Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 3302 ggr
ambi
0

Ej ledig till äktenskap

Varför är en ogift man ej ledig till äktenskap?

Sjökaptenen Johan Hofrén född 1832 Torsåker, Ångermanland finns på sidan 190, i Locknö, Bjärtrå, Ångermanland. AI:8 1861-1870. Där står att han inte är ledig till äktenskap. Har han lovat någon äktenskap?

På sidan 35, Harf, Torsåker,  AI:9, 1865-1872 finns Johan Hofrén "hemma" i föräldrahemmet. Fadern var Jon Jonsson f. 1797. d. 1869. Där står ett meddelande om äktenskap, som är överstryket. Vad står det?  Gid: 2090:14.22600

Johan Hofrén verkar ha varit till sjöss om man ser till dessa två husförhör: 1857, 58, 61, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 71, 72.

Han växlar bostad mellan Harf, Torsåker sn och Locknö, Bjärtrå sn.  

1874 döms han för mord på pigan Margareta Sjölund, från Westansjö, Högsjö, Ångermanland, utfört den 4/12 1873 i Bjärtrå.

Denna Greta Stina Sjölund har sedan tidigare två oä barn: Per Arvid 16/12 1862 och Brita Lovisa f. 16/10 1867. Båda födda i Westansjö,Högsjö.

Kan Hofrén ev ha varit far til ett av barnen och lovat Margareta Sjölund giftermål? I så fall skulle det väl kunna vara sonen Per Arvid född 1862.

När han ströp Margareta, så väntade hon barn med honom och enligt vittnesprotokollet, så tjatade hon på honom om ett giftermål eller åtminstone ett underhåll. Hon hotade bl a att berätta för prästen om vem som var far. Han blev irriterad för att hon tjatade så. Han ville inte gifta sig med henne och inte heller betala för barnet.

Jag tyckte det stod i vittnesprotokollet att hon tjänat piga hos Hofrén, men hittar henne inte vare sig i Harf, Torsåker eller Locknö, Bjärtrå.  

Det står att Greta Stina Sjölund far till Nora, Ångermanland 1871 och kommer tillbaks 1872 till Westansjö, Högsjö (eller tvärtom). Tyvärr finns det inga inflyttningslängder i Nora vid den tiden. (Högsjö AI:9, 1866-1877, sidan 190) 

Jag vore tacksam om någon kan tyda texten om äktenskap.

chrissan
0

Början är i alla fall: Anmälda hinder för äktenskaps ingående

Hinder som fanns för äktenskap:

Redan gift

Trolovad (utan att sklijedom utfärdats)

Sjukdomar, t ex epilepsi, sinnessjukdom

VAd dömdes han till? Fängelse eller dårhus?

chrissan
0

Står i folkräkningen 1880: Livstidsfånge å Landskrona

chrissan
0

Enligt Polisunderrättelser dog han 1 juni 1901 på Centralfängelset i Malmö. Det var livstid, det. Tydligen ingen benådning.

Det är alltid intressant med medfångar till min ana som ju tillbringade en del tid på Landskrona och Malmö fästningar!

ambi
0

Ja, han dog i Malmö. Jag hade ju hoppats få se en bild på honom, om han blev frisläppt, men så blev det inte. Han var ju född 1832, så han blev ju 69 år.

Han kanske hade flera kvinnor och var redan trolovad. Om man ser till polisprotokollet, så var han ogift 1874. Så han gifte sig aldrig med någon.

chrissan
0

Det toligaste är att han lovat någon äktenskap. Står det något på de oä barnen om fader eller avlad under äktenskapslöfte? Det kan ju funnits andra också, som skvallrat för prästen.

bokesliden
0

En sak jag noterat är att om man varit utomlands och kom hem och ville gifta sig så kunde det bli problem om man inte kunde styrka sin hinderslöshet.

ambi
0

#5 Nej, det står inte något annat än att barnen är oäkta.

#& Ja, det kan ju också ha varit så. Han skulle ju ha kunnat gifta sig utomlands och det var väl lätt att dölja eller svårare att bevisa att det faktiskt inte var så.

AndersB
0

#6 Ja, det stöter man väldigt ofta på, kanske speciellt i Skåne pga närheten till Danmark. Där verkade man strunta i att före vidare den uppgiften om "ledig till äktenskap" som ju var en standardformulering i de svenska flyttattesterna. Därav problemen när man kom hem till Sverige.

Bjornen
0

Om någon inte kunde visa bevis på att de inte gift sig under tiden de var frånvarande, så annonserades det i Post- och Inrikestidningar.

Det kan mycket väl finnas flyttlängder, flyttbetyg eller pålysningsböcker som visar på flyttning, men de är inte filmade.

Jag brukar räkna med att bara 10 % av församlingens handlingar är normalt filmade.

Han kanske fotograferades när han blev fängslad.

ambi
0

Tack för tips om varför han betecknades som ej ledig till äktenskap!