Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: byggnader
Läst 1768 ggr
AndersE
0

Grönalid - kulturminne utan framtid?

Djupt inne i Hallandsåsens skogar står en 1700-talsgård och förfaller. Orörd, med inventarier bevarade - men tyvärr utan att underhållas.

Gårdens siste ägare ville att gården skulle bevaras. Han dog 1969 och skapade därför en stiftelse samt testamenterade gården till stiftelsen. Samtidigt skapades ett stipendium - stiftelsens överskott skulle delas ut till ungdomar som visat arbetsamhet och duglighet i sin yrkesutbildning.

Men inga pengar testamenterades - och gården ger ingen avkastning, mer än något lite från den tillhörande skogen. Banken som förvaltar stiftelsen ser inga möjligheter att hantera situationen utan gården står och förfaller. Några ideella insatser från en tillsyningsmannen har skjutit upp något av förfallet men han är snart för gammal.

Stiftelsen kan inte försälja gården, och saknar medel och intäkter för att vårda den. Den saknar vatten, avlopp, toaletter och el och går inte att hyra ut. 

En "bakbunden gård" - visst är det tragiskt?

Läs mer!

CarlS
0

Läste artikeln. Tragiskt. Ska se om jag längre fram kan få en bild av den med min Canon. Kan inte lova något.

Kunde inte låta bli att le åt Bo Martinssons ord: "Till slut dör jag och sedan struntar jag i det här."

Det får man ju hoppas. Eller har han tänkt att spöka där? Förvånad

//CarlS

AndersE
0

#1 Bor du i närheten?

CarlS
0

Ja, det är väl några mil…