Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: övrigt
Läst 1503 ggr
Cheyenne
0

Katastrof - Kugelbergskivan är svårt skadad

Ja, precis som rubriken säger. Min högt älskade Kugelbergskiva, dvs Otto Kugelbergs underbara samling av tidningsnotiser (ffa födelse, vigsel och dödsannonser) vilka har utgivits på en CD-skiva, har skadats svårt.

Hur gick detta till kan man fråga sig? Jo, jag gjorde två saker samtidigt igår. Var på språng och sprutade på mig lite parfym samtidigt som jag stod lutad över skrivbordet för att skyffla ihop lite papper. Tittar ner och; Ve och fasa!! Min Kugelbergskiva har blivit träffad att ett par, tre droppar av parfymen. Tog lite papper och torkade den ren och trodde det skulle räcka.

Idag har skivan en vitaktig fläck, stor som ett tumavtryck och fungerar inte. Har tvättat och tvättat skivan och använt vanligt YES diskmedel och vatten men det hjälper icke. Ser nästan ut som om skivan har fått en frätskada. När man stoppar in skivan i CD-läsaren snurrar den bara runt och datorn meddelar att den inte kan finna någon skiva i CD-läsaren.

Kan jag rädda skivan?

*Bedrövad*

PS! Lägg alltid tillbaka din CD-skiva i fodralet och inte som jag, dvs på skrivbordet och dessutom med den sidan som läses av, vänd uppåt.

chrissan
0

Så hemskt! Och den finns inte kvar att köpa. Jag tycker man borde pressa en upplaga av de Cd som är slut, det kommer ju nya släktforskare också. Eller har man sålt alla rättigheter till Ancestry? (Kugelberg finns där)

Om du lyckas rädda den eller hitta en ny så ladda ner den på hårddisken och göm själva skivan. Då är den mer skyddad

svenne
0

En smutsig skiva brukar man kunna tvätta, men parfym innehåller ju lösningsmedel så skivan är nog utom all räddning, tyvärr.

Cheyenne
0

#1 Slut?? Den får bara inte vara slut *gaaahh*

#2 Innehåller parfym lösningsmedel? Och det sprutar man på sig!?

AndersE
0

#3 Alkohol är också "lösningsmedel"…

Flört

pertho
0

#4.  … och det häler man i sig Skrattande

AndersE
0

#5 …som en "lösning" på vissa problem!

Cheyenne
0

Ja, här får man för att man satt och funderade på annat under fysik- och kemilektionerna i skolan.

Gråter

Cheyenne
0

Har pratat med sambon. Min skiva är utom all räddning. Han konfirmerade att ja, parfym innehåller lösningsmedel och ja, denna har mer eller mindre "tvättat bort" delar av informationen på min skiva, dvs där fläcken är.

Tur att beskedet om skatteåterbäringen kom igår. Jag ser framför mig hur jag i vild panik erbjuder hiskeliga summor pengar för ett nytt ex.

Cheyenne
0

Varför körde jag inte en fullständig installation av skivan? Varför, varför?? Det har jag ju gjort med alla mina CD-skivor. Skrikandes

svenne
0

Kan du inte slänga ut en blänkare på AF att Du vill köpa skivan?
Det finns säkert någon som har en som ligger och samlar damm.

Cheyenne
0

Jag har redan fått ett privat PM av en, från himlen, utsänd riddare. Han är numera inskriven i mitt testamente. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
chrissan
0

Oj, vilken tur! Kugelberg kan man inte leva utan

Ingegerd
0

Marknaden tror jag är bättre än Anbytarforum, för på Af riskerar man att få inlägget raderat.

Ingegerd
0

Jag gick direkt till Rötterbokhandeln härifrån, och där finns Kugelbergskivan för 150 kr. Men den kan ju förstås vara slut men av misstag finnas kvar bland produkterna man kan beställa och betala över nätet.

svenne
0

Jag beställde för skojs skull en Kugelbergskiva på Rötterbokhandeln nyss och beställningen gick igenom i alla fall. Då borde den väl finnas i lager än?

För säkerhets skull valde jag faktura-alternativet…..

svenne
0

Och nu kom en orderbekräftelse via e-posten.

Skivan verkar trevlig, har faktiskt inte sett den tidigare.Förvånad

evakristina
0

… och så gjorde även jag. Får väl se om vi får dem Svenne!

AndersE
0

Ja, bättre marknadsföring än denna finns inte!

(Jag har också beställt…)

(Har du provision Cheyenne?   Flört )

Cheyenne
0

#19 Inte ett öre tyvärr.

AndersB
0

Haha! Själv har jag redan köpt skivan så kan inte bidra till förbundets intäkter mer på den fronten.

svenne
0

I dag kom Kugelbergskivan med posten.
Ska bli intressant att kika på den sedan och se om den är så bra som Ni säger.

AndersE
0

#22 Jag fick den också idag!

Cheyenne
0

Och jag fick min igår med världens gulligaste hälsning. Jag citerar;

"Tack för alla trevliga och i många fall lärorika inlägg på Proveniens."

Fick ni samma gulliga hälsning med er skiva? Flört

Emo
0

Lite OT :-)

Ni vet väl vilket som är det vanligaste lösningsmedlet?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cheyenne
0

#25 Ja, tack och lov är det faktiskt vatten!

chrissan
0

Cheyenne,

Gå nu genast och lägg in Kugelberg på hårddisken. Stoppa sedan undan originalet på säker plats!

Cheyenne
0

#27 Jag begår ibland misstag men sällan två gånger Flört

svenne
0

#24 Törs man fråga vem den barnhärtige samariten var?
Det borde Du berätta, jag tycker det var hedrande att ge Dej skivan.

Cheyenne
0

#29 Har du hört talas om Black Night vilket in faktum var King Richard eller Richard Lionheart inkognito. Vi stannar där. Vill min egen riddare träda fram får han göra det. Flört

svenne
0

Nu har jag kikat runt lite i Kugelbergs samlingar.
Vilken fantastisk skiva! Den kan man nog sitta rätt länge och bläddra i.

För säkerhets skull har jag installerat den på hårddisken om nu olyckan skulle vara framme. Parfym kommer jag nog inte att spilla på den, men det finns ju andra "lösningsmedel" som ligger närmare till hands, i huset!Förvånad

Cheyenne
0

#31 En sak är lite märklig med skivan (men så är ju inte jag känd för att vara ett snille heller) men sökfältet för efternamn fungerar inte för mig utan man måste välja ett efternamn i söktabellen….!?

svenne
0

#32 Det var ju märkligt, här funkar det ypperligt.
Vilket kalasmaterial att botanisera i.

Det var tur att du spillde parfym på Din så man fick tips om denna guldgruva.Flört

Cheyenne
0

#33 Tack , kul att min klantighet kan glädja andra *kram* Kyss

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Började titta lite idag på skivan. Hittade först inget kul alls - verkade väldigt Stockholmsinriktat…

Men så hittade jag denna. I min bokhylla finns en bok "Den flygande holländaren" som tillhört Magnus. Vet inte så mycket om honom annars…

AndersB
0

#35 Är det din riksdagsman som är den närmast sörjande?

Jag har haft Kogelberk-skivan sedan den kom ut. Visst är den lite Stockholmscentrerad, men det finns väl en del landsortstidningar också. Men kanske dåligt med skånska.

Faktum är har jag inte tittat speciellt mycket på den. Köpt till referensbiblioteket!

evakristina
0

… och jag har fått min Kugelberg!

Tackar för tipset!

Slängde mig över den när jag kom hem efter två dagars tjänsteresa….. hur intressant som helst men håller med AndersB, inte så mycket från skånetidingar.

Cheyenne
0

Ffa är det ju notiser med släktnamn och alla släkter härstammar ju inte från Stockholm. Flört

AndersE
0

#35 Ja, närmast sörjande var min farfars morfar. Magnus var hans bror.