Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 2455 ggr
Cheyenne
0

Gissa brottet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Malmö Länsfängelse 1861. Jag blev lite ledsen när jag ser en så ung pojke i rullorna. Vad tror ni var hans brott?

Pojken har ett sådant namn att det förmodlgen går att finna ut hur det gick för honom senare i livet. Bra hoppas jag.

svenne
0

Han ser så oskyldig ut på något sätt.
Pallat äpplen?Skrattande

Cheyenne
0

#1 Skrattande

Nä, lite värre var det. Frågan man kan ställa sig när man känner till brottet är; Hade han en medbrottsling? En äldre sådan? Det finns ingen i den aktuella rullan som är dömd för samma sak men denne kan ju ha förpassats till ett annat fängelse.

Låt oss säga så här; Han måste ha haft tillgång till ett visst tekniskt hjälpmedel.

Ello
0

Sprängt kassaskåp?

Cheyenne
0

#3 Nej, men om jag säger så här; Selma Lagerlöf var tre år gammal när gossen hamnade i fängelse.

chrissan
0

Nils Holgersson? Gåsstöld?

Cheyenne
0

Gåsstöld?? Skrattande Nej inte riktigt.

Okej, låt oss säga att han troligen var i ett pressat läge då han begick brottet.

Ello
0

Om han var i pressat läge, så kanske det rör  sej om någon förfalskningshistoria!

EivorA
0

Då gissar jag på sedelförfalskning.

Hälsn. Eivor

svenne
0

En Selma? - Pressat?  Sedelpress?

Pengaförfalskning?

chrissan
0

Det låter ju rätt Guld i mun

Cheyenne
0

#9 Rätt Eivor och svenne, och precis som svenne anger ledtrådarna; en "Selma"  och en sedelpress. Sedelförfalskning anges vara hans brott.

Och det var därför jag undrade om han inte hade en äldre medbrottsling. Var skulle en sådan ung gosse få tillgång till det som krävs för att förfalska sedlar?

Han hette i vilket fall som helst Olof Wallstedt.

chrissan
0

Folkräkning 1880, kan han vara så gammal som född 1830? Då har han ungdomligt utseende och likhet med komikern Björn Gustafsson:

Välinge församling

Olof Wallstedt, f. 1830 i Riseberga Kristianstads län, Soldat      änkling

Per, f. 1866 i Välinge Malmöhus län

svenne
0

#12 Ja, han ser väldigt ung ut för att vara 31 år på bilden, han har nästan barnansiktet kvar.

Man kan undra om han tryckte sedlar själv eller om han hade en kumpan…

ambi
0

Finns det ingen annan tänkbar kandidat? Han ser ju att vara i 15-års åldern.

chrissan
0

En som är född 1852 bara. Men han kan ju ha dött eller emigrerat. 1880 är heller inte komplett. Det finns en Jan Olof Wallstedt f 1843 i Ovansjö, Gävleborg, men han verkar bott där hela sitt liv.

chrissan
0

Man skulle önska att AD filmar fångrullorna för dessa fångar - jag har varit nyfiken länge

Cheyenne
0

Jag tycker tom 18 år låter mycket. Han är ju fortfarande väldigt smal över axlarna, saknar den där bredden som kommer med åldern.

Rimligtvist måste det väl ha funnits någon lägre åldersgräns på fängelserna? Kan det ha varit 15 år?

Cheyenne
0

Jag slog lite i folkräkningarna 1880 och 1890 på några av namnen i rullan och då icke son-namn. Tror jag fann ett av de namn jag sökte.

ambi
0

#18 Vilken då ?

Man kan ju tänka sig att han dog före 1880. Om han redan som 15-åring hamnade på brottets bana år 1861, så kanske inte detta blev första gången. Att sitta i fängelse då och då måste ha varit tärande.

Cheyenne
0

#19 Det minns jag tyvärr inte.

chrissan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är många som ser unga ut, undernärda säkert och med barnsligt ansikte. Denne är 25 år gammal:

chrissan
0

Återfinns i 1890:

Post 2268134

Jeppsson Sjölin, Hans
jordarbetare

f. 1835 i Vellinge (Malmöhus län, Skåne)

Gift man, far i familjen

S Hvellinge fattighus befintlige:
Vellinge (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Hvell. Malm. L.

Familj:

Jeppsson Sjölin, Hans 1835 Far
Jönsson, Anna Katarina 1835 Mor
(Barn), Jöns Johan 1874 Barn
(Barn), Nils Emil 1879 Barn

AndersB
0

Jag har enligt en väldigt summarisk andrahandskälla en gruvarbetare i Höganäs vid namn Ola Jönsson Wallstedt född 1845. Han ska ha funnits vid Gruvan under nr 182.

chrissan
0

Jajamensan! I hfl Höganäs AI:5 s 182 finns han, f i Brunnby 3/6 1845, hustru Johanna Johansdotter f i Oderljunga 1840. 7 barn födda mellan 1868 och 1883. De äldsta i Kattarp.

1890:

Post 2298522

Jönsson Wallstedt, Ola
Snickare och husegare

f. 1845 i Brunnby (Malmöhus län, Skåne)

Gift man, far i familjen

Höganäs Stenkolsverk o Fabriker N:r 630
Höganäs bruksförs (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Brunnby Malmöh. l.

Jönsson Wallstedt, Ola 1845 Far
Johansdotter, Johanna 1840 Mor
(Barn), Hedvig 1876 Barn
(Barn), Frida Maria 1878 Barn
(Barn), Olga Charlotta 1881 Barn
(Barn), Jenny Bernhardina 1883 Barn
(Barn), Marta Hermina 1886 Barn

Cheyenne
0

#24 Härligt chrissan. Någon ofördelaktig notering om honom?

chrissan
0

År 1900 är han snickare i Helsingborg. Några av barnen utvandrar. Så om detta är samma (och det verkar troligt, men bör kollas) så gick det bra för gossen.

Cheyenne
0

Första dottern, Ida Christina föds den 2073 1868 i Kattarps fs. Hänvisning till Svedberg(a) i hfl. Finner Ola, här bara kallad Jönsson, med hustru i hfl AI:10, bild 116, vilken täcker åren 1865-1870. Tyvärr strukna ur längden utan hänvisning och dottern född 1868 har inte blivit införd. Men det framgår åtminstonde att Ola Jönsson (Wallstedt) kom till Kattarps fs 1867 från Väsby fs.