Vet du vad detta är??
Jag har inte sett något liknande…
Den "böjda delen med en krok nertill" Sitter det helt fast? Och hur lång är länken?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Kan det vara något som man vägde någonting med? Jag vet inte vad fjädern skulle ha för betydelse annars?
Synd att Rune E. är borta, han hade säkert haft svaret.

En spontan tanke att det skulle ha med skränkning av sågblad.
I gamla tider användes den till att spänna kättingen när man förankrade lasten som t. ex. timmerlass. När man spänt så krokades kättingen fast. Att den på bilden sitter i en tving kan vara att någon behövt kunna spänna något annat, men själva mekanismen har använts som ovan.

Den min far använde att spänna fast lassen med såg inte alls ut så här. Men det kanske finns olika modeller.
#0 Hur pass stark är fjädern?
De "spännhakar" eller "spännbjörnar" som jag har varit med om att använda har heller inte liknat den på bilden.
Förstår inte hur denna skulle fungera som en sådan.
Klurig sak ialla fall!

För att spänna timmerlassen använde man en björ(n) eller allra helst en patentbjör. På bilden är det mycket långt från någon björ.
Jag lutar mer och mer mot skränkdon. Den känns lite modern för att användas för enblads sågar men dt kanske fanns i bruk långt fram. Den såg som fanns här på skogen hade bara ett blad och sågen med tillbehör såldes på auktion midsommardagen 1921. I kassaboken för sågföreningen redovisas sista bokförda sågningen 1894. Ett sådant sågblad kunde förutom skränkning också behöva rättas
Fins det någon angiven tillverkare på föremålet??
Hälsningar Gnidde.
Oj vad kul med många svar. Jag har tyvärr inte kollat sidan under helgen. Att spänna timmer tror jag knappt att denna grej kan användas till. Den totala längden är 22 cm bara. Den är ganska trög att dra ut och min personliga ide är att använda den för någon sorts vägning men samtidigt ser den ologisk ut. Jag lägger in en bild till där man kan skönja "2L" upptill. Det finns ingen annan stämpel på någon tillverkare. Färgen är grön och den del där tvingen sitter på är av gjutjärn. Jag jobbar på ett industriföretag med tillverkning och det fins en del kluriga gubbar här men de har gått bet, så de kom till mig och frågade om inte jag kunde söka på detta.

2 L?
Kanske att väga upp mjölk med?
Ja varför inte. Jag läser 2L som 2 liter och mitt på den vänstra fasta vertikala delen finns faktiskt "1L". Det skulle i så falla betyda att när den kommit till 1L, som är halvvägs ner, så är det 1 liter och längst ner skall det då vara 2 liter? Ja varför inte.
#13 Du kan ju testa!
Jag är lite tveksam till mlölkvägning. Då man haft kunnandet att tillverka en sådan här sak så måste litermåttet varit i bruk och mycket enklare att använda. Men vem vet?
Jag har förstorat bilden och om det inte är en synvilla så tycker jag att det kan anas något som liknar gradering på den delen där "1 L" står. Några streckmarkerinar över och lika många under "1L."
Någon annan som kollat? Som har bättre bildprogram.

L (med ett streck vanligen) kan beteckna skålpund också, är den gammal nog för det?
Man kan ju vägt andra litrar också.
Jag bedömmer prylen inte vara så gammal. Kanske tillverkad 1930-1940 och ser inte tillstymmelse till någon gradering. Skall se om jag kan ta en "närmer" bild

Men det verkar vara någon form av våg i alla fall, kanske för att väga fasta saker med. Mäter man inte kol t ex i liter?
Nu ser jag att det inte fanns några graderingar som jag trodde.
Detta är verkligen en kul grej.
Funderar på, om det nu är en sorts våg, varför göra konstruktionen mer invecklad än som behövs?
Det hade ju räckt med en skala på den vänstra delen där 1 L står och sedan hängt det man vill väga i kedjan. Delen till höger med kroken i änden behövs ju då inte.
Fungerar ju lika vartän man hänger det man vill väga.

Går det att fästa olika länkar i kedjan i kroken, så att fjädern dras ner olika mycket beroende på vilken länk som används? Eller dras pedjans fästpunkt ner så att det alltid är samma avståmd mellans fästpunkt och kroken
Slutar kedjan i en vanlig länk elller finns det något i slutet som avviker?