Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 3511 ggr
Ed
2005-11-09 20:46
0

Förnamn

Namn är förstås något som intresserar de av oss som är släktforskare, och jag har roat mig med att studera 2004 års namntopplistor från några länder. Här är de fem vanligaste av varje kön:

Tyskland : Flickor: Marie, Sophie, Maria, Anna/Anne, Leonie. Pojkar: Maximilian, Alexander, Paul, Leon, Lucas/Lukas.

USA: Flickor: Emily, Emma, Madison, Olivia, Hannah. Pojkar: Jacob, Michael, Joshua, Matthew, Ethan.

Norge: Flickor: Emma, Julie, Ida, Thea, Nora. Pojkar: Mathias, Martin, Andreas, Jonas, Tobias.

Sverige: Flickor: Emma, Maja, Ida, Elin, Julia. Pojkar: William, Filip, Oscar, Lucas, Erik.

Intressant är att bibliska namn (som Adam och Sara t.ex.) blivit populära, något som kan tänkas bero på "återvinningsprincipen", d.v.s. att namn återkommer efter några generationer. Detta är väl  också förklaringen till att  "farfars- och farmorsnamn" som Emma, Maja, Elin, Axel, Edvin, Oskar och Viktor är högsta mode, medan bl.a. Gunnar och Åke är i andra änden på spiralen och  närmast "utrotningshotade"…

Om man jämför med de andra ländernas listor så döptes förra året 120 Maximilian hos oss (populäraste pojknamnet i Tyskland), medan namn som Ethan och Madison som är populära i USA ligger på 0 här, vilket i praktiken är 0>10 indiv. Kanske blir de morgondagens modenamn här hemma?

gurin
2005-11-09 22:44
0

Att Ethan och Madison någonsin skulle bli populära i Sverige tvivlar jag på. De är inte helt lätta att uttala på svenska.

Intressant är dock att se att det är en sådan likhet i namnen i Västvärlden. Namnen från öst lär dock få ökat insteg och jag blir lite misstänksam när jag inte läser namn som Mohammad eller någon av dess andra former högt på någon lista.

mvh/gurin

AndersE
2005-11-09 22:51
0

Jo, detta med namn är både kul och intressant!

Namns betydelse kan man hitta här.

Namnstatistik hittar man här.

"Det finns 4591 män som har förnamnet Mohammad. Av dessa har 3151 namnet Mohammad som tilltalsnamn/förstanamn."

"Det finns 3579 män som har förnamnet Mohammed. Av dessa har 2224 namnet Mohammed som tilltalsnamn/förstanamn."

"Det finns 195222 män som har förnamnet Anders. Av dessa har 85151 namnet Anders som tilltalsnamn/förstanamn."

Glad

Pelle
2005-11-09 23:16
0

Undrar om det inte är så att dagens poppis namn snarare är att se som farfars fars generations namn som återkommer? Åtminstone sett utifrån den barnalstrande generationens perspektiv? Tror att få döper sina barn efter sin egen farmor och farfar, utan väljer något som ligger lite bort. Min far och mors mormödrar hette t ex Elin och Judit vilket känns helt rätt just nu…

Måste ta tag i det där släktforskandet snart, kom på att jag faktiskt inte har en aning om vad morfäderna hette iom att de var bortgångna innan jag hann träffa dem.

leja
2005-11-10 00:46
0

Namn är intresanta och det är kul at prata med folk om hur de väljer
namn till sina barn. Man brukar prata om generations valet, att man väljer inte de namn som gamla människor har, dvs de gamla man själv har träffat, däremot de gamla namn som ens föräldrar tycker till hör ganla människor. Sådana namn man själv inte känner folk som har. Då blur det att man väljer far och mors föräldra generations namn.

Tycker att det är kul med namn

mvh

Lena-Maria

Vad ska man ha som signatur tro?

zachs
2005-11-10 08:57
0

Mitt namn har jag fått efter en barnmorska på BB där jag föddes. Min make fick sitt, efter en friare till hans moster.

gurin
2005-11-10 13:20
0

Kul med sökfunktionen mitt namn används som tilltalsnamn av 449 personer och några stavningsvarianter finns knappt.

mvh/gurin

AndersE
2005-11-10 13:48
0

#6 Gurin?   Fundersam

Jag har inte givit mina barn namn efter äldre släktingar.

Mina föräldrar gav oss syskon namn efter sina föräldrar, men inte som tilltalsnamn. (Jag heter efter morfar.)

Förr tror jag det var vanligt att ge namn efter far- och morföräldrar - men först sedan dessa dött. Därför kan ibland de äldsta barnen ha "fria" namn, men efterhand som de äldre dör ges barnen namn efter dessa. Jag vet inte om man tänkte sig att dessa "återkom"?

Om ett barn dog ungt var det väldigt vanligt att nästa barn av samma kön fick samma namn. Min farfars lillebror fick samma namn som en äldre bror som dött några år innan.

Smulan
2005-11-11 06:59
0

På tal om  namn. Namnet "Anders"är ett namn som följt vår familj på min fars sida i 8(!) generationer; ända sedan anfadern Anders Hansson f 1688. Den yngste (hitintills) är en systerson som visserligen heter Andreas, men är av samma ursprung som Anders. Jag tycker det är en trevlig tradition att namnet Anders har följt vår familj i så många år.

AndersE
2005-11-11 09:35
0

#8 Kul!

Min farfars mormors far hette Anders Andersson. Hans far hette Anders Andersson och hans farfar hette Anders Andersson… Näste i kedjan hette ju då Anders, men sen vet jag inte mer…

Inkan
2005-11-12 13:07
0

I min släkt finns bl a Ingrid som ett gammalt släktnamn samt Erik och Maria. Men annars är det  Olof/Olov/Olav , Sigurd (Sjul), Halvar/Harald som ofta dyker upp -och det är arvet efter jamtarnas norsk/danska tillhörighet. 

Själv fick jag en hel del påhopp av släkten ( först och främst på min fars sida) när jag helt sonika bröt namntraditionen och döpte min yngste son till Robert (efter Robert Burns) "men herregud det namnet finns ju inte i vår släkt… och det är inte svenskt… och hur kan du välja ett sådant namn"   DET var alltså inte populärt och jag fick verkligen höra det.  Min mor var dock smart: hon var i London då och inköpte Robert Burns Poems and Songs  i ren protest  och för att ge mig stöd och  en ros. Den finaste present jag fått.

Annki
2005-11-12 13:21
0

Det där med namn är rätt intressant. Att inte ta ett släktnamn med när barnet döps, precis som Inkan skriver, kan uppfattas fel. Ja ajg säger då det. Min son som numer är 26 år skulle absolut heta samma som fadern……..tyckte fadern själv. Men se där blev det stopp, skulle aldrig falla mig in att ha en senior och en junior. Så han fick ett helt eget namn Flört.

Däremot mina småtjejer döptes till en hel hög med namn, tre var. De fick som första namn det de passade att heta. Andra och tredje efter min sida och deras fars sida. En av dem heter Ingrid i andra namn, precis som du Inkan :). Det namnet fick hon efter sin farfars mormor. Farfar var en sk oä barn och han växte upp med sin mormor, så han ville inte att hans barnbarn skulle heta efter sin mamma utan sin mormor. Så fick det bli.

Det lustiga är att flickorna, som heter Sofia och Anna som första namn, har samma namn som min farmor och faderns mormor. Det slumpade sig så. När de föddes och man såg dem så fick de sina namn. Inte förr. De passade att heta precis så.

Lillan
2005-11-12 16:49
0

Jag har tre namn men bara det sista är ett slags familjenamn, nämnligen Elisabeth.

Alla mina barn har tre förnamn var; min dotter har bla. namnet Marie efter sista halvan på min mors namn. Min äldsta son fick inget namn efter min familj utan endast från faderns sida. Min yngsta son har fått namnet Carl, som går i släkten på min fars sida, fast då stavat med ett 'K' förstås.

Annki
2005-11-12 21:05
0

Lillan, vad kul jag heter också Elisabeth som andra namn. Mina döttrar har också det namnet. Likaså min mamma och mormor. Namnsdag är den 19 november, det är det enda namnsdagsdatum jag kan, eftersom vi firade min mormor då Skrattande. Ja, vi fick väl lite av tårtan också mamma och jag.

CBA
2005-11-13 01:48
0

Jag har fått mitt förnamn Charlotte efter min mormor som heter Charlotta i andra namn.

Sen heter jag oxå Elisabeth som kommer från både min mamma och min farmor som har det som andra namn båda två.

Mina söner har fått namn efter varsinna släktingar.

Den äldste fick ett eget förnamn Joakim men fick Kjell som andranamn och där gjorde vi 3 flugor på smällen. Hans morfar heter Kjell, farfar har det som andranamn och sonens farbror har det som tilltals namn.

Minstingen fick oxå ett eget förnamn, Marcus. I andra namn heter han Olle som är från hans farfar som har Olov som förnamn samt att sonens pappa har Olov som andra namn.

Det är roligt med namn Glad

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AndersE
2005-11-13 12:44
0

Jag hade en kamrat i skolan som var del av en kul tradition. Äldste sonen fick tre namn. Man turades om med användandet av tilltalsnamn. Han hade alltså ett eget namn, ett efter far och efter farfar - samtidigt som alla tre generationer hade samma tre namn. Jag vet inte om han fullföljt traditionen.

Harriet
2005-11-13 15:11
0

Jag har också tre förnamn med vidstående som tilltalsnamn,Märta har jag efter min mormors mor och mamma, Elisabet heter jag också,men utan h i slutet.Det kan vara möjligt att det är efter en kusin till mamma.

Henry och Harry heter två till av mina syskon,vem våra föräldrar hade i tankarna när vi fick dessa namn vet jag inte,inget fel på namnen eller så kanske de tyckte det var roligt med lite namn som inte var så vanliga på orten där vi bodde.

Själv ångrar jag att mina döttrar inte fick ett varsitt tredje namn,Agnes efter min farmor och Emma efter min mormor. Nu finns inte en chans att övertala dem att lägga till dessa namn.

Lillan
2005-11-13 17:10
0

Tänk då är vi 4 Elisabethor här!

Inkan! Min äldste sons andranamn är Robert, men inte efter Robert Burns utan bara därför att min man tyckte mycket om det.

AndersE
2005-11-13 17:31
0

#16 Harriet, jag vet ju inte hur gamla dina bröder Harry och Henry är, men var det inte en tid då engelsk-klingande namn var väldigt populära.

Min farfar var väldigt intresserad av såväl England som USA och min pappa (född -31) heter Harry som andranamn.

Inkan
2005-11-13 17:31
0

Så trevligt Lillan - Robert  är ett så vackert namn och för mig även ett band till Scotland…were  the  first Macklins once hade their hut, fast då stavade de namnet annorlunda -har dock ej fått papper på det ännu.

"As fair art thou, my bonnie lass
so deep in luve am I
and I will luve thee still, my dear
till ' the seas gang dry…" osv

Fornöga
2026-01-20 09:47
1

2026 Ett rejält skutt i tiden: Vera, Astrid och Olivia respektive Noah, Hugo och Liam är de namnval som är mest populära nu.

Källa.

Som kuriosa kan nämnas att jag faktiskt startade tråden för drygt tjugo år sedan. (Mitt dåvarande nick "Ed" var taget efter min födelseförsamling.) ☺

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Vera är Sveriges mest populära flicknamn och bland pojkar fortsätter Noah inneha förstaplatsen. Det står klart när Skatteverket presenterar de vanligaste tilltalsnamnen hos nyfödda för 2025.
  • Redigerat 2026-01-20 10:00 av Fornöga
Carmarino
2026-01-20 23:36
1

#20: Kul. Det var långt före jag gick med i iFokus, så jag kommer inte ihåg "Ed". 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2026-01-20 23:50
1

#21 #20 #0 Och "Emma" och "William" som föddes 2004 kan vid det här laget vara föräldrar till "Vera" och "Noah". 👴

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2026-01-20 23:50 av Fornöga
Carmarino
2026-01-20 23:51
1

#22: ☺️

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ