Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 3827 ggr
[SvenA]
0

Gammal Släktgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta hus har funitts inom släktleden sedan 1700 talet

AndersE
0

Fantastiskt! Bor det någon där permanent, eller hur används det?

Var ligger gården?

Staffan
0

Vilket underbart ställe! Björken där verkar ha varit med hela vägen sedan dess. Träd är verkligen sköna; dom hänger med och iakttar oss över tiden…

// staffan

[SvenA]
0

Just nu håller gården på att renoveras den ligger i Nås Hedemora och kallas Salomons.

Den första som vi vet bodde i detta hus var född 1684och är min ff ff ff ff

ThomasH
0

Det ser ut som ett gamlat soldattorp, vet du om det är ett sådant? Vad hette första ägaren i efternamn?

AndersE
0

Detta är otroligt häftigt!

Tänk att ha tillgång till ett hus där ff ff ff ff bodde på 1600-talet! Hur mycket har gården ändrats sedan dess?

I somras var jag uppe i Västergötland och besökte ett soldattorp där min momors farmors morfar var soldat mellan 1786 och 1805. Det tyckte jag var spännande. Att gå omkring i detta lilla torp och tänka sig att min ana fötts där och krupit omkring på golvtiljorna.

[SvenA]
0

Det är inte jag som har detta hus utan det är dottersons dottersons

sondotters sonson till förste ägaren som har detta hus .

Den som hade det först som vi vet var Stålsmed Salomon Mikaelsson-Hilpher.

AndersE
0

Hur är det med inredning och inventarier? Utifrån ser ju gården nästan orörd ut.

[SvenA]
0

Här kommer en bild inefrån köket  personerna på bilden är ej ägare till huset utan den ena av dessa är far till han som har huset

AndersE
0

Ser ut att vara en salig blandning av ursprung, väldigt gammalt och något mindre gammalt… Flört

Hur länge sedan är det någon bodde där permanent?

[SvenA]
0

Den sista som bodde där permanent dog 1959

[SvenA]
0

Detta står i Dödboken om  Salomon som var den första som vi vet som bodde där.

Ur Hedemora död-och begravningsbok F:2 (1743-1775): "21 Augusti 1743 Begrofs på Kyrckiogården Ståhlsmeden SALMON MICKELSSON i Nåhs har lefwat wackert. Han war med i föllje då allmogen i sitt upror for til Stockholm, deraf han siüknade, fördes hem siük, då blef död d:14 Aug:, war när han war 59 åhr g:(ammal)."

Han var alltså med i Dalaupproret till Stoclkholm.

Oskar
0

Oj den var fin! För mig är det där urtypen för en svensk gård.

Oskar
http://resor.ifokus.se/

Pelle
0

Gud vad spännande att veta att ens anfader var en av de som deltog i Dalaupproret. Måste släktforska inser jag.

Harriet
0

Detta gamla torp blir jag imponerad av Eric, imponerad för att det är så gammalt och för att det gått i "arv" inom släkten.Det må jag sägaGlad Torpet är verkligen vackert. Det liknar det torp där min farmors syster bodde,men nu har jag inte följt upp hur gammalt det är,men gammalt är det.(troligtvis byggd före 1850) Kan inte låta bli att bifoga en bild på det. Detta torp har däremot inte gått i"arv" inom släkten,men vackert är det ändå. De nuvarande ägarna har med varsam hand renoverat torpet både utvändigt och invändigt,utan att förstöra det ursprungliga,berättade min syster som är en barndomskamrat till hustrun i huset. Har inte själv varit inomhus och sett,bara utvändigt.

Anna-hfg
0

Då kanske det finns släktdiplom? Min morfars släktgård, som ligger i skåne, fick släktdiplom på 60-talet, tror jag, för den hade varit i släkten sedan 1610. Eller så är det kanske bara en lokal sedvänja, det där med diplom.

AndersE
0

anna, det har jag aldrig hört talas om. Kul idé!