Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 4526 ggr
ambi
0

"Låsning" av sidan

Jag har nyss fått starta om datorn efter att sidan har låst sig. Jag vet inte vilken gång i ordningen detta hänt då jag är inne på PiF. Det händer ingen annanstans.

Någon som har något tips om orsaken?

svenne
0

Har inte haft det problemet.

Cheyenne
0

ambi, har du Vista?

chrissan
0

Det händer mig ibland, både på Vista och XP. Man kan starta Aktivitetshanteraren (Ctrl+Alt+Delete samtidigt) och starta om bara Explorer. Eller köra Firefox.

sonjsbo
0

Det händer mig ofta. Det beror bara på min negativa inställning till allt vad data heter. Kan det gå snett så gör det om jag finns i närheten.

Man får glädja sig åt alla gånger det funkar.

En annan sak - Varför skall jag varje gång jag går in på PiF  zooma 125% för att fylla upp bildrutan på bredden? Att jag gör det beror bara på att jag har lättare att läsa texten.

ambi
0

#2 japp!

Roolaid
0

Jag har Vista men har inte kännt av några problem.

Anders 50
0

På "Support" finns ett inlägg om detta, heter "Ständiga avbrott".

Där kanske ni kan få nåt tips.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

leja
0

Har inte haft det problemet, men använder inte explorer. Men har vista.

Vad ska man ha som signatur tro?

ambi
0

Jag ska kolla supporten, men det som är så konstigt är att ca 80% av låsningarna sker här.

[SvenA]
0

Det verkar vara många som är drabbade och ju fler av er som skriver om det på Support ju bättre är det så att grabbarna får reda på att vi inte är bara några stycken som klagar

Även jag råkar ofta ut för dessa avbrott

Det verkar inte vara någon speciell sajt som dt är på heller

Jag är runt på många sajter och det är likadant överallt

Cheyenne
0

Ett tips om man har Vista och använder IE är att gå till "Tools", välj "Windows update" och följ instruktionerna.

[SvenA]
0

Det hjälper inte i detta läge har provat

AndersB
0

Vista + Firefox + aldrig några problem på Proveniens Glad

[SvenA]
0

Funkar ej med skärmläsarebn tyvärr

blombuketten
0

Har samma problem. Rätt som det är så låser det sig och jag får stänga programmet och börja om på nytt. Har Vista och IE.

sonjsbo
0

Vad är IE och vad är Firefox?

[SvenA]
0

Det är program IE står för Internet Explorer och Firefox är ett annat fabrikat

Båda är wrbbläsarprogram som man måste ha för att läsa vad som finns på nätet enkelt uttryckt

Babzan
0

Nu har detta även drabbat mig.

Det har fungerat utan problem tidigare men nu …. urgh ….Skrikandes

[SvenA]
0

Ni som har problem prova att uppgradera Adober filerna till version 10 så kanske det löser sig det gjorde det för mig

ambi
0

Tack för alla tips! Får se vad jag ska prova.

AndersE
0

Jag har problem med att datorn låser sig, så tillvida att den "ägnar sig åt något annat" en stund, men sätter det inte i samband med iFokus eftersom det händer även utan att jag gått in här.

blombuketten
0

För mig händer det bara när jag är inne på iFokus.

Babzan
0

Jag trodde först att det berodde på att jag hade för många program igång samtidigt och gick in på iFokus men i går och idag så har det hänt flera gånger med "bara" iFokus öppet. För övrigt är det oftast segt också.

AndersE
0

Jag har precis laddat hem Google Chrome som ersättare för IE. Det sägs att den är mer stsbil. Återkommer med erfarenheter.

[SvenA]
0

Mina problem var bara här på i fokus men sedan jag kaddade ner version 10 av Adobe så har det upphört helt för mig

Jag avinstalerade för den äldre versionen och laddade ner den nya och instaleraden den och har varit problemfri i en vecka nu

Jag har Vista som operativsystem men 10 finns även till XP

Babzan
0

Sven, menar du version 9 så har jag laddat ner den nu.

När jag nu gick in på iFokus så var det inte så segt så jag hoppas det fortsätter så. Ska prova med flera program igång samtidigt också!

svenne
0

Här har jag inte haft några problem med "låsning" av sidan.

Däremot när jag går in och kikar i Anbytarforum låser sej den sidan.
Får vänta ca 15 sekunder innan det går att scrolla igen, och klickar jag in på en diskussion går det att scrolla och följa allt men när jag går ur den och tillbaka till "översikten" låser det sej igen och jag får vänta ytterligare 10-15 sekunder innan det släpper.

Märkligt!

Ello
0

#27  Det är precis detsamma här hos mej! Alla sidor flyter fint,utom just på AF. Där står det stilla 10-15 sek innan man kan fortsätta! Det är likadant både i IE och Firefox….som sagt,mycket märkligt!

svenne
0

#28 Ja, jag har som sagt samma problem med AF, det kvittar om jag kör IE  eller Firefox.

[SvenA]
0

#26 Nej inte 9 utan 10 jag ha version 9 och bytte till 10 och det var då det löste sig

Men jag avinstalerade både Adobe Reader och Adobe flash playr inan jag bytte version om det nu ska ha någon betydelse

Man bör även Deframentera sin dator med jämna mellanrum för att den inte ska bli för slö jag gör det var 14 dag i och med att jag använder min dator flitigt

svenne
0

#30 Har Du Vista så defragmenteras väl hårddisken automatiskt?

Babzan
0

#27 Det kallar jag segt.

Det jag menar med låsning är när det blir stopp och väntan blir lång och inget händer, programmet svarar inte, då är det bara att avsluta programmet och starta om.

[SvenA]
0

Det beror på hur man ställer in den jag vill ha koll på vad som händer och veta vad den gör

´Om du går in på datorn och högerklickar och går till egenskaper så hittar du defragmenteringen

Det blir stor skillnad även om vindovs säger att det inte behövs

Babzan
0

#30 Jag hittade inte någon version 10, bara 9.1.

[SvenA]
0

#34 Det stänner det är version 9,1 och då kommer version 10 av flashplayr at instaleras

Du kan gå in på kontrollpanelen och kolla vilken version dyu har

Titta under instakera nya program så hittar du alla progran du har på datorn

Babzan
0

#34 Det stämmer med versionerna.

Nu fungerar datorn bra. Jag har varit inne på sidor jag vet kan vara sega men det går snabbt även där.

Jag fick en påminnelse om denna uppdatering, för ungefär en vecka sedan, men brydde mig inte om den eftersom jag ska byta dator, men det skulle jag inte gjort förstår jag nu.

Tack för tipset, Sven!

[SvenA]
0

Det är väl bara bra om vi kan hjälpa varandra

blombuketten
0

Ja, nu har jag också installerat 9.1, så får vi se vad som händer Glad.

ambi
0

#38 Jag väntar och hör hur det går. Jag är dödrädd och själv börja fiffla med datorn. Skulle fortfarande vilja veta varför låsningen bara sker på en viss plats.

sonjsbo
0

Hej ambi! Det är gott att höra att jag har en själsfrände. Alla verkar vara så duktiga med sina datorer och svänger sig med uttryck som man aldrig hört talas om tidigare. Men vi får väl hänga med så gott vi kan.

ANNIA
0

Att det endast uppträder på iFokus för vissa kan vara så enkelt att här är dom inloggade medan dom på andra ställen på nätet bara läser.

Är man inloggad så blir samspelet mellan egna datorn och iFokus ett helt annat än ologgat. Vet dock inte hur men att det blir annat.

Jag har själv två datorer. En bärbar med mobilt bredband där skicka hastigheten ligger på 0,3 och en stationär med vanligt adsl där skicka hastigheten ligger på 0,5.

Sitter jag vid min bärbara dator och det är det minsta segt på iFokus så är det ingen ide att logga in däremot funkar det fint att läsa som ologgad. Men med samma segehet så funkar nästan alltid den stationära. Så just där så är det då samspelet mellan min (lägre) hastighet och lite seghet.

Sen finns det naturligtvis andra orsaker också som kan göra att samspelet inte funkar fullt ut. Men för min del så är just hastigheten avgörande emellanåt, även om jag aldrig råkat ut för den låsning som vissa råkar ut för.

En annan orsak som verkar påverka om jag upplever iFokus som segt ibland är arbetsminnet i min dator. Har jag många flikar öppna samtidigt så är det segare och då kan en del långa trådar vara hopplösa att öppna. Medan jag kan öppna samma tråd, eller längre, utan problem om jag bara har en flik/fönster öppen.

ambi
0

#40 Ja, fast det är tur att de flesta är så tålmodiga och försöker förklara hur allt ligger till.

#41 Jag brukar även vara inne på två andra ställen, där jag måste vara inloggad, men där händer inte denna låsning. Då kanske man kan tro att jag är inne mycket mer här och skriver, men jag är lika flitig även på de andra två ställena, kanske mer t o m.

ANNIA
0

ambi du kanske kan kolla om och i så fall vad som skiljer dom olika ställena åt. Ja förutom att iFokus är uppbyggt på annat vis så finns det ju väldigt många saker man kan göra här, såsom blogg, gästbok fotoalbum och sånt och allt sånt ska ju samspela med din dator. Så det är ju inte bara att man kan skriva.

Sen det som SvenA tagit upp om flashplayer det hänger troligen ihop med reklamen då den oftast är gjord för att funka med en sån. Och då gäller det för det mesta att ens egna flashplayer är uppdaterad för att man inte ska få problem.

En annan sak som jag kom på här för en stund sen som också kan spela roll. Vilket operativsystem man har om man har XP eller vista. För dom program som installeras på dom två kan skilja sig åt.

Så inte alltid så lätt att hitta vart felet finns oavsett om det enbart ligger på iFokus eller om det kan vara nåt på den egna datorn som inte gillar nåt här.

ambi
0

#43 Det var när jag installerade till Vista, som detta problem uppstod. Det är precis, som min migrän. Den följer aldrig något logiskt mönster. Den bara dyker upp, utan att man förstår varför. Obestämd