Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 1942 ggr
EvaMorfi
0

Släktforskning - Oskar Wilhelm Nilsson 1906

Hej!

Jag hjälper en person i Danmark att finna hennes svenska släktingar. Är det någon som känner  till Oskar Wilhelm Nilsson som var född i Sövde i Skåne 1906? Han dog 1938 i Antwerpen (han var sjöman). Hans fästmö hette Rut och var antagligen från Gävle. Ev hade de barn tillsammans. Oskar var vid sin död antagligen skriven i en församling i Stockholm.

Hälsningar

Eva M

chrissan
0

Han var i alla fall född 4 juli 1906 i Sövde, föräldrar Nils Mårtensson (f 18721201), huggedräng och Elna Andersson (f18741106), de bodde på Snogeholms gods. På 1900-talet blir det ju svårt att hitta folk. I sjömanshuset i karlskrona finns en Oskar Nilsson f 1906 men det är troligen inte samme person.

Kan man hitta hans sjömanshus (Stockholm?) så finns där upplysningar, de flesta är dock ej filmade och registrerade så man måste gå till arkivet.

EvaMorfi
0

Hej!

Lika långt kom jag också. Jag har kollat på SVAR (utan abonnemang) på sjömanshus. Det finns 2 registrerade i Västerviks sjömanshus som heter Oskar Nilsson och är födda 1906 men om jag skriver Sövde som födelseförsamling försvinner de. Antagligen är det två andra personer.

Är det någon som vet om sjömän som dog utomlands blev anmälda som avlidna till SCB av församlingen där de var skrivna?

Min danska bekant ska titta bland sina papper. Hon har för sig att hon har namnet på församlingen där personen var sist skriven.

Alltid problem när handlingarna inte är filmade och man bor i en helt annan del av Sverige.

chrissan
0

Var han skriven i Sverige är det i alla fall stor chans att dödsfallet finns antecknat i hemförsamlingen. Dödböckerna i form av SCB avskrift (och ibland original) finns scannade på Svar.

[Andoberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade Oskar i Arkion Sjöfolk, men kan bara bifoga en bild itaget, har fyra?

/Anders Ö

[Andoberg]
0

Bild 2 på en Oskar

/Anders

[Andoberg]
0

Bild 3 på en Oskar

/Anders

[Andoberg]
0

Bild 4 på en Oskar det gemensamma för dem är inskrivningsnumret.

/Anders

EvaMorfi
0

Hej!

Tack för hjälpen. Men  jag undrar om det är rätt person. I den ena bilden står det att Malmö är födelseort. Den person jag söker var född i Sövde (Skåne). Ingenstans står personens fullständiga födelsedatum, bara födelseår. Därför blir jag tveksam.

Eva