Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 1283 ggr
svenne
0

En ruskig historia

Vi är några stycken i Värmlands släktforskarförening som brukar hjälpa till i forskarsalen på Värmlandsarkiv under torsdagskvällar när arkivet håller kvällsöppet. För några veckor sedan var det min tur att vara "jourhavande" och för att göra en lång historia kort så hände följande:

En dam i 80-årsåldern kom fram och frågade om hon fick låna min uppmärksamhet en stund och givetvis fick hon det. Jag förstod ganska snart att det inte var uppgifter av det angenämare slaget  hon sökte. Det var frågan om några tragiska dödsfall i slutet av 1930-talet.  Hon satte sej ner bredvid mej och började berätta:

"Jag var väl 10 år när pappa fick jobb i Karlstad och vi flyttade dit från Årjäng. Den lilla villan i stadsdelen Färjestad hade pappa köpt billigt, den hade varit svårsåld och stått tom ganska länge. Att ingen hade köpt huset tidigare berodde på att där hade utspelats en ruskig historia.
Förra ägaren som var hade hustru och två barn, och när jag blev lite äldre fick jag reda på att hustrun, som hade psykiska problem och religiösa grubblerier hade tagit livet av de två barnen och sedan sej själv.
Går det att styrka detta genom några dokument? "

Jo visst , det ska nog gå sa jag. Damen var inte säker på vilket år det kunde ha varit så jag började  att söka systematiskt i SCB-utdragen för döda i Karlstads domkyrkoförsamling från 1938 och bakåt och i november 1937 fanns dom.:
Hustrun NN, född 1908 till rörläggningsmontören NN samt döttrarna NN född 1929 och NN, född 1933. Med hjälp av frugans gamla "fickordbok för sjuksköterskor" ( oumbärlig när man skall fastställa  dödsorsaker på latin och har utgått ur hennes yrkesutrustning och ingår numera i min släktforskningsrekvisita) står det att hustrun först hade skurit halsen av de båda flickorna och sedan skurit av pulsådern i sin egen arm samt hängt sej samtidigt. När mannen kom hem från dagens arbete fann han dem döda i huset, alla tre.

Någon dag innan det hände hade den äldre flickan sagt till lärarinnan i skolan att "mamma har sagt att jag ska få träffa Gud. " Lärarinnan skulle efter morden ha blivit alldeles förskräckt och skyllde sej själv för att hon borde ha förstått och förhindrat att det var något så hemskt på gång.

Graven de tre ligger i finns fortfarande kvar på Norra Kyrkogården i Karlstad enligt Finn Graven.
Mannen gifte om sej några år senare och av hänsyn till att han kanske har efterlevande nämner jag inga namn här men vill någon kika på SCB-utdraget så finns det på SVAR Bildid: A0032801_00912.

Den här ruskiga historien berörde mej mycket och jag blev inte riktigt mej själv på ett bra tag efter denna upptäckt, men den gamla damen var oerhört tacksam för att ha fått detta bekräftat.

Cheyenne
0

#0 En ruskig historia men samtidigt oerhört sorglig och man blir onekligen berörd. Jag tycker även att det är intressant att den här gamla damen ville veta om det hon hört som barn stämde. Säkert har hon grubblat över det sen hon var i 10-årsåldern och ville veta.

AndersE
0

#0 Usch ja. Nog undrar man hur bakgrunden såg ut.