Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: sjukdomardödsorsaker
Läst 3323 ggr
dennismelbourne
0

Behöver hjälp med dödsorsak

Hej!
Detta är mitt första inlägg på den här siten.
Jag behöver hjälp med att hitta dödsorsak på en släkting till mig. Han dog 1877 i Stockholm, Klara.

Jag har ett SVAR abbonemang där jag hittade hans namn i ett register. Där skulle han stå med på s. 83 men jag hittar honom inte. Någon vet hur man annars går till väga?
Dessa uppgifter har jag på honom och hans familj:

Man Anders Magnus Berg
Född 1823 19 Augusti i Folkärna, Kopparbergs län
Död 1877 27 Januari

Fru Carolina Killberg
Född 1824 24 Augusti

Tacksam för hjälp!

Mvh
Dennis

Cheyenne
0

Hej Dennis!

Hänvisningen du funnit i registret för avlidna i Klara fs 1877 och på sid 83 i Klara dödbok, rör en Carl Magnus Berg.

dennismelbourne
0

Såg det nu Skäms

När han dog bodde han här:
Adress: Fridhemsgatan 16
Församling: Kungsholmen
Fastighet: Arbetaren 7

Jag har försökt att hitta honom i dödsböckerna på SVAR men vet inte exakt vilket jag ska leta i. Har tittat i Klara & Jacobs kyrkoarkiv i Stockholm.

Cheyenne
0

Dennis, vad hade Anders Magnus Berg för yrke och när finner du honom första gången i Stockholm?

chrissan
0

I mantalet 1870 (dvs nov 1869) bodde han med fru och barn i Kungsholms församling och var myntarbetare. 1875 finns han mycket riktigt i Klara, det är sista året han finns med.

Cheyenne
0

Aha, men då ska du kika i Kungsholms kyrkoarkiv som finns på SVAR. Bli inte orolig när du kikar i böckerna och det står Ulrika Eleonora, vilket bara är ett annat namn för Kungsholms fs.

dennismelbourne
0

Tack för att du svarar så fort!
Anders Magnus Berg var myntarbetare. Man kan hitta honom här: Stockholms Stadsarkiv Rotemansarkivet

Cheyenne
0

Fann honom avliden i Kungsholms församling den 27/1 1877; Myntarbetaren Anders Magnus Berg.

Bildid: 00026745_00217

Cheyenne
0

Dödsorsak; Hjärn- och ryggmärgslidande om jag tolkar det rätt.

dennismelbourne
0

Tack!!! Jag har haft lite svårt att hitta det arkivet då jag sökte på församling!
Jag är ganska ny på det här och upplever SVAR lite klyddig. Tror att jag kommer att hålla mig till Genline i forsättningen.

Mvh
Dennis

chrissan
0

Inte konstigt, de arbetade med kvicksilver som ger just de skadorna!

Cheyenne
0

Ja, fy chrissan, han blev bara 53 år. Gråter

dennismelbourne
0

Tack för all hjälp! Ni var mycket snabbare än mig!

chrissan
0

Proveniens - ger svaren! Välkommen hit, Dennis.

Cheyenne
0

Tack själv. Ett tillägg som du kanske vill ta med i din forskning. Anders Magnus Berg avled på Serafimerlasarettet på Kungsholmen enligt dödsnotisen.

Cheyenne
0

Chrissan, en fråga; Hur yttrar sig detta hjärn- och ryggmärgslidande orsakat av kvicksilverförgiftning?

chrissan
0

Beror på om det är små doser eller stora. Mest diskuteras det i samband med amalgam, men det är inte bevisat där. Mycket diffusa symptom till att börja med, men de som jobbade med försilvring av speglar och silvertillverkning fick svåra symptom. Intressant artikel finns här: Läkartidningen

Cheyenne
0

Tack, det var intressant läsning

dennismelbourne
0

Jag har hittat ett antal släktingar som flyttade in i Stockholm runt 1850. Efter det verkar de bara ha haft det tufft, fattigdom och många sjukdomar som lett till dödsfall.

En av hans söner fick 6 barn. Men tråkigt nog dog 5 av dem, slutligen dog han själv också.

Jag har ganska nyligen börjat släktforska, är lite knepigt med kyrkoböckerna innan man lär sig :)

Än en gång, tack för hjälpen!

Mvh

Dennis

chrissan
0

Har du tur så finns journalen kvar, sök på Serafimerlasarettet på Svar så hittar du det arkiv som finns på Riksarkivet. Man måste läsa där, men finns han med så kan du få reda på mer om honom.

Referensnummer, Medicinska avdelningen/kliniken I

SE/RA/420251

Det står där hur du ska göra.

dennismelbourne
0

Ska kolla direkt! Tack

Mvh
Dennis

sonjsbo
0

Åter en fråga.

Dödsorsak - Slyng! Vad dog han av?

AndersE
0

#21 Ska det inte vara "styng"?

Om "styng" kan man läsa på AF - länk

sonjsbo
0

Mycket troligt. Jag fick frågan i dag på seniorslöjden. Handlar nog om en felläsning av ordet.

Vi får väl förmoda att det handlade om en lunginflammation, eller lungsäckinflammation.

Roolaid
0

På tal om kvicksilver. När jag tjänstgjorde i Mexico City i början av 1990-talet så begärde företaget att vi regelbundet kontrolerade kvicksilverhalten i blodet. Flera barnfamiljer fick anvisning att flytta från dom centrala delarna till områden längre upp i bergen runt staden. När jag återvände till MXC i slutet av 1990 och i början av 2000-talet så var det ingen som talade om detta längre. Kanske hade luften i MXC förbättrats?