Bilder av Carl Curman
Såg ni länktipset på anbytarforum?
Fantastiska bilder av Carl Curman. Massvis med riktigt gamla bilder från Lysekil, men också många från Stockholm och en del annat. Rekommenderas!
Jag är nästan alltid på jakt efter olika typer av illustrationer. Ska man berätta om någon släkting i skrift så betyder bilder väldigt mycket. Har man inte foton hemma så kan sådana här illustrationer fylla en funktion.
Tyvärr verkar inte Curman ha rört sig i trakter där jag haft släkt…
Men Lysekils-forskare kan ju känna sig lyckligt lottade!

Porträtten är väldigt fina.
Glöm inte att bilderna går att mot avgift få i hög upplösning för publicering mot avgift.
RAÄ har många fina bilder. Sök här.
Jag är dock lite osäker på om jag finner det vara en bra idé att lägga ut delar av bildsamlingen på Flickr. Det ser i alla fall ut att vara ett resultat av att man bytt en hel del personal i och med utlokaliseringen till Visby. Flera nyanställda unga kommunikatörer har man anställt och mer är på gång. De ser tillgängliggörande i digital form som en stor uppgift. Vilket är bra för oss forskare men inte så bra för de ännu ej framgrävda fynd som ligger kvar i marken. För den som vill rovgräva eller veta i vilka kyrkor det finns intressanta saker att stjäla anvisar RAÄ exakt information.
mvh/gurin