Lars Ternborg, född i Tärna
Hej alla listiga släktforkare, jag behöver tips!
Jag har "hittat" en intressant person som jag gärna skulle vilja följa genom åren och se vad det blev av honom. Han föddes 1755 i en liten socken i Uppland. Hans pappa var torpare - men hans mamma måste ha varit lite speciell, för hon lärde barnen i socknen att läsa, tillsammans med klockaren. Den här gossen måste också ha varit speciell, för när han är 18 år är han "studerande i Uppsala" och som 24-åring kom han "i commission" hos en kyrkoherde i Sparrsätra. Inte illa för en fattig torparpojke. Men sen vill inte kyrkböckerna hjälpa mig längre, för han står aldrig upptagen i Sparrsätras kyrkoböcker (som just de åren är krångliga) och från sin hemsocken försvinner han.
Vad tror ni han kan ha blivit? Kan man någonstans hitta honom i Uppsala, tror ni, så att man kan se om han t ex studerade teologi? Tips, tips!! Det står inget nämnt i berättelserna om hans föräldrar i dödsböckerna när de dött, bouppteckningar finns ju inte efter dem. Hans ende bror dör i hemsocknen.
Guan

Ett bra tips så här i början är att berätta vad han hette och i vilken socken i Uppland han var född.
Jajamen…
HAn hette Lars Ternborg eller Tärnborg och var född i Tärna socken (U) 1755.
Guan
En Lars Ternborg dör 1789 i Enköping, enligt bouppteckningsregister. Det är nog en het kandidat! Namnet är ovanligt.

Ja, det är nog en het kandidat.
Guan, kolla i dödbok för Enköping 1789 och se om det kan ge något.
Tack Anders B och Svenne! Jag kollade Enköpings dödsbok och hf - och han gäckar mig, den där Lars Ternborg. Han fanns med, men med vare sig födelseår eller födelseort. Är det rätt Lars var han 34 år när han dog och vid tiden apotekslärling. Nu har jag beställt bouppteckning från landsarkivet, så får vi se om jag kommer vidare.

Åldern stämmer, han var ju född 1755.
Du kan nog utgå ifrån att det är rätt person.
Nja, alltså, det där med 34 år var mina egna funderingar (eftersom jag vet när han är född). Kan han ha varit studernade ännu som 34-åring, det var så jag tänkte. Hur som helst, få se om jag får veta mer via bouppteckningen.

Man studerade länge på den tiden! Inte ovanligt med den åldern. Dessutom kallades apotekslärlingar som gjort sin första examen Farmacie Studiosus (motsvarar receptarie idag). Det kunde man vara hela livet, det var bara några som kom in på fortsättningskursen och fick apotekarexamen. Apotekare titulerades man bara om man ägde ett apotek, annars provisor eller laborant.
Otur med knapphändiga uppgifter i db och hfl, men bouppteckningen ska väl ge besked. Han var tydligen ogift och då bör syskon eller föräldrar vara nämnda i den.
Apotekslärling antyder att han var ganska ung. Studerar gjorde han nog inte längre, men det kan nog passa med någon form av studier tidigare i hans liv.
Om han studerade vid universitetet borde du hitta honom i någon matrikel efter nationsindelning. Troligen Upplands nation.
Det finns också en gemensam katalog över alla inskrivna vid universitetet i Uppsala, som går fram till 1817, så där borde han finnas med.
Torsbo, och AndersB, var hittar man dessa matriklar och denna katalog? Finns den senare kanske tryckt?

Kan ju också "bara" gått på trivialskola.
Matriklarna och katalogen finns i tryck, och du kan titta i dem på något större bibliotek, eller på närmaste landsarkiv, om du har något sådant nära.
Morr!!!!
Denna Ternborg gäckar mig hela tiden (och varför är alla kyrkoböcker runt 1800 så dåligt uppförda?).
Jag är honom dock på spåren och behöver bara koppla ihop honom med hans antagna syster så är saken klar.
Tack vare AnderB har jag nu hans bouppteckning. iallafall, och nu undrar jag om jag kan få mer hjälp, av någon som har boupptecknings CD för Västmanlands län (Uppsala landsarkiv):
Finns bouppteckningar efter hans far Erik Axelsson, död i mars 1775 i Tärna socken, Västmanlands län, eller hans mor Anna Ingvaldsdotter, död 19 okt 1784, samma socken?

Namn:
Erik Axelsson, torpare
Hemort:
Prästgårdens ägor, Tärna
År:
1775
Anhörig:
Anna Ingvalsdotter
Arkiv:
Simtuna häradsrätt (ULA/11324)
Volym och nummer:
F II:5, nr 232
SVAR-nummer:
D36339
Information om register:

Namn:
Anna Ingevaldsdotter, änka Hemort:
Prästgårdens ägor, Tärna År:
1784 Anmärkning:
Se även F II:6 nr 335. Arkiv:
Simtuna häradsrätt (ULA/11324) Volym och nummer:
F II:6, nr 333 SVAR-nummer:
D36340
Namn: Anna Ingevaldsdotter, änka Hemort: Prästgårdens ägor, Tärna År: 1784 Anmärkning: Se även F II:6 nr 333. Arkiv: Simtuna häradsrätt (ULA/11324) Volym och nummer: F II:6, nr 335 SVAR-nummer: D36340
Åh, tack, tack, tack!