Lagfarter
Vet någon vart man kan skall vända sig för att finna lagfarter på fastigheter? Blev arrendekontrakt lagfarda, registrerade?

Jag har just brottats med samma fråga - det gällde tidigare lagfart-/köpehandling som kallades fastebrev/laga fasta under 1800-talet. Ett Google-sök på t.ex. "Laga fasta" ger mycket information
Dessa ärenden handlades av häradsrätterna och finns på arkiven. I vårt fall Värmlandsarkiv. Jag scannade in ett sådan "laga fasta"-dokument som du hittar här.
Anledning till mitt intresse är att jag hjälper en bekant att undersöka hur länge gården har funnits i släktens ägo.
Det kan tilläggas att arrendekontrakt inte registrerades på detta sätt. Uppbud, fastebrev och lagfart gällde bara äganderätt till fast egendom (mark).
Ett kontrakt om arrende är ett vanligt privat avtal. Arrendekontrakt kan däremot figurera i domstolshandligar om parterna i efterhand blev oense om tolkning eller om icke fullgjorda plikter. Men det är ju en annan historia.

#1 Vilka vackra sigill, Olle.

Tack för era svar.
Alsterolle jag kunde inte öppna din länk. Var inne och kikade i ditt album, fina bilder, både gamla och nya.

#4 - För att se på vissa bilder måste du ha en "plug-in". Den hämtar du här.

Ägarskapet finns i fastighetsboken där det finns uppgifter från ca. mitten av 1800-talet och fram till nästan dags dato. Fastighetsboken finns på landsarkivet men inte säkert på det vanliga landsarkivet då det flyttades till särskilda tingsrätter och överflyttas på annat sätt än vanliga tingsprotokoll. Uppbud och laga fasta finns från början i vanliga domboken men kommer senare i särskilld dombok.
Vissa arrenden kan övergå till inlösningsmöjlighet under vissa förhållanden. Byggnation på ofrigrund gav rätt till inköp av marken och många tvångsförsäljningar beviljades under 30- och 40-talet.

Bjornen du skall också ha tack, bra svar på mina frågor.
Jag tänker till en början kontakta landsarkivet i Göteborg för att höra efter om fastighetsboken finns där, får se vad det ger.
Som vanligt får man bra och snabba svar här.
Tack