Gerda Munthe
I en Antik & Auktion från förra året, ställs en fråga angående en tavla målad av Anna Palm, Östergarn (Gotland)20 augusti 1882. Motivet är Östergarns prästgård. Frågeställarens mormors far Ernst Fabian Berglund var kyrkoherde där i slutet på 1800-talet och i början av 1900-talet. På tavlan finns kyrkoherden Ernst Berglund, Johan Berglund, Anna Berglund och Gerda Munthe. de tre sistnämnda ser ut att vara barn.
Expertisen säger att visserligen befann sig Anna Palm på Gotland när hon var ung, men sättet att måla och att signera sitt namn stämmer inte riktigt. På slutet skriver hon; Jag undrar vem Gerda Munthe var. Kunskap om henne kanske kunde ge en ledtråd om det är den kända konstnärinnan Anna Palm, som målat tavlan.
Vem var Gerda Munthe? Och varför skulle hon vara en ledtråd till att det är den kända Anna Palm som målat tavlan?
Det finns en Gerda Maria Munthe i Stenstu, Västerhejde, men hon är född 1892. Så det stämmer inte. Hon bör hellre ha varit född ca 1877 eller ett par år tidigare.
Kyrkoherdens dotter Anna var född 1872 och Johan var född 1875.
Jag hittar ingen Gerda Munthe år 1890. Kanske hon dog före det?
Vem var Anna Palm? Hon var tydligen född 1859 i Stockholm död 1924. Vilka vackra akvareller hon gjorde! Jag fann en del om henne i Stockholmskällan.

Jag hittar ingen Gerda Munthe i 1880 års folkräkning heller.
Kan Gerda ha hetat Munthe som vuxen och gift?
Uppgiften om Gerda i samband med målningen, är den också från 1882?
#2 Texten står på baksidan av målningen, men det hindrar ju inte att texten kommit dit senare.

Från antavla på nätet, http://www.arleco.nu/minslakt/sv/:
Gerda Carolina Louise Munthe
Far:
Svante Alexander Munthe (1843 - 1928)
Mor:
Louise Wallander (1853 - 1921)
Född:
1876-03-11 1)
Död:
1883-11-10 1)
Sorgligt, hon dog alltså ett år efter tavlan målades
1900:
Munthe, Svante Alexander
Handlande
f. 1843 i Alskog (Gotlands län, Gotland)
Gift man, far i familjen
Klinterotens 1:a qv. n:o 51
Visby stadsförs (Gotlands län, Gotland)
Födelseort i källan: Alskog Gotlands län

Gerda var född i Ardre (I). Hon dog i Visby, men var fortfarande skriven i Ardre varför hon finns i dödboken där. Orsaken var kronisk lunginflammation NOS (Utan känd orsak). Möjligen TBC?
Tack Chrissan, för att du fann henne. Man kan ju undra om experten syftade på om denna Gerda Munthe ev skulle ha ett släktskap med konstnärinnan, så skulle man kunna knyta Anna Palm till tavlan.
Nu kan ju Anna Palm ha bott hos grosshandlare Munthe i Visby och låtit flickan vara med på målningen.