Ett antal barn - Bro fs
I min jakt på annat finner jag denna familj i hfl för Bro fs åren 1757-1763. Ett Herrskap boendes under Lejondal. Jag kan inte uttyda makens namn, inte heller hans hustrus men det framgår i vilket fall att hon var Friherrinna (Ulrika i förnamn). Och de hade några barn. Hoppas bilden blev så bra att ni kan dels räkna antalet (en avliden dock) samt deras födelseår.
(AI:1, fol 81, 1757-1763)
Bra jobbat. Det gällde att inte sitta med benen i kors…

Oj! Är inte fadern hovjunkare Gripenstedt? Och modern heter Ulrika Funk? Nu behövs Elgen.

Det är nästan helt absurbt. Fast jag tror att de första 9 barnen födda mellan 1737 och 1747 var makens i hans första gifte. Därefter verkar han ha fått ytterligare 8 med sin nya hustru. 17 barn totalt!!

Det finns en äldre man som skriver på AF som hade 21 HELsyskon (eller om det var hans far som hade det) det var en bit in på 1900-talet i alla fall
En kvinna på ett av mina första jobb var nummer 16 och sista barnet. Jag uppfattade det som att de var helsyskon.

Jag kände en gång en som hade 12 syskon, efter barn nr 13 begärde maken skilsmässa och gifte om sig med en yngre förmåga. Vet inte hur många barn de fick. Men mamman till de 13 började på en utbildning och fixade det hela.

Jag stötte på en brukspatron som hade 22 barn, visserligen med två hustrur, (dock inte samtidigt
), den första dog i barnsäng (!) och hennes syster blev patronens hustru nummer två.

Nä men Lejondal, där har jag ju varit på konferens flera gånger. Jättefint! Kul att ha historien om man kommer dit igen

Jag har också varit där på konferens. Det var lite kul att finna informationen om Gripenstedt.