Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3843 ggr
CarpetDiem
0

Smedsläkten Qvarfordt

ca 1250 individer har jag hittat i min släktforskning med namnet Qvarfordt. Givetvis har jag själv koppling till detta namn på min farfars sida.

Nu börjar det gå riktigt trögt och jag skulle behöva ha hjälp att hitta fler. Smedsläkten Qvarfordt (finns många stavningar av detta namn) finns främst i bruksorterna i Östergötland med avflyttningar över hela landet och utomlands.

På http://www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/ så kan ni se vad jag har fått ihop. Hittar ni felaktigheter så tar jag gärna till mig dessa också.

Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

AndersE
0

Oavsett om du får några svar just nu så är det här ett smart sätt. Eftersom du satt en bra rubrik ökar chansen att denna sträng dyker upp när någon söker på sökmotor.

Om du dessutom t.ex. lägger en länk till den här strängen på din hemsida så ökar "värdet" på den här träffen och den hamnar högre upp.

Det kan dröja någon dag innan sökmotorn hittar dock…

Isatis
0

Har/hade en kusin på min fars sida som heter Olle Qvarfordt. Vet att han bodde i Linköping på 1960-talet. /Inger

Cheyenne
0

Jag ska vara helt ärlig (med reservation för att jag inte är så teknisk kunnig) men jag tycker det är lite svårt att se en struktur i det släktforskningsprogram du använder. Så med risk för att du redan har denna person (kan inte finna honom i ditt träd):

(Från Kugelbergskivan);

Carl Albin Stefanus Qwarfordt, född 1 mars 1832, avliden på Sophiahemmet i Stockholm den 10 oktober 1897. Sörjes enligt dödsnotis på nämnda skiva av änkan Wilhelmina Qwarfordt, född Dahlberg samt ej namngivna dotter, son, sonhustru, systrar, släkt och vänner samt en mångårig tjänarinna.

CarpetDiem
0

#1 Aha - du vill att jag ska göra lite reklam Glad ? Självklart!
Jag fixar det. Har du någon banner?

#2 Tack - detta ska jag kolla upp.

#3 Cheyenne - det är inte så svårt ska du veta. Om man klickar på "Listor" i menyraden (övre) och sedan på "Personer" så kommer alla efternamn upp. Busenkelt! Vill man sen se tavlor etc. så kan man bestämma själv hur mycket info man ska få med. Jag tycker detta är överlägset allt annat (obs - ytterst personlig åsikt).
Arbetar äver i Disgen och har en annan sida på nätet uppbyggd med Disgen som grund. Problemet är när man har över 10 000 individer som ska laddas upp så tar det ett antal timmar med 2Mb uppkoppling. Med PhpGedVeiw tar det mindre än 5minuter…

Och tack! Jag hade visserligen födelseuppgiften men hade inte hittat vare sig gifte eller dotter. Och sjuttsingen - varför har jag inte tänkt på att kika på Kugelbergsskivan? Jaja - sent ska man lära sig, tack för tipset!

Thomas

Hälsningar

Thomas

AndersE
0

#4 Det får du gärna göra, men jag menade att Google rankar de länkar högst som andra pekar till. Så vill du att denna sträng ska hittas av "Qvarnfordt-forskare" ska du dels ha en bra rubrik, dels se till att det länkas till den här strängen.

CarpetDiem
0

Hoppsan!

Upptäckte ett litet fel - inte så viktigt kanske, men rättt ska vara rätt. Qvarfordt är på min farmors sida.

Anders - kan du skicka mig en banner?

/Thomas

Hälsningar

Thomas

Isatis
0

Har du någon Holmström i din forskning? Det hette jag som flicka. / Isatis

CarpetDiem
0

#7 Nej - inte i modern tid. Har en Carolina Amalia Holmström gm Gustaf Fredrik Wiberg, Hammarsmed vid Ankarsrums Bruk.

Men som sagt, har du något du kan hjälpa mig med så tar jag gärna emot detta.

Maila mig gärna!

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Tack vare lyhörda (heter det så?) läsare har jag nu fått ihop några Qvarfordts till som jag har kontrollerat och lagt in på min hemsida.

Självklart tar jag gärna emot uppgifter som är kopplade till denna släkt. Ex. ingiften.

Köhler, Hero, Bonnevier, Allard, Tolf och Appelqvist är smedsläkter som jag också arbetar med.

Till slut - tack till er som har hjälpt mig!

Thomas

Hälsningar

Thomas

[SvenA]
0

Jag har både Tolf och Köhler av nyare datum i mina led

Cheyenne
0

Thomas, har du inte någon specifik fråga istället. Det blir ju tyvärr lite av ett mastodonjobb att sitta och gå igenom vilka personer du redan har och vilka som saknas.

Foten i munnen

CarpetDiem
0

Hej!

#10 Kul! Skulle vi kunna hjälpa varandra? Skicka gärna ett mail till thomas@familjeaktuellt.se

#11 Cheyenne, tack för omtanken. Nu är det ju väldigt svårt att specificera några namn eftersom det är ju det jag söker. Jag hoppas att någon läser mitt namnregister på min hemsida och upptäcker att det saknas namn. Troligen av någon som redan känner till släkten eller som stöter på namnet i något annat fall.
Namnet är trots allt inte så vanligt…

Men - jag har en fråga som gäller Carolina Qvarfordt, född 1819-07-23 i Risinge. Hon dör 1892-12-10 i Vadstorp, Västra Harg (E).
Det är ju solklart…- men var tar hennes man vägen? När hon dör står mannen Fredrik August Sundvall kvar i Vadstorp. Men kollar man vidare så står det på GID#419.35.8700 att han har varit frånvarande på socknen i mer än 13 år.
Detta skulle i så fall innebära att han inte var närvarande när Carolina dog. Dessutom kan man undra - varför finns det inga anteckningar om detta i hfl tidigare?
Kan lagens långa arm jagat honom? Det finns ju en anteckning om att han har försvunnit från Nyköping (tror det var så) i något tidigt husförhör. Men inte ens polisen jagade väl 70-åringar på den tiden, eller…?
Frågan m.a.o. - vart tar han vägen? Var någonstans dör han- och när?

Thomas

Hälsningar

Thomas

Cheyenne
0

Han var nog på "rymmen" för att slippa betala de böter han blev dömd till. Från Linköpings böteslängder;

Snickaren Fredrik August Sundvall

Stad: Linköping
Boställe: Klingsberg Westra Hargs socken
Paragraf i protokollet:
Nummer i protokollet: 21
Förseelse: jemlikt 20 kap. 1 § 2 mom. och 16 § strafflagen
Domdatum: 1879-01-16
Straff: Böter
Bötesbelopp: 40 kronor
Anmärkning: Snickaren Fredrik August Sundvall i Klingsberg, Westra Hargs socken, att, jemlikt 20 kap. 1 § 2 mom. och 16 § strafflagen, för snatteri första gången böta fyratio kronor …hvaremot Rr:n, beträffande åtalade tillgreppet af en hos målsegaren Eriksson till försäljning inlemnad skräddaren Johan Månsson tillhörig skinntröja, värd fjorton kr, anser sådane omständigheter hafva mot s:n förekommit, att han, om han ock ej sjelf föröfvat sistnämnda tillgrep, dock med vetskap om den olofliga åtkomsten af sagde skinntröja densamma innehaft;
Källa: Landsarkivet i Vadstena AIIIa:30

40 kronor var mycket pengar!!

Cheyenne
0

Det här var första snatteriet han begick;

Snickaregesällen Fredrik August Sundvall

Stad: Norrköping
Boställe:
Paragraf i protokollet: 86
Nummer i protokollet:
Förseelse: för första resan snatteri
Domdatum: 1865-05-06
Straff: Enkelt fängelse
Bötesbelopp:
Anmärkning: Emedan S:den inför rätta frivilligt vidgått, att han innehaft och till försäljning utlemnat ifrågavarande, från Målsegaren olofligen tillgripna, ressorskor, utan att kunna för sin åtkomst till skorna redogöra, samt S:den alltså måste hafva, antingen sjelf tillgripit dem, eller och nätt och gämt med tjufven; Thy och då det tillgripnas värde ej öfverstige 12 Riksdaler, samt S:den ej veterligen förut undergått bestraffning för tjufnadsbrott, varder S:dn, jemlikt 20 Cap 2 § Strafflagen, dömd att för 1:sta resan snatteri hållas i fängelse under 2 månader, och förklaras S:den skyldig att vid denna målets utgång genast träda i häkte; Skolande tillgripna skorna till Målseg:n återställas…
Källa: Landsarkivet i Vadstena DIX:1

CarpetDiem
0

Cheyenne!

Att jag inte själv tittade bland brottmålen…
"Gubben" är ju 60 år när han trillar dit andra gången.

Familjen står som "utfattiga" så jag förstår iofs att "tillfället gör tjuven"

Tack för detta!

Nu ska jag leta efter deras son också. Att hitta pappan bland dödböckerna lär väl vara som att leta efter en nål i en höstack.

Ha det!

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Håå hej,

Att hitta sonen - Adolf Emil var inte så lätt.
Han står som kvarstående obefintlige 1891-1900 vid folkräkningen 1900.
Frågan är om han söker uppfadern och försvinner utomlands?

I så fall har de inte åkt under egna namn. Hittar dom inte i Emibas.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

chrissan
0

Intressant att sonen står som fd studerande - hade de lite bättre ställt innan? Ovanligt i en hantverkarfamilj.

CarpetDiem
0

Chris,

Det verkar inte som om de har haft det så bra ställt. Nu har jag inte Genline igång men om jag inte minns fel så står det på fler ställen att familjen var fattig.

Det som förvånar mig mest är anteckningen att fadern varit borta från socknen så länge utan att någon anteckning om detta har noterats i hfl…

Grabben hade kanske ambition att bli något men när pappan ställer till det så kanske han blir tvungen att hjälpa modern och avsluta sina studier. 
Det är detta som är tjusningen med släktforskning - många spekulationer.

Förvånande är dock att vare sig fader eller son finns att finna efter 1890/91.
Jag har kollat Emibas, Arkion och alla möjliga källor, men de är som bortblåsta. Det är skumt..

Ha det!

Thomas

Hälsningar

Thomas

chrissan
0

Jag kollade Ancestry men hittade ingen som verkade passa.

CarpetDiem
0

Mystiskt är det…

/Thomas

Hälsningar

Thomas

KGQvarfordt
0

Släkten Qvarfordt

Hej Thomas,

jag har tittat på de här sidorna som du rekommenderade mig. De verkar vara intressanta för att sprida mer kunskap om släktforskning på smedsläkter. Det är roligt att du lyckats få ihop så många individer i din forskning men vi har ju lite olika utgångspunkter för vår släktforskningen. Jag har idag ca 700 individer på vår släktlinje samt de släkter som kan följas paralellt med vår linje.

Min son Björn håller just nu på med en ny layout på vår hemsida. Där finns även några artiklar om släktforskning och historia som kanske skulla passa in även här efter redigering. Kolla på nedanstående länk.

www.qvarfordt.info

Den kommer även att uppdateras med kompletterande och nytt material så snart vi hinner. Hälsningar Karl Gustav

CarpetDiem
0

KG!

Tack för det. Som du säger så har vi olika ut¨ångspunkter men i det stora hela har vi mycket gemensamt.
Du har himla mycket mer historia än vad jag har om ursprungsfamiljerna. Något som jag hoppas vi får ta del av så småningom.
Länk till din hemsida ligger sedan starten under LÄNKAR på Järnbruk iFocus.

Hör av dig när du vill skriva nåt på den sajten. Du har min adress.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas