Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 8190 ggr
chik
0

Jordkällare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilder på en jordkällare

som jag gick på i skogen-

För sorglit att det bara får stå.

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

Nästa.

chik
0

Nästa.

chik
0

mer.

AndersE
0

Så länge det finns kvar finns ju möjligheten att någon tar sig an…

Jag tycker att sådana här "övergivna platser" sätter fantasin i rörelse. Man går omkring där och tänker hur det sett ut en gång…

Har du sett Övergivna platser?

chik
0

Japp!Där är jag inne o kollar.

Jag blir så fasinerad av hur väl det är byggt.

leja
0

Vilka fina bilder, var är det ifrån?

Visst är det något sorgligt men vackert över övergivna hus?

Vad ska man ha som signatur tro?

Ello
0

Jag håller med er, det är något speciellt med dessa  platser.

Bilderna visar ju en välbyggd jordkällare, jämna fina ytor såväl på ut o insida. Oftast är dom jordkällare man springer på enklare och i sämre skick.

Lägger in en bild på en jordkällare som stått sej bra under årens lopp. Den är det enda bevis på att där en gång legat ett torp.

#6 Leja, du kanske anar vilket torp jag avser, då det har anknytning till dej!  Kunde bara inte låta bli, det passade så bra här!

Bjornen
0

Bilderna 1-3 är ju en modern jordkällare med gjutning. På bild #7 är det däremot en gammal välbyggd källare där det krävdes gott handlag för att göra valvet utan bindemedel annat än stenarna.

Ronny-K
0

Ärvde ett torp efter en farbror tillsamman med ett antal kusiner. Ville då köpa torpet även om det var i dåligt skick av de andra. Alla var överens utom en. Hon ville renovera och sälja. Ok sa vi andra. Inget hände. Nu 14 år senare har det förfallet totalt och är bortom räddning. Synd.

Jordkällaren, källan och syrener är kvar…

ambi
0

#7 Så vaker jordkällare! Man skulle tro att bilden var från min närhet, men jag har för mig att där finns dörren kvar. Annars ser det likadant ut. Den jordkällare jag tänker på är bara en 20 minuters promenad härifrån. Eftersom jag bor i en stad, så känns det trevligt att få uppleva detta gamla.

Det känns vemodigt då man kommer in i gamla övergivna hus. Järnspisen är rostig, rutorna har gått sönder, taket har gått sönder, så det regnar in. Man ser spår efter tidigare boende, som kvarlämnade tidningar, något enstaka husgeråd och andra saker.

kerstinjo
0

Vid vår gamla arbetarbostad, Snickarstugan, finns en härlig gammal jordkällare. En gammal avglömd folköl klarade sig i källaren i många år utan att gå sönder

Så nog var det effektiva förvaringsställen.

Kerstin 

Ello
0

Så här ser det ut om man tittar in i jordkällaren. Torrt och rent, utan en massa skräp som oftast är fallet.

Anders 50
0

De kunde sitt jobb förr. I mitt jobb kommer man ofta till gamla platser där det varit torp, och ofta är det en jordkällare som minner om att det har bott folk där ute i skogen en gång.

Ofta förstörs den genom att träd etablerar sig på den och rötterna tränger ner och bryter sönder stenmurningen eller vid stormfällning av trädet. (bilden)

Vi tar alltid ner träd som växer på gamla jordkällare, så kanske de kan bevaras ännu längre.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

leja
0

Nu blev jag nyfiken, hur då anknytning till mig?

Fina bilder och jag gillar jordkällare, de är både vackra praktiska och historiska minnen.

hose_dk
0

Der er behov for flere danskere i sverige.

danskere køber sådanne steder og sætter dem istand. Cool

Fine steder - i min datters have er en jordkælder. Den er lavet i beton og forfalder, men den er heller ikke værd at bevare. Vi har ikke de fine sten.

Ello
0

# 14 Vasatorp, Gråmanstorp socken! Flört

chik
0

Ello. Vilken vacker källa.

890-3. Ja du måste ju se så många vackra saker när du är ute.

Jordkällare är något som fasinerar mig.Att dom kunde bygga så fina saker..

Jordkällaren fins i södra delen av V.Götalandslän.

vill inte skriva var. Efter som jag inte vet vem som äger den.

Denna kommentar har tagits bort.
leja
0

#16 Kul att få se, det är väl det enda som finns kvar. Ska försöka visa min mor den. Men tror inte det är nästan någon kvar i släkten som har sett torpet. När min mor var ung så var det för långt att åka dit och sen fanns inte torpet kvar.

#17 Tyckte mig känna igen stället, men det finns väl flera liknande torp, så jag var bara nyfiken.

Qviq
0

Väldigt fina bilder. Är väldigt intresserad av Ue men i den lagliga varianten. Brukar ägna hela helgerna med att åka ut och fota gamla hus, och det är mycket trevligare att göra det på den lagliga vägen för att att man då får prata med ägaren och få reda på historierna om de övergiverna husen.

"Chaos is a friend of mine."

AndersE
0

Ue?

chik
0

jag håller med dig qviq. men för min del i detta fallet så var jag ute o promenerade när jag ramlade på denna jordkällare som bara var på platsen.Sen var närmaste boning var har jag ingen aning om.Parkerade vid stora vägen o gick in i skogen ett par timmar inga hus. Menar du att jag skulle kontakta länstyrelsen o sen kanske fått reda på att det är sveaskog som äger stället.köpa fastightetskarta för jag måste ju ha betäkningen på huset.

Bara för att jag vill visa vad jag har hittat för gamalt ut i skogen?

Bjornen
0

Alla fasta fornminnen finns eller ska finnas med i länsstyrelsens och Riksantikvanikvarieämbetets fornminnesregister. Om de inte finns ska det anmälas förstås. Delar av fornminnesregistret finns ute på nätet. Enklast anmälar man fornminnen till aktuellt Länsmuseum och då kanske någon kartlägger fornminnet.  Fasta fornminnen som är markerade på kartor får därigenom ett bättre skydd. Alla avverkningar ska ta hänsyn till fasta fornlämningar och de får inte skadas. Om fornlämningen finns upptecknade i fornminnesregistret finns ofta en beskrivning som enklast kan ses hos länsmuseumet som ska ha kopior på fornminnesregistret.

Qviq
0

Urban exploration, intresse för övergivena hus och platser. Det är det som Jan Jörnmark sysslar med.

Chik förstår precis vad du menar, hittar man en övergiven jordkällare eller liknade då det kan bli problem att hitta ägare så brukar ja också besöka utan att ens funder över att få lov.

Det jag menar är att om jag hittar en intressant plats i min närhet så tycker jag det är roligt att få ta i ägaren, be om lov och samtidigt då reda på platsens historia.

"Chaos is a friend of mine."

chik
0

Qviq. Vist är det så.

Här om kring så försöker man ju få reda påallt..Man bara kan.