Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3799 ggr
mariawiks
0

Utflyttade Ulrika Tybelia

Hej Släktforskare! Jag undrar om ni kan hjälpa mig med ett problem? Ulrica Tybelia flyttade med maken sockenglasmästaren Johan Johansson Nordqvist från församlingen (nederkalix, norrbotten) 1788, men vart? Det står ingen annan hänvisning i hfl. Dom flyttar med alla barnen och bara försvinner. Hur ska jag göra för att kunna gå vidare?

Husförhöret finns på GID 1986.42.70200

Tack på förhandSkrattande

//Maria

//Maria

[ulle2]
0

Hej! Inte så lätt då det inte finns utflyttningslängd.

Men han var ju glasblåsare och fick kanske arbete på en annan hytta?  I närheten hittade jag Långvik i Piteå, som dock startade 1800 enligt denna förteckning:

http://www.glafo.se/pdf/2007/Glasteknisk%20tidskrift%203%20-99%20s%2077-84.pdf

Eller kanske går det att följa något av barnen bakåt från där dom befinner sig som vuxna och på så sätt se hur föräldrarna flyttat?

mariawiks
0

Hej Ulle! Tack för ditt svar. Jag har kollat upp Glasbruken som fanns i Norrbotten på den tiden, både Långviks glasbruk och Sandörsunds glasbruk i Nederkalix, men inget napp där.

Jag har följt alla syskonen och förälrarna och dom har jag hittat allihopa, enl. en bouppteckning från 1797 efter hennes syster så ärver hennes make pengarna, men jag är så usel på att läsa "gammal skrift" så jag ser inte var han finns.

//Maria

chrissan
0

Lägg in den delen av bouppteckningen här så finns det säkert någon som är jättebra på att läsa gammal skrift!

mariawiks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okey, här kommer den…

//Maria

[ulle2]
0

Vid en snabb titt tycker jag det står Glasblåsaren N: Norqvist i NederCalix. Han kanske bara flyttade inom församlingen.

mariawiks
0

Hej igen! Om det står N.Nordqvist så är det fel "gubbe". Ulricas make hette ju JOHAN.

//Maria

mariawiks
0

Hej igen! Här kommer lite mer upplysningar om Ulrica. Hennes far hette Hans Tybelius f. omkring 1692 och d.1770-02-24 i Sangis, Nederkalix. Efter honom finns ingen bouppteckning. Ulrica hade 8 syskon, dom har jag hittat allihopa.

Johans föräldrar blir också kvar i Nederkalix tills dom dör.

Jag har inga ideer förutom att dom kanske for till Nyby glasbruk i Uleåborg, Norra Österbotten i Finland, dit två av hennes syskonbarn flyttade, men inte förrän 1813. Det kanske är ett "långshot", men hur hittar jag någon i Finland?

Trevlig Alla hjärtansdag till er alla!

//Maria

//Maria

[ulle2]
0

Har liten erfarenhet hur man forskar i Finland. Men hittade Hiski och där är Uleåborg med:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/1joxi2?se+A17

Hoppas du får fler tips hur man letar i vårt grannland!

Hjärtliga hälsningar Ulle

fjj000s
0

Hej.

Jag har läst ditt inlägg, och kan ge dig ett tips du kan ha nytta av.

Jag har hittat en länk som jag tror du kan behöva.

http://city.porvoo.fi/bmi/slforsk/index.htm

MVH/Stefan.

mariawiks
0

Hej Ulle & Stefan!

Tack för era tips som jag genast kollade upp, men som tyvärr inte gav några napp, förutom att jag hittade en brorsdotter till Ulrica i Nyby glasbruk.

Fler tips mottages tacksamt.

Mvh

//Maria

//Maria

KingZap
0

När det inte står någon utflyttningshänvisning så kan det vara så att han flyttat inom socknen och återfinns någon annanstans i samma husförhörsbok. Enda sättet jag vet att hitta honom är då att läsa igenom hela boken noggrannt för det är lätt att missa.

mvh

/Kjell

mariawiks
0

Hej Kjell!

Jo, jag har väl lusläst boken en sju åtta varv vid det här laget, men skam den som ger sig, jag SKA hitta dom.

Ha en trevlig kväll!

Mvh

//Maria

//Maria

mariawiks
0

Oj, vad ni måtte vara less på mitt tjatande om Tybelisarna, men jag behöver än en gång hjälp. På GID 1985.2.60000 hittar jag en syster till Ulrica, men vad står det om dottern? som finns på samma sida? Är det övh en dotter? Eller vem är det frågan om?
Mvh

//Maria

//Maria

Cheyenne
0

#13 Vad är det för längd? Hfl i Nederkalix? Årtal och sida?

mariawiks
0

Hej Cheyenne!

Det gäller Luleå (Norrbotten) HFL 1778-1800 sid 214

Mvh

//Maria

//Maria

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, bra fråga Maria. Kan det stå att de uppfostrar den 16 år gamla flickan? Bifogar en bild ifall någon annan kan tyda texten.

mariawiks
0

Kan nog stämma, dom fick en son, men han dog vid ett års ålder, sen fick dom inga fler egna.

//Maria

AndersB
0

Det står

16 år Upföd: dot. Anna Catrina

Det är kanske ett annat sätt att skriva fosterdotter?

mariawiks
0

Suck, jaha och vem kan denna Anna Catarina vara då? "Styvmodern" Anna Katarina dör ju 1797 och "styvfadern" Nils dör 1798, så vart tar hon vägen då? Fler mysterier i familjen Tybelia/Tybelius.

//Maria

[ulle2]
0

#19 Det står att Anna Catarina fick första nattvard 1790 alltså född omkring 1775.

Johan Nordquist och Ulrika Tybelia har en dotter som heter Anna Catharina f 1774 enligt hfl Nederkalix A1:2 1770-1805 sid 455. Den sida som du refererar till i första inlägget. Kan det vara densamma?

I Luleå födelsebok C:2 finns dessa barn med namnet Anna Catharina:

Född 1773 3 februari Johanna C - Maritn Westling o Johanna Antilia,

Född 1773 17 augusti - Jacob Dalstedt o Catharina Ekman,

Född 1776 16 juli - Nils Björnbom o Anna Brandelia,

Född 1777 10 maj - Isaac Holmström o Elisabetha Lind.

Du kan kanske följa dem och se om det finns någon anknytning?

mariawiks
0

Hej Ulle!

Detta var högst intressant, har inte tänkt så långt. Om det är den Anna Catharina så är det min mf fm mm, och det är henne hela "Tybelia" tråden börjar med. Ska kolla upp detta om det kan vara henne det handlar om. Vad jag vet om denna Anna Catharina är att hon föddes 1774-12-31 på Storön i Nederkalix, hon fick en oä dotter 1807 (min mf fm m) och hon dog 1847-01-07 i Rånbyn, Råneå. Spännande, nu har jag något att göra i helgen!

Mvh

//Maria

//Maria