Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 3252 ggr
KingZap
0

Västerås-Barkarö AI:6 s182 - Varifrån ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Olof Carlsson f 16/4 1794  i Nora (troligen i Härnösnadstrakten men ej säker) flyttar in till Västerås-Barkarö 1813 men jag kan inte tyda vad det står. Jag tycker det står Balund men vart ligger det i så fall ?

chrissan
0

Är han inte född i Nora, Uppland (Västmanlands län)?

Däremot tycker jag också att det står Baland eller Balund, möjligen ett D i början. KAn det vara ett torp under en annan gård.

torsbo
0

Kan det vara det ställe som nu heter Badelunda?

svenne
0

Han flyttar in från det där Baland eller Balund eller vad det nu står och flyttar ut 1815 till Romfartuna socken i Västmanland. Tyvärr verkar det inte finnas någon aktuell inflyttningslängd för just det året tillgänglig för Romfartuna så det blir väl att tröska igenom HL  AIa:10 för Romfartuna och se vart han tog vägen.

KingZap
0

Jag har kollat i födelselängen för Nora (Västmanlands Län) och inte hittat honom där. Jag har svaga indicier på att det kan vara i härnösandstrakten men har inte kunnat kolla ännu eftersom jag inte har något abbonemang för tillfället som täcker det området.

Det kan förståss vara ett torp men det finns inte med i registret så därför började jag undra om det var en annan socken.

KingZap
0

I AIa:10 finns han som Olof Julpstedt på Julpa ägor s107.

Jag har lyckats följt honom hela vägen till hans död 1842 utan ledtrådar till var han kom ifrån.

svenne
0

I inflyttningslängden för Västerås-Barkarö 1813 finns han med, men utan angivelse var han kom ifrån.

Finns det flera platser som heter Nora, månntro?

chrissan
0

Nora bergsförsamling och Nora stadsförsamling i Örebro län

svenne
0

Har kollat i Nora socken i Västernorrland och där finns han inte med  i födelseboken, iaf.

Inte heller i Mora i Kopparbergs län finns han med i någon födelsebok.

Tja…Obestämd

chrissan
0

Fast datumet kan ha ändrats under vägen!

chrissan
0

Badelunda församling har ingen flyttlängd för aktuellt år så det blir att gå igenom 216 sidor husförhör.

svenne
0

#9 Säger Du det, det har jag aldrig varit med om!Skrattande

KingZap
0

Tack alla för förslagen. Det verkar bli det vanliga letandet och läsandet i HFLer igen *suck*. Vet inte hur många jag läst från pärm till pärm.

[ulle2]
0

Har tittat i annexförsamlingarna till Nora i Västernorrland - Skog och Bjärtrå men ingen Olof Carlsson där heller.

I Nora U-län, C:3 finns Olof född 3 december 1794 med föräldrarna Carl Olsson och Anna Persdotter i Holm. Fel datum men kanske värt att följa upp? (SVAR C0009912_00015)

KingZap
0

#2 Jag tror faktiskt du kan ha rätt efter att ha läst på lite om socknen. Jag är inte säker om det är hela socknen som hette Balunda eller om det är en plats i Badelunda socken.

torsbo
0

Ur "Sveriges församlingar genom tiderna":

Västerås Badelunda 198003 
Pastoratskod: 050103 Namn: -1961 Badelunda, 1962- Västerås Badelunda. Indelning: 1540 införlivat Furby. Pastorat: -1921 eget, 1921-05-01-1961 Irsta, 1962- eget. Husförhörslängd: 1667Födelsebok: 1684-.

Denna nyttiga bok hittar man på www.skatteverket.se klicka sedan på "Folkbokföring" och scrolla en bit nedför denna sida.

svenne
0

#13 Olof, född 3 sept. 1794 i Holm, Nora (U), dog dessvärre redan den 8 november 1796 så det var inte rätt Olof, tyvärr.

Har kikat runt lite i omgivningarna och Balund verkar helt klart vara en förkortning av Baderlunda så det måste ha varit ifrån den socknen han kom till Västerås-Barkarö år 1813.

svenne
0

Nu är han funnen, och visst flyttade han till Västerås-Barkarö från Badelunda socken.
Tyvärr finns inga aktuella in- eller utflyttningslängder för någon av nedanstående socknar så jag gått bakåt i HL.

Badelunda A1:6 sid 144, Gryta:
Dr Olof Carlsson, f. 16/4 1794 i Nora, inflyttar till Badelunda 1812 från Sevalla socken.

Sevalla A1:6 sid 67, Kinsta:
Dr Olof Carlsson f. 16/4 1794 i Nora, inflyttar 1811 till Sevalla från Kärrbo socken.

**Kärrbo A1:6 sid 57, Skämsta:
**Dr Olof Carlsson f. 16/4 1794 i Nora, inflyttar 1810 till Kärrbo från Irsta socken (Ihrsta, ser det ut som det står i HL).

Och där står vi nu, någonstans i Irsta HL A1:8, 1806-1815 ska han finnas. Orkar inte gå bakåt längre just nu, det blir lite tidsödande när det inte finns några in- eller utflyttningslängder.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ganska fantastiskt;
jag gjorde en Google-sökning på "Julpstedt" och fick 1 (en) träff, och det var här på Proveniens! Glad

KingZap
0

#17 Tusen tack svenne!

Dräng vid 16års ålder så det borde inte vara så långt kvar till hans föräldrar Skrattande

Eftersom jag just för tillfället inte har något abbonemang just nu så får det ligga på is ett tag tills jag får mer tid. Tack återigen !!!

svenne
0

# Nej, nu borde väl snart föräldrarna kunna bli identifierade.
Det blir att gå igenom Irsta A1:8 och hoppas att vi kan hitta något där, drygt 200 sidor så det är väl inte så blodigt trots allt, men tar ju lite tid.

KingZap
0

Irsta AI:8 sida 50, Klavsta:

Inflyttad från Nora(?) 1809 och till Nora(?) 1810. Kan betyda att han finns en gång till i Irsta innan han flyttar till Kärrbo, Jag kunde dock inte hitta honom fast jag läste igenom hela boken.

KingZap
0

Nu har jag gått igenom Noras inflyttningslängd, födelsebok och husförhör AI:6 utan att hitta Olof. Jag kan ju förståss ha missat honom men det verkar lite mystiskt.

KingZap
0

Kanske måste bredda sökandet till närliggande socknar. Är det någon som vet vilka socknar som ligger bredvid Nora (Uppsala Län) ?