Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 4888 ggr
genealogen
2007-08-18 12:18
0

Vista + släktforskning = problem?

Hej

Jag gjorde misstaget att köpa en Windows Vista dator när min gamla dator brann upp. Så fort jag startar Genline får jag trycka på en "Ignore"-knapp sju gånger. Family Tree Maker behöver bara ett godkännande. Men Ortsnamns CD måste jag installera om varenda gång jag vill använda det. Känner någon igen problemen? Jag är inloggad som administratör men det hjälper inte.

FTM blev bättre när jag laddade ned betaversionen av 2008 men den svenska versionen får jag vänta tills oktober på. Genline har ännu inte svarat på mitt mail, vet någon om det kommer en ny läsare så man slipper "Ignore"-problemet?

Släktforska med Vista går inte alls lätt. Annars tycker jag att Vista är OK.

Cheyenne
2007-08-18 12:30
0

Jag har inte Vista men vet att det skrivits en del på AF om de problem som kan uppstå med Vista i släktforskningen.

lisopasi
2007-08-18 12:42
0

Har inte testat själv men ine på GenealogiQ har det diskuterats lite i en tråd

AndersE
2007-08-18 13:03
0

Jag har bara hört ytterst lite om problemen, men ändå tänkt att jag inte ska ha någon brådska att byta. Jag har varit inne på att skaffa en bärbar dator, men att jag då lär få Vista har varit ett skäl att vänta.

Det är rätt dåligt att det ska vara så här…

Cheyenne
2007-08-18 13:18
0

#3 Njaaa, de som skapar programmen gör ju dem kompatibla utefter de operativsystem som finns inte efter vad som komma skall. Dem har de ju ingen kännedom om. Dock kan man ju tycka att programmakarna kan uppdatera sina program vartefter nya operativsystem sjösätts och erbjuda sina kunder en uppdatering av programmen för en liten penning = en ny licensnyckel.

AndersE
2007-08-18 13:35
0

#4 Nja, mitt klagomål var mer riktat mot Microsoft. Ett nytt operativsystem ska väl inte behöva innebära att hela marknadens olika program blir oanvändbara?

Eller det kanske är det som är meningen…

genealogen
2007-08-18 14:04
0

Alla program som inte är godkännda av Microsoft krävs att man varje gång man startar tillåter att datorn startar programmet även om det är jag som startar det. Vilka program är godkända av Microsoft - jo Microsofts egna program. Dödskivan 2 går inte alls att installera på Vista. Om man likt jag inte tycker om datorer för annat än att surfa och släktforska på - köp inte Vista!

Nu ska jag lämna min dumma Vista burk hemma och åka till landet tills i morgon.

svenne
2007-08-18 19:54
0

Jag funderar på att köpa ny dator, min börjar bli lite trött men jag vet inte om jag vill ha Vista som operativsystem.
Kan man inte i affären begära att få t.ex. XP i stället för Vista installerat som operativsystem på en helt ny dator?

Måste alla nya PC som levereras bestyckas med just Vista?

AndersE
2007-08-18 20:26
0

#7 Bra fråga!

Jag tittade t.ex. på Dells hemsida. Där verkar man - i viss utsträckning - kunna välja mellan XP och Vista.

svenne
2007-08-18 20:39
0

Det är bra!

Hirit
2007-11-17 17:21
0

Jag har inte haft något problem med min Vista,förutom att den inte accepterar Ministrialregistret för Jämtlands län och det är synd för det underlättar en hel del. Dödboken och Sveriges befolkningar är inga problem för min del. Men jag var ganska nervös ifall dessa skulle fungera eller inte.Holger fungerar . Min Släkt har anpassats till Vista. Hade tänkt byta till Disgen och sparka ut Holger, men ej bestämt mig än. Jag får läsa igenom alla Diskulog tidningar jag fått så jag lär mig hur det fungerar först.

Att man måste godkänna för att släppa igenom det man vill öppna,kanske är en form av säkerhet till en del. Min dator kom fix och färdig,Jag har kvar mitt gamla Operativsystem XP Proffesional ifall jag skulle vilja byta till det. Men det tar sin tid att byta och börja om från början med alla installationer också.

Men om man går in på Sajten Datorn så finns det information om Windows under punkt 4.(Windows XP eller Vista?) eller klicka på länken inom parentes.

svenne
2007-11-17 18:34
0

Jag bytte dator för några veckor sedan och var då lite kluven ang. Vista. Tänkte först köpa en "tom" dator och installera mitt gamla XP som jag hade kvar, både drivrutiner och produktnyckel. Dock blev det en ny burk med Vista Business, och hittills har alla släktforskarprogram samt CD-skivor funkat, dock inte SVAR som jag inte kan köra i Internet Explorer, utan får öppna med Firefox. (Har berört detta och fått goda råd i tråden "SVAR". Annars har det funkat bra!

Hirit
2007-11-17 19:00
0

Jag har Windows Vista Home Premium jag kommer lätt in på både Svar och Genline.

Putte2
2007-11-17 20:23
0

Ministerialboksregistret för Jämtland fungerar gissningsvis om man i ställer för den vanliga startfilen använder filen meny.exe i undermappen \Data. Detta gäller även andra Svar-CD som Rosenberg och Grill där dock programfilerna i undermappen har andra namn.

Vid installation av förbundets CD-skivor som dödböckerna, befolkningsskivorna eller ortnamns-CD på en XP- eller Vistadator kan man ibland vara tvungen att stänga av brandväggen under själva installationen. Sen ska det fungera bra.

Hirit
2007-11-18 20:11
0

Tack för tipset Putte2, då ska jag testa det sedan - kanske finns det hopp,fungerar det så gör det, om inte så gör det inte.

AndersB
2007-11-19 02:11
0

Jag har Vista Ultimate och har inte några som helst problem med några släktforskningsprogram överhuvudtaget. Inga andra program heller. Skrattande

Hirit
2007-11-19 20:04
0

Putte. Det fungerade, nu kan jag använda Ministerialregistret för Jämtland,även om bakgrunden blir svart. Tack än en gång. Glad

Hirit
2009-01-22 20:42
0

Vill inte fungera i Vista, läs mer nedan

Jag har en vän som nyligen köpt dator med Vista och har problem med att få vissa program att fungera - jag fick lov att  kopiera av problemet han beskrev och även om just jag inte haft några problem ännu så kan det ju uppstå senare, är det någon som kan komma på /vet något förslag/lösning hur man kan gå tillväga för att få nedanstående att fungera. Tack på förhand.

Dessa går inte att få att fungera:

"Sveriges dödsbok, folkräkningen 1900, PLF 1 och 2 var det dock tji med. Har testat att lägga dom dels i mappen program och dels direkt under C prompten. Varje gång jag gör en installation så ser det ut som om det fungerar men sen när man ska starta programmen så står det typ "En fil eller mapp på den här datorn med namnet C:program orsakar eventuellt problem för vissa program. Detta kan åtgärdas genom att byta namn till C:program1. Vill du byta namn på den nu? När man då svarar ja och startar programmet så får man svaret "Access violation at adress 004BD11 in module sdb4.exe. Read of address 00000030."

AndersE
2009-01-22 21:23
0

Har ni datorproblem så prova gärna att ställa frågor på http://datorn.ifokus.se/. Där finns många "experter".

Själv har jag precis bestämt mig för att returnera en köpt bärbar dator, där jag tror Vista var ett av problemen…

Hirit
2009-01-22 21:41
0

Jodå, jag har lagt in från på den sajten också,men tänkte ifall det var någon här som hade råkat ut för det jag beskrev. Själv har jag inga problem med Vista, än så länge.

KriAn
2009-01-22 22:09
0

Det som fungerar i fallet som beskrivs ovan under # 17 är att inte byta namnet. Jag fick det att fungera efter ominstallation av skivan och att svara nej på att byta namnet på filen.

svenne
2009-01-22 22:11
0

Har haft Vista business i min stationära dator som jag köpte ny i oktober 2007. Har aldrig haft några problem med varken det ena eller det andra, allt har fungerat till min fulla belåtenhet.

chrissan
2009-01-23 09:48
0

Jag har inte de här problemen. Klara-skivan måste jag säga OK till varje gång jag öppnar, men annars har det fungerat med Vista. Jag testade på sambons nya dator innan jag köpte.

Om man byter namn på mappen Program vid prompten så måste man ändra sökväg i programmet för att det ska hitta filerna vid start. Det tog lite tid innan jag kom på det. Låt bli att byta namn!

Men man kan köpa datorer med XP, det har vi på jobbet eftersom de måste fungera med servern. De blir dock dyrare eftersom marknaden är mindre nu.

Det viktiga är att ha minst 2GB RAM, helst 3 som är max för de vanliga versionerna av Vista. Vista tar alldeles för mycket plats och kraft.

Kompatibilitet är väl något som inte dierkt prioriterats av tillverkarna, det finns rejält jobbiga sådana problem, mest har jag stött på dem på jobbet med de analysprogram vi har där. Men även nya Office m fl har problem mot äldre datorer, vilket blir problem när man kommer med sitt USB minne och ska titta på filer.

Hirit
2009-01-23 15:44
0

Tusen tack för svar, här får man bra svar utifrån era erfarenheter.Glad och det verkar som det håller på att lösa sig för den person som jag ville vara behjälplig. Det är säkert fler som har nytta av svaren och frågeställningen. För min del fungerar Vistan. Tack så hjärtligt mycket.

xian
2009-01-23 23:08
0

Jag har ingen större erfarenhet av Vista. Vista fanns på ABF:s nya datorer när vi hade studiecirkel i höstas. Jag tyckte det var bökigt att installera program och skivor. Och ännu värre att avinstallera dem.

Windows Vista verkar inte "tycka om" andra program än Microsofts egna.

Windows Vista verkar vilja bestämma mer över det jag ska göra i jämförelse med tidigare versioner. Jag vill bestämma själv.

Jag fortsätter med XP så länge den gamla burken håller.

Roolaid
2009-01-30 02:42
0

Jag har en ny "Laptop" somhar Vista men jag har inte upplevt några som helst problem.

lisopasi
2009-02-14 10:37
0

Ett litet tips är att INTE installera släktforsknings programmen under "Program Files" som ofta väljs som default. Välj istället något annant lämpligt