Starta egen sajt - hur gör man?
För den som funderar på att starta egen sajt tänkte jag berätta lite om hur man gör:
- En kort introduktion finns här - länk
- Ta kontakt med iFokus och berätta om dig själv och din idé - länk
- Du kommer att få hem ett avtal att skriva under och med det följer en instruktion.
- Från det att du fått OK tar det nästan ingen stund alls förrän din sajt ligger klar att börja arbeta med.
- Du kommer nu att få tillgång till två särskilda sajter där bara värdar och Medarbetare på iFokus olika sajter finns. Här får du mer information och kan be andra om hälp och råd.
- Du behöver en bild till sajtens sidhuvud. Har du ingen själv kan iFokus hjälpa dig ordna det
- Du behöver skriva några texter. Det är texten som finns "Om sajten" där du beskriver vad sajten skall handla om. Du skriver också en välkomsthälsning som alla nya medlemmar får som ett PM. Dessutom skriver du en text som hjälper sökmotorer (som Google) att hitta din sajt. Dessa tre texter kan du ändra efterhand om du inte blir nöjd direkt.
- Det finns några stommar till artiklar redan när du börjar. Du skapar några rubriker för olika artiklar och sedan placerar du någon artikel under varje rubrik. Det kan vara långa arbetade texter, men också korta tips eller bilder med kortare text.
- Det finns några välkomstinlägg på sajtens forum då du börjar. Själv får du börja skapa några olika rubriker till forumet och börja skriva de första inläggen - några till varje rubrik.
- Nu kan det vara dags att bjuda in de första medlemmarna. Ännu får inte sajten "marknadsföras" men du får ta kontakt med t.ex. några vänner eller forskarbekanta. Dessa tittar in på sajten och ger feed-back samt skriver lite i forumet och kommenterar dina artiklar. På så vis börjar sajten få det "liv" som behövs innan lanseringen.
- När du börjar bli nöjd anmäler du det till iFokus. Nu får andra iFokus-värdar sin möjlighet att ge de sista tipsen så att du kan putsa till allt slutgiltigt. Det tar några dagar.
- Lansering! Nu läggs sajten ut som en officiell iFokus-sajt och du kan börja marknadsföra den. Du kan fråga andra iFokus-värdar om du får tipsa om din sajt hos dem och du kan börja berätta om din sajt på andra forum osv.
Denna process kan ta allt från någon vecka till flera månader, allt beroende på dina möjligheter att lägga tid på din nya sajt. Det är ju mest du som värd som avgör vilken ambitionsnivå du vill ha.
Lycka till!
Ställ gärna frågor!
Låter det krångligt?
Någon som ligger i "tankemässiga startgropar"?

Mmmm…inte utan att man är sugen..

Vad skulle din sajt vara inriktad på, Svenne?

Det vore kul, men jag känner just nu att tiden nog inte riktigt räcker till, men om jag skulle driva en sajt skulle den nog få en inrikting på i huvudsak Värmländsk genealogi, man får väl se vad framtiden kan ge.
Det är faktiskt nästan 4 1/2 år sedan Proveniens startade. När jag nu försöker dra igång en ny sajt - Engelholmiana - så känner jag igen många av problemen. Det är rätt svårt i starten.
- Dels finns det ju inga som vet om att sajten finns och det finns ännu inga som gjort det till en vana att titta in då och då för att se vad som hänt.
- Det tar ett tag innan Google och andra sökmotorer hittar sajten. Dels handlar det om tid, dels handlar det om att sajten ska fyllas med artiklar och strängar med namn och begrepp som det söks efter.
Det är ganska lätt att i entusiasmens tecken "bränna ut sig". I sin iver att komma igång skriver man många nya artiklar och startar en mängd nya strängar. När sedan idéerna börjar tryta och det ändå inte blir några kommentarer kan man tycka att det känns hopplöst.
Så när man startar bör man vara ganska långsiktig. Ofta tar det lång tid, men tiden arbetar också för en. Så "långsamt men säkert" är nog en bättre strategi än "allt på en gång".
#6 Det är bara att sända in en förfrågan och en socken kan ju bli väldigt mycket om
Så om du själv är intresserad tycker jag att du ska sända in en ansökan
#6 Precis som Sven säger så kan man alltid göra en förfrågan.
En socken kan vara för smalt, men om man t.ex. redan är ett gäng så kan ju en sajt komma igång bra ändå. Det finns redan exempel på sajter som få trott på men som visat sig fungera bra ändå.