Vad gjorde han i U.S.A?
Hej! Jag har köpt boken "Svensk familjekalender-Övre Norrland" och i den hittade jag min farmors pappa, Nils Theodor Gustavsson. Där står "Åren 1916-18 tillbragte han i U.S.A". Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta honom någonstans, han var född 1892-11-10 i Eds församling i Västernorrland, och dog 1977-04-28 i Luleå.
Tack på förhand.
//Maria
//Maria
Svårt. Census finns ju bara jämna 10-tal. Kan han finnas med i WWI-draft?

Kanske, men vad är det?
//Maria
Registrering till första världskriget.
Jag tittade snabbt i ancestry för WWI-draft men hittade inget.

Tack, Anders. Fler idee´r?
//Maria
Min sambos morfar var i USA några år vid ungefär samma tid. Han arbetade helt enkelt och återvände sedan, förmodligen med lite pengar på fickan.

Ja, det kan ju tänkas med tanke på den korta tiden han var där så kanske han inte hann med så mycket. Jag blev bara nyfiken på vad han kunde ha pysslat med "over there". Min farmor har aldrig träffat sin pappa så det finns inga uppgifter om honom i släkten, så att säga. Här hemma vat jag att han var banarbetare, gift nr han träffade farmors mamma, farmor hade en syster som var re månader yngre än henne.
//Maria

Den ende Nils Gustavsson (med varianter på stavning) jag hittade oi passagerarlistorna dessa år var en svensk besättningsman på ett norskt fartyg. Kan han ha varit till sjöss? Annars brukar det stå i passagerarlistorna vart de ska.

Ja, han kan ha varit sjöman, hans morfars far var båtsman och flera generationer bakåt hade dom med båtar att göra.
//Maria

Arbete på en båt verkar rimligt.
Jag tror att det inte var så många civila som reste fram och tillbaka i "onödan", så att säga,åren mitt under brinnande krig. Risken var stor även för civila fartyg att gå på minor eller rent av bli torpederade av någon tysk ubåt. Flera stora passagerarfartyg som t.ex Lusitania träffades av torpeder och sjönk med stora förluster av människoliv.

Ja, det är sådant här som sätter fantasin igång… Varför åkte han till Amerika? Vad gjorde han där? Hur hamnade han i Jukkasjärvi? Varför hade han ihop det med farmors mor fastän han var git? Hur hamnade han i Sunderbyn som banarbetare? Varför flyttade han till sist till Luleå? (Där jag bor?) Jaa, många frågor är det som väl aldrig lär få svar på…
//Maria
I så pass modern tid är oftast släkten - utan att begränsa sig till närmsta kretsen - bästa källan. Prata med så många människor som möjligt, rota i deras pappkartonger och byrålådor, fråga, fråga fråga…
Man kan även fråga människor utanför släkten. Vänner och bekanta, sådana som intresserat sig för bygden.

Ja, men det är inte så lätt när han överhuvudtaget inte "existerade" i vår släkt förrän jag hittade honom för två r sedan. Farmor ville inte prata om sin pappa och medan hennes mor levde var jag tonåring och hur intresserad var man då?
Han hade ju tre barn till, alla döda idag, men jag kontaktade deras barn men dom var inte alls intresserade av att prata med mig, så där var det tvärstopp.
//Maria
Jo, det är inte alltid så lätt…