Banvakt i Billinge
Nilsson Nils Albert 1888-06 17
död 1946 -05-27.
Var denne man gift och hade barn, stämmer de att han var banvakt i Billinge och när .
tacksam för hjälp med nilsson
I samma grav finns Maria Manilla Nilsson född 8/2 1898, död 5/8 1961 i Eslöv, Skåne. Om det är en syster eller hustru vet jag inte, ska kolla i dödsboken.
Hon dog 1968 och inte 1961, som jag skrivit. Det står att hon var ogift, om det då var en syster eller en sambo, vet jag inte.
Kanske någon annan, som kan finna mer uppgifter.
Källa till ovanstående är "Begravda i Sverige" och "Sveriges dödbok".
Lizzkulla, var föddes Nils Albert Nilsson? Om du vet det, så underlättar det när man ska försöka följa honom i livet.
Jag försökte hitta honom på Sv bef 1900 genom att söka på barn, men det fanns åtta st Nils Albert födda i Skåne 1888. Av dessa åtta är åtminstone fyra tänkbara här eftersom fadern antingen hette Nils i förnamn eller Nilsson i efternamn.
Jag hjälper en farbror att söka hans rötter, han vet inte riktigt vem som kan vara hans far de finns olika alternativ.
Men maria manilla här är hans biologiska mor, de var ett sambo par som båda hette nilsson. nils albert nilsson född 1888-06-17 banvakt i billinge som sin sista tjänst avled alltså på sin post. då fick maria manilla flytta.
lite ifrån olika ställe kan med tiden bli en hel historia, så var han föddes vet vi ännu ej kanske runt billinge trakten.
att mannen inte vet så mycket beror på att han blev bortlämnad

Om inte annat kommer väl svaret när den nya dödsskivan (1901-1946) ges ut.
Pratade med vederbörande i telefon nyss. Maria Manilla flyttade till Billinge 1925.

Är vederbörande född efter det att Maria Manilla flyttade till Billinge?
De bodde alltså i en banvaktstuga, när han dog 1946. Synd att Jöran Johansson slutat svara på frågor i Anbytarforum. han är speciellt intresserad av banvaktsstugor, om jag inte missminner mig, plus att han har matriklar att söka SJ-personal i.
Ja, så har resultatet blivit sedan avgiftsbeläggningen i AF infördes. Många vill inte betala för att hjälpa folk med släktforskarfrågor.

Tyvärr ger ju inte en matrikel avseende personal vid SJ, svaret på vem som var far till Maria Manillas son. Var han född efter 1917 - vilket jag misstänker - ska det ju finnas en social akt med en faderskapsutredning. Om denna inte har konsulterats är det där man först bör titta.
#10 Helt rätt, men nu ställdes som fråga "stämde det att han var banvakt i Billinge och när?" Okej, då bortser vi från den frågan då. Dumt av mig!

Lizzkulla,
Vad heter sonen?
Var och när är han född?
Utifrån de uppgifterna borde man kunna luska fram honom i födelsebok eller SCB-utdrag.

ambi, nu missförstår du mig.
vederbörande är född 1925 samma år som banvakten till en dam inflyttad till sig.
har inte konsulterat faderskapsutredning.
till en annan fråga då som gäller mej själv kan en sådan finnas från 1914 landskrona-mörarp

#14 Troligen inte. Fram tom 1917 behövde modern inte uppge faderns namn och om hon så önskade, kunde hon själv även vara helt anonym vid födseln av sitt barn.
tack för hjälp med banvakten i billinge, gåtan kan ha fått sin lösning nu.
Men där blir kanske följd frågor

Jag vill be ambi om en offentlig ursäkt för mitt mycket onödiga inlägg under #10. Min avsikt var aldrig att såra eller ifrågasätta ambi men jag kan så här i efterhand se att inlägget var både plumt, bryskt, totalt onödigt och säkert mycket sårande.
Så en än gång ambi, min djupaste ursäkt.
#17. Vi har rett ut detta via epost. Det är så lätt att tolka saker fel och jag kanske har lätt för det, tyvärr! Så jag vet inte om det är bara Cheyenne, som ska be om ursäkt, även jag är ju skuld till detta.