Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1797 ggr
evakristina
0

3 Höganässöner i USA

Undrar om någon kan hjälpa mig i mitt sökande av tre bröder som emigrerade till USA.

Gustaf Edvin Svensson född 1888-11-21 i Höganäs emigrerade 1909 till USA och steg iland den 13/10. Adressen som uppgavs var 156 Jackson road, Grand Rapids i Michigan.

1920 reste han hem till Sverige på besök tillsammans med sin fru, Sarah Paulina f. 1889. Vid återresan till USA följde den yngre brodern med till USA och landsten i New York den 30 sept. 1920.

I informationen på Ellis Island står uppgivet att Gustaf och Sarah Paulina reste till Indianapolis, Indiana där en Mrs. F. Godell bodde på adressen 818 N. Green st., Hendeson, Kentucky (KY).

Georg Filip Svensson född 1894-07-25 i Höganäs reste ut från köpenhamn med skeppet "United states" och kom fram till New York 1920-10-11.
Resan gjordes tillsammans med hans äldre bror Gustaf som varit på besök i Sverige med sin fru Sarah och destinationen som uppgavs var endast Indianapolis i Indiana.

Karl Hugo Svensson född 1892-05-03 i Höganäs ankom USA 1912-11-12 och adressen han uppgav var Sparta, Michigan (MI). Han skulle då resa till sin äldre bror Gustaf i USA som 1912 bodde där.

Är tacksam om någon vill/kan hjälpa mig att hitta rätt på var de tog vägen!

swemah
0

Karl Hugo Svensson bor 1917 i Muskegon Michigan enligt WW1 draft card

bokesliden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Karl Hugo Svensson bodde i Muskegon County, Michigan när han mönstrade inför första världskriget 1917. Vid motsvarande mönstring inför andra världskrigen 1942 så bodde han i Marion County, Indiana.

Enligt Social Security Death Index avled han i november 1980 i Indianapolis, Marion County, Indiana.

Carl Hugo tog även ut ett amerikanskt pass 1921 för en resa hem till Sverige. Jag bifogar en kopia på det. Första sidan kommer i detta inlägg och andra sidan i nästa.

bokesliden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Del 2.

bokesliden
0

Gustaf Edvin Svensson bodde i Evansville, Vanderburgh County, Indiana när han mönstrade inför första världskriget 1917. Vid motsvarande mönstring inför andra världskrigen 1942 så bodde han på samma adress som brodern Karl Hugo i Marion County, Indiana. Gustafs födelsedatum har dock ändrats till den 25 på registerkortet.

Enligt Social Security Death Index avled han i Indiana i januari 1963.

evakristina
0

Glad Inser att jag har mycket kvar att lära när det gäller att söka släkt i USA.

Tack så mycket för den snabba hjälpen!

Kanske blir det nu lättare att söka ev. släktingar där.

evakristina
0

Du skriver om WW I draft card…. var hittar man den informationen?

bokesliden
0

#6 De finns på www.ancestry.com

evakristina
0

Aha, då får det bli nästa projekt…!

Kan man söka i något befolkningsregister där också?

bokesliden
0

Ja, de många olika register, bland annat sökbara index till de amerikanska folkräkningarna (Census).

Ancestry är ganska dyrt, men ska man leta i USA så har de ett bra utbud av material.

Alsterolle
0

Priset för Ancestry har ganska kraftigt reducerats för medlemmar i förening som är ansluten till Sveriges Släktforskarförbund.

Information här