"Berga Sanna"
Post 635033
Gustavsson, Carl August
Ägare (gift man)
f. 24/1 1854 i Ransberg, Skaraborgs län (Västergötland)
Utvandrad 22/3 1895
från Nolgård, Kyrkefalla, Skaraborgs län (Västergötland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 331
Emibas emigrationsakt: Kyrkefalla R 1895 003
En möjlighet:
Name:
Carl Aug Gustafson
Arrival Date:
13 Apr 1895
Estimated birth year:
abt 1854
Port of Departure:
Gothenburg
Ethnicity/Race/Nationality:
Swedish
Ship Name:
Venetia
Search Ship Database:
Search the Venetia in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:
New York, New York
Line:
18
Microfilm Serial:
M237
Microfilm Roll:
M237_639

Tack, Anders jag ska be maken hjälpa mig med engelskan. Så får vi se om vi kommer vidare.

#0 Visade gamla foto för ett antal SPF cirklar i förra veckan. Hade då med detta foto. Efter kom en av åhörarna fram och berättade att det inte alls var Berga-Sanna på fotot utan hennes faster. Jag har fått fotot från Tibro museum och det är skrivit på kanten av fotot att det skulle vara Berga-Sanna. Så kan det gå! Nu gäller det att få fram rätt namn på gumman och få det tillrättat också på mueet.
#4 Är du säker på att åhöraren hade rätt då?
(Jag fick ett foto på en affär en gång. Givaren berättade att det var en anas affär och angav adress. Jag tvivlade inte ett ögonblick förrän en bekant pekade ut huset på fotot - i andra änden av stan.)

Jag tror hon har rätt, det finne två barn med på fotot och det skulle vara hon och hennes kompis. Kortet skulle vara taget utanför dåvarande ålderdomshemmet.

I så fall var det en väldigt "ung" faster.
Rent teoretiskt borde fastern vara minst tjugo år äldre än "Berga-Sanna" och född runt 1830 och då vara minst 100-105 år gammal på bilden som är daterad 1936.
Men visst, fastern kunde ju i och för sej vara i stort sett jämnårig med Sanna, säker kan man ju aldrig vara. Går det att klura ut någon ledtråd med anledning av gubben på bilden, "Lundström"?

Det var en av flickorna i bakgrunden som kom och pratade med mig och kom ihåg tillfället då kortet togs. Hon på bänken skulle vara hennes faster och inte Sanna. Lundström har jag koll på, lär varit en trevlig gubbe!

#8 Nej, nog finns det unga fastrar, farbröder etc. När jag fick mitt första barn var min yngsta bror 8 år gammal. Morbror vid ganska ung ålder alltså. 

Jaha, det var ju en annan sak.
Jag uppfattade det i # 4 som att "åhöraren" påstod att gumman på bilden var "Berga-Sannas" faster, ber om ursäkt för missförståndet.
Då ändrar jag mej och påstår motsatsen; att gumman på bilden måste ha varit en väldigt gammal faster till en av flickorna!
#9 Det var alltså inte Sannas faster, för i så fall håller jag med Svenne att tanten skulle varit betydligt äldre då.
Kan du inte få fram ett namn och födelseår på fastern. Hon som pekade ut sin faster borde ju känna till detta.
Om fotot verkligen var taget 1936, så bör tanten vara född ca 1850-1855, bara som en riktlinje.
Flickorna i bakgrunden ser ut att vara i 10-årsåldern. Det skulle vara en väldigt gammal faster i så fall.

Tycker nog att gumman verkar vara alldeles för gammal för att vara faster till en av flickorna på bilden, det kan inte stämma, möjligen faster till någon av flickans föräldrar.
Ofta kallade man förr släktingar för "faster" eller "moster" även om det så att säga "hoppade över en generation".
Hon som pekade ut "fastern" borde ju veta namnet på henne.
Min mamma säger alltid "faster Lena" när hon talar om en äldre släkting, även om Lena var faster till min morfar.

Jag fick namnet på damen som påpeckade mitt fel, ska ringa henne. Jag vill ju inte ge fel information när jag visar mina bilder.
Eftersom denna bildvisning höll på att inte bli av eftersom min projektor inte startade. Mina nerver satt liksom på utsidan så jag var nog inte så mottaglig för information. En skräkupplevelse med andra ord.

#14 Gör det, Du.
Under alla omständigheter är det ju roligt att få gumman på bilden identifierad även om hon nu inte var "Berga-Sanna".
#13 Jag håller med dig. Nog blev det så att jag sa farbror Axel, faster Betty o s v om min fars fastrar och farbrödrar.
Min kompis hade nästan alla sina fastrar boende på samma gata. Nog sa jag faster Anna t ex när vi pratade om henne. Naturligtvis tilltalade jag ju henne inte så.
Fast om jag skulle peka ut min fars faster på ett foto, så inte skulle jag säga "Det är min faster", utan hellre det är faster Betty eller min pappas faster.
Så det ska bli spännande att få höra vem fastern var, om det kan stämma med den gamla damens ålder och årtalet 1936.

Nu har jag ringt damen. Gumman på kortet ovan är Matilda Lundberg född 1861-06-27 i Brevik (Skaraborgs län). Hon var syster till hennes farmor Gustafva född 1864.
Ytterligare en syster till Matilda och Gustafva, Charlotta född 1854 visade sig vara gift med min fars mormors bror! Så vi var släkt till släkten när vi pratat en stund.