Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 3612 ggr
Cheyenne
0

Läshjälp Hfl Västra Ed

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa mig? att tyda bifogad anteckning från en hfl från Västra Eds fs, Kalmar län.

AI:32, sid 152, 1874-1880 om bilden är för dålig. Är noterad på en Amalia Christina Elliot.

chrissan
0

varnad/n betyget?/ för otrohet i äktenskap

Cheyenne
0

Hoppsan-sa!! Förvånad

Amalia var syster till min fm mf Axel Elliot. Hon var född 1829 och hennes make var född samma år som hennes mor, dvs 1808 så det skilde 21 år.

De delar inte grav kan jag meddela. Hennes make avled 1881 nere i Lund och ligger begravd där.

Cheyenne
0

Var kan man tänkas finna fler uppgifter?

AndersB
0

varnad /se betyget/ för otrohet i äktenskapet

chrissan
0

Det var väl inte olagligt då. Men skildes de? I så fall i Domkapitlets arkiv.

Bor de tillsammans senare?

Cheyenne
0

Nej, de skilde sig inte. Jag vet inte exakt när detta hände annat än att det är inför i hfl 1874-1880. I nästa hfl anges maken (Mauritz Samuel von Porat) ha avlidit 1881, vilket bekräftas i dödboken. I kommande hfl uppges Amalia vara änka.

Jag blir ju så nyfiken på vem hon gjorde ett (eller flera) snedsprång med). Skäms

chrissan
0

Det står ju se betyget - kan det ha skett innan de flyttade dit? De flyttade hem till hennes pappa så att det skulle bli ordning kanske?

Har du tur finns inflyttningsattesterna någonstans.

chrissan
0

Det var hårt för kvinnor som bröt skacklarna, se denna notis i tidningen, från Kugelberg

Cheyenne
0

Japp, du hade rätt chrissan. De flyttade hem till hennes föräldrar Adolf Elliot och CMC Wallis på Hellerö säteri i Västra Eds fs.

AndersB skrev ju just betyget och paret von Porat/Elliot kom till Västra Ed 1873. De kom då närmast från Locknevi. Fanne de i hfl för Locknevi innan de flyttar (AI:15, sid 114, 1868-1879) och detta är noterat på Amalia. Vad står det?

chrissan
0

De kom från Locknevi 1873, så i det betyget bör det stå. Kartnger med bilagor till inflyttningslängder (HII) finns på landsarkivet i Vadstena.

chrissan
0

Pastor i Hörreda alltså! När kom de därifrån?

chrissan
0

Hennes förhållande t sin make mindre gott. VArnad av pastor i Hörreda /se betyget/

Cheyenne
0

Jag tror de står " hennes förhållande med maken mindre godt. Varnad af……"

Det sista kan jag inte tyda.

Cheyenne
0

Tack, tack!

AndersB
0

"Hennes förhållande som maka mindre godt. Varnad af Pastor i Höreda (se beskedet)."

Även om det inte längre var olagligt så kan en präst ha velat varna för följderna. Det var ett brott mot Guds bud.

#8 Det var nog hårt för flertalet kvinnor som bröt skacklerna, men hon i tidningsartikeln verkar inte ha lidit någon större nöd! "Ehuru numera något passée" syftar nog bara på åldern.

Cheyenne
0

Åh, vad jag skulle vilja läsa mer om Amalias lilla affär. Här är i alla fall den bedragna maken; Mauritz Samuel von Porat

chrissan
0

Han ser ju inte alltför kul ut

chrissan
0

Kryptisk notering i 1890:

Post 1431296

Elliot- v. Porat, Amalia Kristina
Godsegarinna?

f. 1829 i Stockholm (Stockholms stad)

Änka, ensam i familjen

Hellerö.
Västra Ed (Kalmar län, Småland)

Födelseort i källan: Stockholm

De gick i konkurs 1889 enligt Kugelberg och godset såldes.

Cheyenne
0

Skrattande Förlåt men nu började jag skratta och det är inte vidare snällt mot den gode Mauritz. Men han var ju trots allt 21 år äldre än Amalia och Kapten i det millitära. Amalia kanske tyckte han var lite tråkig. De gifte sig 1855 och Amalia blev änka 1881 och inga barn fick de heller. Men jag undrar vad Amalias far sa om det hela. Han var Överstelöjtnant och bara 7 år äldre än sin svärson. Jag gissar att han fick skämmas något över sin dotter.

chrissan
0

Amalia In de Betou (i notisen) var 32 år 1886 (passée!). Gift (1) med kammarherre Adolf Fredrik Boy som var 36 år äldre. Otrogen med Emile Fourton, som hon gifte sig med strax efter skilsmässan. Lite parallellfall, men hon fick sin älskare till slut.

Cheyenne
0

Noteringen är inte kryptisk. Föräldrarna till Axel Elliot och ovan nämnda Amalia, dvs Adolf Elliot med hustru avled båda 1884. Axel och hans två bröder  samt två systrar tog över säteriet gemensamt men det var den tredje brodern Carl Henning som hade huvudansvaret. Carl Henning var dock millitär han också och ingen vidare godsägare. Han avled helt utan förvarning 1888 och efterlämnade hustru och 9 barn. Som jag förstått det uppstod vissa tvister runt säteriet och det visade sig att säteriet rent ekonomiskt var en katastrof.

Hellerö såldes men Amalia bodde kvar till 1895 då hon flyttade till Loftahammar i Tjustbygden, Kalmar.

Hellerö brann ner för några år sedan men huvudbyggnaden har byggts upp igen. Bifogat, Hellerö som det såg ut då det begav sig.

chrissan
0

Tjusigt!