Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2978 ggr
WiktoriaS
3

S/S Mars och min morfar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är relativt ny här så vet inte exakt hur allt funkar men tänkte göra ett försök.

Jagletar efter info om en båt min morfar tjänstgjorde på under 1930talet som hette S/S Mars. Min morfar mönstrade av kring 1939 iom att han gifte sig med min mormor.

Det jag undrar är om det finns information om denna båt och vart den for under tiden min morfar tjänstgjorde.      (Det ska finnas en sjömansbok men denna är spårlöst försvunnen efter morfars död.) Sedan skulle det vara spännande att veta om den båten fortfarande existerar eller om den skrotats eller dyl. Har via gamla vykort från min morfar till min mormor hittat namnet på vad jag antar är rederiet morfar var anställd för, R.A.B. Iris. Kanske något som hjälper.

Sedan undrar jag även om det finns information om min morfar. Han hann aldrig berätta så värst mycket om sitt liv iom att han dog när jag var 12 och då hade min stora nyfikenhet för släkthistoria inte väckts till liv än.

Morfar hette Sigvard Thorsten Gustav Stange, född i Munktorp,västmanland 25/2 1913. Gift  24/12 1939 med Valborg Maria Matilda Marklund från Byske i västerbotten.

Mor Frida Kunigunda (dog 1931), far hans hette Hjalmar, dock vet vi inte efternamnet eftersom från början hette inte familjen Stange utan det togs av en manlig släkting, vet dock ej när.

Kanske inte är så mycket att gå på eller ens finns något att hitta. Men allt som kan tänkas vara info är jag tacksam över.

chrissan
1

Det är bara vissa sjömanshus som finns i det sökbara registret på Svar och din morfar finns inte där, Men det finns en båt som heter s/s Mars som seglade i slutet av 30-talet som kan vara den rätta:

Mars (S/S)    

Hemmahamn:      Stockholm   

Destination:      Nordsjöfart    

Fartygets redare / ägare:      Red. AB Iris Stockholm

chrissan
2

Det är ont om kyrkböcker på 1900-talet men kan detta vara din morfars far, som gift om sig 1936:

18860626-145

Stange, Johan Hjalmar

Skogsvägen 13, Vilunda 1:228

Död 4/9 1963.

Kyrkobokförd i Hammarby, Upplands Väsby kn (Stockholms län, Uppland).

Född 26/6 1886 i Sankt Ilian (Västmanlands län, Västmanland).

Gift man (20/4 1936).
--------------
Födelseförsamling i källan:
S:t Ilien (Västmanlands län)

Källor:
DB, FS / DOR 63

WiktoriaS
1

oj det gick undan, jo nog är det rätt fartyg du hittat. min mor bekräftar att det stämmer.

Det låter även som om du hittat rätt Hjalmar, finns det fakta om vad hans nya resp. gamla hustru hette? Så kanske jag kan dubbelkolla med det lilla släktträd jag har antecknat i mina böcker.

chrissan
2

Det är någon på Anbytarforum som också sökt din morfars far, se

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/31391.html?1232375905

Alltså stämmer mannen ovan på hans data. Hans första fru hette enligt detta Frida Kunigunda Sjöström och dog i Björkö-Arholma 2/2 1927, hon var född Höglund den 6/3 1894 i Lycksele:

Post 3821304

Frida Kunigunda

f. 1894 i Lycksele (Västerbottens län, Lappland)

d.
Flicka, barn i familjen

Högås
Vännäs (Västerbottens län, Västerbotten)

Födelseort i källan: Lycksele

Enligt födelseboken för Lycksele är hon dotter till arbetaren Johan Edvard Eriksson och Johanna Magdalena Karlbom i Vännäs - Högås.

Eriksson, Johan Edvard 1867 Far
Carlbom, Johanna Magdalena 1866 Mor
(Barn), Johan Helmer 1891 Barn
(Barn), Gottfrid Teodor 1892 Barn
(Barn), Frida Kunigunda 1894 Barn
(Barn), Ernst Ferdinand 1898 Barn
(Barn), Karl Elof 1900 Barn

Mer om Hjalmar finns på den sida jag länkat till

WiktoriaS
4

tusen tack chrissan, det här öppnar fler dörrar för mig så ska kolla igenom länken du skickade och förhoppningsvist få kontakt med den som också söker honom, kanske man kan utbyta info eller dylGlad

edit: upptäckte just att det var en bekant till mig som på skoj ägnat sig åt lite släktforskning åt mig. Vet att hon har info om släktträd osv.

Hur kan man hitta människor som fortfarande är vid liv som kan ha tjänstgjort med min morfar på S/S Mars (eller någon annan båt), finns det något register man kan kolla om vilka andra båtar min morfar tjänstgjorde på överhuvudtaget?