Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1952 ggr
zachs
0

Vill bli myndig

Inte utan att man blir lite nyfiken på denna inhysepiga! Detta är taget från 1859 års dombok vid Kåkinds Häradsrätt. Det är skrivet på dialek. Pigan finns i Grevbäck A1: 5 sid 206 Gid 617.2.12500 (Skaraborgs län) 

Såsom undertecknad nu är öfver 30 år gammal så får jag hos wälloflige Häradsrätten anhålla att blifwa möndig förklarad. Jag har rätt ingenting att ärfva eller att vara möndig före män dät är ändå roligt att vara möndig. Prästbetyg öfver min ålder bifogas.

Skolbacken under Grevbäcks Prästgård

30 juni 1859

Anna Britta Ingvaldsdotter

AndersE
0

Det låter nästan rart!

När det gäller myndighet försökte jag förbättra min okunskap genom att gå till Wikipedia. Fann artikel! Utdrag:

"Från 1700-talet kunde kungen besluta att en ogift kvinna blev myndig om hon hade en försumlig förmyndare, men dispenserna var mycket få. På 1800-talet blev dispenserna vanligare, och 1858 infördes en lagändring som innebar att alla ogifta kvinnor kunde söka tillstånd att bli myndiga när de fyllt 25 år. Från 1863 blev alla kvinnor automatiskt myndiga vid 25 års ålder, men gifte sig kvinnan blev hon åter omyndig med den äkta maken som förmyndare. Även ogifta kvinnor kunde avstå från sin myndighet genom att vid domstol begära en förmyndare. Äkta mäns rätt att aga hustrun avskaffades 1864."

Så när jag ser årtalet 1859 i #0 förstår jag att det var något ganska nymodigt Anna Britta ville prova!

Cheyenne
0

#0 Ja, jag håller med Anders, vad rart det lät.

lisopasi
0

ja det måste ha varit lite surt att vara 30 år och inte få bestämma själv

zachs
0

Har tittat lite mer på Anna Britta och hon gifter sig 1871 med en änkman. Då blir hon alltså omyndig igen.

zachs
0

På Svar sid 49  A0021401_00068  Wamarken Grevbäck bor hon med maken. Tycker mig se att det står svagt att Anna britta är barnmorska.

Cheyenne
0

#5 Tycker också det ser ut som Barnmorska.

Men om hon nu gifte sig så bör hon ju ha blivit omyndig igen…..!? Så till vida att hennes ansökan beviljades 1859 förstås.

zachs
0

Från Sveriges befolkning 1900.

Post 2086712

Ingvaldsdotter, Anna Britta
Jordegumma

f. 1825 i Fågelås (Skaraborgs län, Västergötland)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

Vamarken
Grevbäck (Skaraborgs län, Västergötland)

Födelseort i källan: Fågelås

AndersB
0

"Jag har rätt ingenting att ärfva eller att vara möndig före män dät är ändå roligt att vara möndig."

Det var fint. Principen var det viktiga. En tidig kvinnosakskämpe! Sedan visar hon ju med att bli barnmorska att viss "myndighetsutövning" låg för henne.

zachs
0

Ja, det känns som det var en kvinna med ruter i.