Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterböckerlästips
Läst 2313 ggr
chrissan
0

Elgenstierna versus Riddarhusets CD

Jag får ett allt större behov av adelsgenealogier, trots mitt plebeiska ursprung. Hela Elgen går ju inte att få tag på utom jättedyrt på antikvariat. Vad är skillnaden mellan den och Riddarhusets CD?

torsbo
0

Riddarhusets CD är en OCR-inläsning av Elgen, och sen har de inte gjort någon korrekturläsning, eller bara en slarvig dito, så det är en del läsfel i den. Sen har de också lagt till en del modernare uppgifter, efter 1936, när Elgens sista del kom ut, så visst är den användbar.

CD:n innehåller en rad pdf-filer, så det går ju bra att söka i en släkt i taget, men inte över hela alltet.

chrissan
0

Tack! Man kan alltså nöja sig med den i brist på en riktig Elg, den är ju rätt dyr Cdn också.

Supplementen, är de viktiga också?

AndersB
0

Supplementen är ju bra eftersom det mesta av publicerade rättelser efter 1936 finns samlat där.

Jag köpte Elgen redan när den kom ut i nytryck, trots 100% plebej Glad och så kunde man inte låta bli supplementen heller. Men idag vet jag inte om jag gjort samma val, nu när Cdn finns.

chrissan
0

Även jag är 100% plebej Cool, inte ens Daniel Westlings anor verkar föra mig närmare noblessen trots Ore-anknytningen.

Men sambon är mer blåblodig, inklusive frillobarn Tyst

Då blir det till att investera i Elgen då, CD + supplement, undrar om man kan önska sig det i present?

AndersB
0

Kanske sambon kan få rabatt på Riddarhuset då? Skrattande

chrissan
0

Tyvärr så var det ingen vigselring inblandad på den säkraste anan Rynkar på näsan, vissa förfasar sig

Men vi höjer en skål för frillobarnen och deras avkommor (som levde runt en del) när vi sitter på grillplatsen vid stranden där deras gamla jullehamn för färden till Undenäs låg. Även familjen Grill på Godegård får ett glas höjt för sig.