Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettgåtan
Läst 2387 ggr
Cheyenne
0

Gissa yrket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Konstnären av denna tavla har lyckats glorifiera damernas yrke. Vad sysslade de med?

chrissan
0

Hämta dasstunnor? Som nattmannen oftast gjorde.

Cheyenne
0

Rätt chrissan. Så här står det om bilden som är daterad till 1820:

"Från 1700-talet till mitten av 1800-talet sköttes dasstömningen i Stockholm i huvudsak av kvinnliga renhållningshjon, latrintömmerskor eller skitbärarkärringar som de också kallades. De arbetade i par och bar dasstunnorna emellan sig på en stång, alternativt drog dem på en kälke.

Det fanns flera olika tömningsplatser i staden. Till exempel den stora dumphögen, "Flugmötet", på Kornhamnstorg i Gamla Stan. Vattnet i Fatburssjön, Träsksjön och Katthavet vid nuvarande Norrmalmstorg är andra exempel på tömningsplatser".

Jag måste säga att den ena kvinnan inte diekt ser ut som någon som kånkar sk*t.

swemah
0

Jag tycker det namn som de också hade, Pudrettgummor, låter bättre än skitbärarkärringar.

Tilläggas kan att dessa kvinnor oftast var alkoholiserade och hämtades från spinnhusen, så bilden kanske är lite förskönad

chrissan
0

De hade väl extraknäck som krävde lite finare kläder

Cheyenne
0

Nu ringde det en klocka. Det har ju jag faktiskt läst någonstans, dvs att det var kvinnor från Spinnhusen som skötte latrintömningen.

swemah
0

#4 Trevliga partners, tömma latrin på dagen och sedan …..

#5 Från Stockholmskällan:

Skitbärarkärringarna var ofta alkoholiserade och tillhörde det absoluta bottenskiktet i samhället. de hämtades bland de fattiga och försupna fångarna på stadens spinnhus. I deras arbetsuppgifter ingick att hämta dasstunnor från gårdar och vindar, bära dem genom staden och tömma dem på bestämda platser.

Cheyenne
0

Stockholmskällan har faktiskt utvecklat ämnet och skriver följande (stämmer bra med det swemah kände till);

"Under 1700-talet och första halvan av 1800-talet utfördes latrintömningen i Stockholm i huvudsak av så kallade pudrettgummor, eller skitbärarkärringar som de också kallades.

Skitbärarkärringarna var ofta alkoholiserade och tillhörde det absoluta bottenskiktet i samhället. de hämtades bland de fattiga och försupna fångarna på stadens spinnhus. I deras arbetsuppgifter ingick att hämta dasstunnor från gårdar och vindar, bära dem genom staden och tömma dem på bestämda platser."

Kan jag finna en kvinna från något Spinnhus i Stockholm och som hade denna syssla så ska jag överväga att skriva om henne som ett bidrag till "Kvinnor på skuggsidan".

Cheyenne
0

swemah, där fann vi visst samma uppgift ur samma källa.

mariawiks
0

Kolla in armmusklerna på den främsta damen.

//Maria

chrissan
0

Kanske inte konstigt att magsjukdomar och kolera grasserade med tanke på var de tömde tunnorna. Avlopp fanns ju inte heller.