Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 5588 ggr
kjersti
0

Telefonnummer med proveniens

Telefon kultur

Ett utdrag som jag tycker kunde passa här hämtat från Rötter anbytarforum…Lite redigerat

Telefonen i släkten…
 Visst…
Telefonummer ärvs och utökats och flyttats.
Som min farmors föräldrars telefonnummer som gick vidare
till farmor därefter utökades till det femsiffriga nummer jag
minns från min barndom då mina föräldrar  tagit över.
Sexsiffrigt blev det på 1970-talet tror jag och i och med
nya larmnumret 112  ändrade startsiffor .De tre sista
siffrorna är dock fortfarande  817 och kvar i släkten.
Visst kan telefon och telefonnummer ge nya släktkunskaper.
Även leda till förnyade kontakter med släktingar.
/Kjersti

AndersE
0

Jo, det är charmigt med gamla - korta - telefonnummer. Farfars far hade nr 68 till sin spannmålshandel 1910, och senare nr 43 till sitt tegelbruk.

I Ängelholms telefonkatalog från 1949 finns ännu ensiffriga telefonnummer!

Kul - och lite ovanligt tror jag - när man kan härleda sitt telefonnummer på det viset.

Själv minns jag ännu mitt telefonnummer då jag var liten och bodde hemma - 140 57. Mina kusiner hade 110 57, och till Pappas affär var det 100 57.

kjersti
0

Har du telefonkatalog Ängelholm 1949?

AndersE
0

Ja, den ligger här framför mig… Glad

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suveränt!

Jag har länge undrat över var farfars fars spannmålshandel låg (foto finns i mitt fotoalbum). Tack vara en gammal annons (bifogas) visste jag att den låg på Nybrogatan - men inte var på denna.

I annonsen hittade jag också telefonnummer. Samma telefonnummer användes 1949 av Skånska Lantmännens Centralförening, och det mindes Pappa var dom fanns!

Så nu är jag rimligt säker på vart den låg!

leja
0

Mina föräldrars nummer slutar fortfarande på 42 och det var telefon nr 42 på den växeln. Varje växel började med 1 och gick sedan uppåt och om jag förstått rätt så ringde man till växeln, eller orten och begärde sen numret, på små stationer räckte det väl ofta med namnet. Nr ett hade handlaren och 2 tror jag var landsfiskalen.

Fundersam

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#5 Precis!

Ibland fanns flera abonnenter på samma lina. Då ringde telefonisten med olika signal beroende på vem det var till.

kjersti
0

#4 Kul att du fann något även i katalogen. Svaren finns ibland närmare än vad man tror.

Min farmors farbror bodde i Ängelholm. Otto och Selma Kjerström. Jag tror båda levde 1949 och undrar jag  om de är med i katalogen…

Tråden på Rötter lever  vidare…

AndersE
0

Otto Kjerström, Handlande, Järnvägsgatan 23 - tfn 50

Kul, han bodde bara två hus från min farfars far (som dog 1945). Vilken typ av handlande var han?

På bifogat vykort är det det andra huset till vänster - med balkonger och flaggstång.

PS Jag har läst tråden på Rötter - trevlig! DS

kjersti
0

Kul och tack…

Jag höll på att skriva gissa tre gånger men han var urmakare som sin bror, far ,farfar,och farfars far…

Här är Otto och Selma på bild…Urklippet är nog från 1943,,,,

AndersE
0

Vet du var han hade sin butik?

kjersti
0

Urmakaremästare. Adress 1897 Kvarteret Laika i Ängelholm  är den uppgift jag har i mitt register.

Roslund, Selma Althea hette hans fru. Vid denna bilden står det ev. Selma Kjerström.

AndersE
0

Något kvarter Laika hittar jag inte i Ängelholm. Alla centrala kvarter har namn efter fåglar.

AndersE
0

I 1949 års katalog finns 4 urmakare - Anderberg, Bjärby, Månsson och Persson.

AndersE
0

Kul när man bläddrar i katalogen…

Trots att det finns ca 2000 nummer i stan så saknar stadens stora hotell - Thor - telefonnummer. De har telefon men nås alltså via "namnanrop - Hotell Thor".

kjersti
0

#12 Har läst fel. Jag har fått uppgiften om kvartersnamnet av annan forskare. Det skall vara Lärkan .Kollade uppgiften och såg att jag hade båda varianterne med anledning av att du skrev att det var fågelnamn… Här är en bild på Selma och Otto.

AndersE
0

Kvarteret Lärkan syns på eniro:s karta över dagens Ängelholm. Det avgränsas i väster av Storgatan, i norr av Stadsparken, i öster av Östergatan och i söder av Rönnegatan.

Adress 1897 får jag inte ut något av, men som urmakare har man säkert funnits på Storgatan. Under min uppväxt fanns en urmakare i kvarteret Lärkan, med adress Storgatan nästan ända uppe vid Stadsparken.

Ingen av de 4 urmakare som finns med i 1949 års katalog finns dock på den adress jag tänker på.

kjersti
0

1887  är årtalet…Selma dog 1953 och Otto 1958.

AndersE
0

#17 OK! Glad

Jag ska titta igenom gamla vykort vid tillfälle och se om jag hittar en urmakare på "rätt ställe".

kjersti
0

Otto Kjerström var anställd i Ängelholm hos urmakare Bengt Jönsson fr o m 1890-11-07  .

DEFENDER110
0

Är den någon som vet om de går att få tag på gammla telefonkataloger circka 30 till 50år tillbaka i en viss kommun förmodar att de blir svårt men tacksam för svar mvh Defender110

AndersE
0

#20 Jag söker på Tradera för att hitta och köpa kataloger…

zachs
0

På Tibro museum vet jag att det finns gamla telefonkataloger över Tibro från lite olika år.

Tord
0

Nöjer man sig med att titta i katalogen kan man göra det på KB i Stockholm.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

kjersti i "Kalender öfver Skåne och Blekinge" från 1904 hittar jag urmakare i Ängelholm - N. P. Kjerström och Otto Kjerström.

Inga adresser dock…

kjersti
0

N.P Kjerström är far till Otto och Gustaf Kjerström(make till Runa ) Har ett lite kul urklipp med honom om  hans 90-års dag.Nils Petter är min farmors farfar…Har ett ännu lite "Kuligare" urklipp om 80-årsdagen… Men det kanske inte riktigt hör hemma här bland telefonnummer….Skrattande

AndersE
0

#27 Ett inlägg under "livsöden" kanske…?

AndersE
0

Kjersti, i en bok i serien "Svenska Stadsmonografier" som omfattar Kristianstad, Hässleholm, Ängelholm och Simrishamn och utgivits 1947 uttalar sig fru Selma Kjerström om "Församlingsföreningen" i Ängelholm. Det finns även en bild på henne.

kjersti
0

TACK SÅ MYCKET!!! Passade utmärkt att få detta nu. Skall i morgon hälsa på och födelsedagsfira min mor som träffat Selma. Kul att ta med och visa henne det utdraget.

AndersE
0

Härligt!

AndersE
0

I Ängelholms hembygdsbok 1990/91 hittade jag denna bild i en artikel av Bengt Irhammar om "Cyklisterna först ut".

AndersE
0

Delförstoring.

Del av bildtext:

"Trea från vänster är Johannes Grönvall, mannen som gör honnör är Baron Leijonsköld Oxenstierna och mellan dem troligen Otto Kjerström."

Bilden kommer från Gamla Lergökars arkiv.

kjersti
0

Tack igen… Kul att få se lite udda bilder från förr… Känner inte igen Otto. Men skall se om jag kan ta reda på om det är han….

AndersE
1

kjersti, vid dagens arbete vid läsapparaten tittade jag lite på Ängelholm också. Här är 1920 - Fiskmåsen är kvarteret alldeles norr om Järnvägsbron och med Rönneå som västra gräns.

pertho
1

#27. Kersti.

Urmakare N. P. Kjerrström i Engelholm finns i Sveriges Handelskalender 1885 som fortfarande står i min bokhylla.

AndersE
0

Har någon Kjerström haft cigarraffär på Storgatan? Victor Linders säger så i nin bok nämligen.

Denne Kjerström kallar han "en riktig sjöman, som dock allt emellanåt ägnade sig åt en cigarraffär mitt emot Hotell Thor." Att han kallas sjöman hänger ihop med att han hade en båt kallad Bris". Det bör vara runt 1910.

Gnidde
0

Intresant disktion om telefonnummer. Min mormors telefonnummer var på 40-50 talet 5 siffrigt i dag 40 år senare är det 8 ttasiffrigt men dom fem sista siffrorna är deomsamma. Svärmors far var tullare och hade tlefonnummer 13 i Arkösund, det nummret lever förmodligen kvar än i dag hos den som köpte fastigheten fast nu är det förmodligen 8 ttasiffrigt som dom flesta andra nummer. beroende på kommunsammanslagningarna som varit under åren. det konstiga är att nummren sitter kvar i huvudet fast man läräde sig dom för länge sedan. en annan rolig sak som häde några gånger jag skulle ringa till Svrmor och slog fel riktnummer så hamnade jag på ett äldreboende i Strängnästrakten. Sånt kan hända.

Hälsningar Gnidde.

pertho
0

Nog sitter de gamla telfonnumren i huvudet. Jag använder vårt gamla fyrsiffriga telefonnummer från 30-talet som lösenord i mindre allvarliga sammanhang. Om systemet kräver mer än fyra siffror hänger jag på numret till mina kusiner från samma tid. De sitter bergsäkert i minnet. Däremot kan det vara svårt att hålla isär alla nymodiga PIN-koder.

Solveig
0

Håller med pertho, mitt telefonnummer från barndomen minns jag, men dagens måste jag tänka efter och hade jag inte adressboken i mobilen skulle jag aldrig kunna ringa min mans mobil.

Mormor hade 44, moster 186 och tant Agda hade Storvattnet 1. Det var rediga telefonnummer. Glad

Ronny-K
0

Är det Thorslund i bakgrunden på den fina bilden?

AndersE
0

#41 Ja, det lär det vara.

Bjornen
0

Vi använder i stort sett bara tresiffriga telefonnummer fortfarande. De två första siffrorna är ju självklara för man vet ju vilken växel folket hör till. Tyvärr har man ju börjat med ofoget att det går att flytta med sig numret till fel växelområde.