föräldralös men när han blev myndig (runt 1868-69 gissar jag) erhöll han ett arv efter föräldrarna på 700.000 kronor. Ganska mycket pengar på den tiden. Men han lyckades slösa bort allt.
Först åkte han till Paris i tre månader och spenderade 50.000 kr. Sen bodde han på lyxhotell i Stockholm i 14 dagar. Inberäknat ett antal skandalomsusade fester så gick den notan på 20.000 kr. Sen gjorde han en ytterligare sväng till Paris, summa 30.000 kronor. År 1876 ska han ha satt eld på hela Strömstad med ett fyrverkeri. Okänd kostnad.
Till slut fick mina anor och övrig släkt honom under förmyndarskap vilket blev hans och min fm mm gemensamma farbror, Carl Adam Raab på Helgerum. Under återstoden av sitt liv (fram t o m 1901 då han ju avled) fick han bo på Helgerum och erhöll mat, husrum samt 500 kronor om året till kläder.
Både han själv och farbrodern hade tilltalsnamnet Carl och för farbrodern Carl Adam Raab som var riksdagsman var det synnerligen besvärande att ha en brorson med samma namn som rumlade runt och aldrig gjorde något vettigt.
Källa: Bla Helgerum i Tjust 1949.

Landshövdingar har jag tre adliga anor som var men då är vi långt tillbaka i tiden så det kanske inte är så representativt.
Mina egna adliga anor är så långt tillbaka så då var väl titlarna stamhövding eller möjligen vikingakung…
#20 Trevlig karl, inga ledsamheter där!
(Utom möjligen för Strömstadsborna).
#20 Imponerande!
(Dagens motsvarigheter kommer till Båstad varje sommar…)

Var det densamme som i adelskalendern 1923 står som gift med Judith Lydia Elisabeth (Elise) Wahlin f 1847? I så fall, vad hände hans fru?

#25 De levde helt åtskilda. Hon bodde i Stockholm. De gifte sig 1884 men redan 1890 finner man henne i Stockholm. Där kvarstod hon fram till sin död 1923. "Mannen å Okänd Ort" är en återkommande notering på henne.
Några adliga anor har jag inte, däremot en del släktingar som blivit ingifta i sådana släkter. En av dem "utslocknade" med en skomakare som står som Baron i husförhörslängden.
En adelsman, född 1874, som jag tidigt blev bekant med var filare på en industri i Eskilstuna. Så det fanns olika karriärmöjligheter.

Jag ska tillägga att min fm mm kusin, ovanstående Carl Axel Adolf Raab mycket riktigt avled år 1901. Närmare bestämt exakt 68 år innan jag föddes, den 27/8 1901. Dödboken för Lofta fs (F:6, 1895-1912) berättar att han avled av Sockersjuka och Kallbrand i ett ben så med all sannolikhet hade han diabetes som han inte skötte om.