Finlandsbåtarna 1947
Jag gissar att ni är flera som sett Finlandsbåtarna i Stockholm som lägger till vid bla Skeppsbrokajen och i Värtahamnen. Några kanske tom har åkt med dessa båtar i kolossalformat.
År 1947 var de något mindre. Här vid Skeppsbokajen.

Jag minns dom här båtarna från min barndom. Hette dom inte Bore?

Fartyget till höger i bild är, av skorstensemblemet att döma, en Bore-båt vid Skeppsbron, en plats som finlandstrafiken sedan länge lämnat. Vid den här tiden bedrevs trafiken av "De samseglande rederierna". Det var de finska rederierna Ångfartygs AB Bore och Finska Ångfartygs AB (FÅA) samt det svenska Stockholms Rederi AB Svea. De tre rederierna bildade så småningom ett fjärde - samägt - rederi, Siljarederiet. Man samarbetade - "samseglade" - med gemensam turlista och dito prissättning. Det sägs att man inte hade några skriftliga avtal rederierna emellan, enbart muntliga överenskommelser. Verksamheten var känd som "De samseglande", namnet Silja Line tillkom långt senare då Bore-bolaget lämnade verksamheten och Svea blev uppköpt av Johnson-linjen.
På sextiotalet fick man konkurrens av Viking Line som från början var ett åländskt rederi. Så småningom blev även Viking Line "samseglande" i o m att två yttterligare rederier - ett åländskt och ett svenskt - kom med i verksamheten. Idag är man återigen ett enda åländskt rederi sedan både det svenska och det andra åländska rederiet gjort konkurs.
Silja Line har idag sin färjeterminal i Värtahamnen, Viking Line håller till i Masthamnen. Vid Skeppsbron finns fortfarande en liten rest av finlandstrafiken kvar, m/s Birger Jarl, som gör kryssningsresor till Åland. Birger Jarl är en av de s k "olympiabåtarna" som byggdes för att frakta passagerare till och från sommar-OS i Helsingfors 1952. Hon såldes för många år sedan, bytte namn till "Baltic Star", har återgått till ursprungsnamnet Birger Jarl och är ganska mycket ombyggd sedan "samseglingstiden".

Vad du kan Tord!
Jag kommer i håg dom eftersom vi kan se alla finlandsbåtarna från vårt hus i Vaxholm. Men dom som seglar idag är ju betydligt större än vad Bore-båtarna var. Dom syns över trädtopparna på Tenölandet.

Ja, jag håller med! Oj vad mycket intressant information.

Bore II har jag åkt med, en gång i tiden. Det var ett riktigt Skepp, med mahogny och mässing.
Försat Ålandsfärjan jag åkte med lastade bilarna med kran, så fick man sitta i bilen på däck under resan. Det fanns en liten kiosk i lastrummet, med en brant trappa ned. Spännande tyckte vi barn.

Här på andra sidan pölen kallas de Sverigebåtarna.