Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: dokument
Läst 2751 ggr
AndersE
0

Nytt porträttfynd?

På Rötter efterlyses tekniskt kunniga för att "skapa en ny plattform för Rötter och att modernisera ett antal av databaserna". Som exempel nämns Porträttfynd.

Det hörs ju väldigt positivt att något är på gång. Jag hoppas dock att det inte bara blir "tekniskt kunniga" som ska jobba med detta, utan att man tittar på alla de användarssynpunkter som finns.

AndersE
0

Porträttfynd - upplägget och avgränsningarna - tycker jag är helt genialiskt.

Samtidigt finns det ju ett mycket stort behov an andra bilddatabaser. Jag tror på teman - skolfoto, arbetsplatsfoto, föreningsfoto osv, även om det kommer att bli en del "gränsfallsfoto".

vickevira
0

Hmmm… jag har skrivit förut om alla porträttfoton som vi fann i vårt hus när vi köpte det. Jag började ambitiöst att ladda upp foton på Porträttfynd, men det tog en faslig tid att registrera ett foto i taget, och sidan hängde sej stup i kvarten och jag har aldrig kunnat komma åt mitt användarkonto trots att jag betalat avgiften och stött på per mejl flera gånger och aldrig fått svar.
Jag tröttnade tyvärr ganska snabbt - fast jag egentligen tycker att databasen behövs…

Så - nu har jag gnällt av mej lite :)

Ingegerd
0

Hej Vickevira!

Användarkonto med användarnamn och lösenord för Anbytarforum har ingenting med Porträttfynd att göra. Det är om man registrerat sig i Forskarkatalogen man kan använda de inloggningsuppgifter man själv valt där, för att få kommentarerna som ev. kommer till ens foton direktskickade per epost.

Hoppas jag uttryckt mig begripligt. Jag har ändrat fram och tillbaka flera gånger innan jag nu slutligen trycker på "Publicera kommentar".

vickevira
0

Men… det är det jag har gjort - jag har registrerat i forskarkatalogen och betalat 100kr till Rötters Vänner - men jag kunde aldrig komma åt min användare .. ?! Nu kommer jag inte ens ihåg mina inloggninsuppgifter .. och ingen har svarat på mejl när jag har bett om hjälp. Jag har försökt Generad

Titta under U .. där finns Mia Ullberg - det är jag Glad

Cheyenne
0

vickevire, detta är tyvärr ett klassiskt problem på Rötter och dess databaser. Svar uteblir vid förfrågningar om hjälp/teknisk support etc.

Verkar sitta en bromskloss någonstans….!!

vickevira
0

#5 Jo jag har nog uppfattat det så tyvärr.. Man kan ju undra varför det är så.. varför de inte vill hjälpa sina användare - när det nu är användarnas hjälp de vill ha för att bygga upp databaserna ?? Fundersam 

Och det är surt att betala 100kr och inte få något för det - inte ens ett svar per mejl.  Ledsen

kajan
0

Det är ett släktforskarförbund med en budget på flera miljoner kr vi recenserar här. I det perspektivet är det minst sagt underligt att den här typen av användarproblem inte ges tillräckligt utrymme. Jag tror att det beror på brist på "professionalism" hos dem som beslutar, dvs ytterst styrelsen.

Samtidigt beklagar jag att det inte finns någon enda instans som kan hantera problemet. En enkel vädjan är väl att någon tar sig an det här. Det räcker uppenbart inte med att bara kritisera, vilket jag har gjort (och många fler) - det verkar bara ha skapat mer rädsla hos dom som bestämmer.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ambi
0

#0 Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Vi har väntat snart ett år nu!

AndersE
0

#10 Du kanske ska starta ett www.portrattfynd.ifokus.se ?

chrissan
0

Det skulle väl vara en god idé? Eller en "Gamlafotografier.ifokus" för att inte begränsa det.

blombuketten
0

Ja, det vore något det för jag har aldrig förstått mig på Poträttfynd på Anbytarforum. Det blev bara fel hur jag än gjorde (länge sen nu) så jag gav upp. Här iFokus skulle det säkert vara enklare så t o m såna tekniska obegåvningar som jag skulle lyckas få in ett och ett annat kort Glad.

Har för mig att någon av er, Chrissan eller Cheyenne, försökte hjälpa mig, ändå gick det inte.

AndersE
0

En fördel är ju att man här kan lägga in fotografier som är hela 800 pixlar höga/breda.

Man kan ju tänka sig att man har regler där varje sträng handlar om ETT foto, och att man sedan har olika grupper för olika typer av bilder - portätt, byggnader, arbetsplatser, skolor. Med tydliga regler för hur rubriken ska skrivas kan man nog också få sökfunktionen att fungera bra.

Cheyenne
0

ambi, man söker visst en webbutvecklare till Rötter nu. I tjänster torde (borde) väl en utveckling av Porträttfynd och  dess portal innefattas.

evakristina
0

Glad Tycker det låter som alldeles utmärkt idé!

Historierna blir så mycket mer informativa med bilder till!

ambi
0

#11 Ja, kanske det, om jag inte ibland tycker att det blir alldeles för mycket med fotografier.

Annars finns det ju ett stort behov av att få lägga in skolfoton, våra föräldrars då. Det är ju många som har arbetsplatsbilder som man också kan tänka sig vilja visa, med andra ord Gruppfoton.

#15 Ja, jag hoppas det.

Monkey
0

Pixlar, vad är det? När jag skannar hittar jag inget om pixlar.

Mvh en annan teknisk obegåvning.

AndersE
0

#18 Monkey, du kan läsa på Wikipedia - länk.

Man kan väl säga att en pixel är en punkt i bilden. En bild du lägger in med din kommentar här kan vara max 800 pixlar bred/hög, dvs om den är kvadratisk består den av 800 x 800 punkter, totalt 640 000 punkter.

Om man scannar en bild kan man välja upplösning - dpi - som betyder "dots per inch", dvs "punkter per tum".

Om bilden är 2,5 x 2,5 cm motsvarare det ungefär 1 x  tum. Scannar du den bilden med 150 dpi så blir den alltså 150 x 150 pixlar och då ser den ganska liten ut här.

Samma lilla bild kan ju dock vara skarp och fin och om du istället scannar i 1200 dpi så blir bilden alltså 1200 x 1200 pixlar och kommer då att skalas ner på iFokus om du inte själv gör det. En sådan bild kommer alltså att se större ut och innehålla fler detaljer.

Hoppas jag inte ljög för mycket nu…

Monkey
0

Tack snälla Anders. Jag förstår din förklaring och har läst länken. För mig vore det dock lättare att förstå om man talade om vilken upplösning man bör ha i olika sammanhang. Tack än en gång.

AndersE
0

#20 Fast det är svårt att ge generella råd. Det har ju att göra med vilken storlek det original har som jag scannar. Det har också att göra med syftet med min scanning.

Om jag lånar en stor gammal pappersbild med grupp-porträtt av en släkting för att scanna av så kanske jag scannar i 1200 dpi och får en bild som jag sparar i tiff-format. Den tar kanske upp 145MB (!) på hårddisken, men tack vare den höga upplösningen kan jag i framtiden gå in och delförstora enstaka individer.

Se t.ex. denna bild och diskussionen nedanför.

Jag har en hel hög med mini-pappersbilder från 20-, 30- och 40-tal. De scannar jag i hög upplösning (1200 dpi) och kan förstora upp. De blir ändå hanterliga i storlek - några MB.

Om jag däremot bara scannar en bild för att kunna skicka i mail eller visa upp på internet så räcker en upplösning om 150 dpi för ett vykort bra. Och scannar jag en A4 och sedan ska visa upp som 800-pixels-bild på Proveniens sä räcker ju en upplösning om 80 dpi!

Monkey
0

Tack igen. Intressant läsning. Jag lär mig väl med tiden.