skulle gissa på något man nystar upp garn med
Propelleraktigt, kanske till att röra om i ett stor kärl…
Något slags naver?
Någon sorts håltagare?
#4 Min första tanke, men det ser inte ut som en borr.
#1 Det var jag också inne på, men kanske något annat än garn…
#3 Vad är "naver"?
Ett slags borr, för timmerarbete.
#6 Där ser man (som sonsons son till en norrländsk skogschef skulle man kanske kunna sådant…).

Det var kanske lite svårt eftersom det är ett tag sedan ett sådant föremål har använts. Inget rätt svar ännu. Men med fantansi kan det ha skogsanknytning men är väl vanligare utan skogsanknytning.
Kan det ha använts vid skogsplantering eller skogssådd?

veva upp fiskenäten/linorna ?
#10 Den var bra - tror jag!

Trädanknytningen gäller i första hand lind, en och björk. Borde kunna gälla även gälla gran om jag än aldrig hört talas om det.
Min första tanke var ett verktyg för repslageriabete i mindre skala. Sedan ett varktyg för att vrida vidior till stängsel. Sedan ett verktyg för att göra hål till att tappa lind eller björksav för att göra sirap av. Håller på det sista.
Hälsningar Gnidde.

Vevaxeln verkar vara en del till en vridapparat. Bör sitta i ett stativ eller motsvarande. Min första tanke var som Gnidde - för att slå rep.
Lind används för bildhuggeri i första hand, men ene, björkrötter och kanske årsskott på linden kan vara lämpligt material för att tvinna. Kanske kan man göra korghandtag och liknande med annordningen.
Det är väldigt robust. Kan det vara något som använts i samband med kreatur eller hästar? Som draganordning eller liknande, eller för att styra ett spann av två eller flera djur. Kanske i skogsarbete.

Vi närmar oss.
Kan det vara ett oxok?

Jag väntar litet på flera gissningar innan jag ger rätt svar.
Lurigt värre. Spännanordning till timmerforan.
Hälsningar Gnidde.
Hej, jag är ny här och klämmer till med en gissning på en gång.
Det ser ut som en anordning till häst eller oxe när man ska spänna för harv eller plog.

Jag ska ge en ny ledtråd: Humle
Blir det svårare eller lättare ?

Något man har för att röra om i bryggkaret vid öltillverkning?
Något att linda upp humlen med efter att den legat i ölkaret, Eller som #22 
Hälsningar Gnidde.

Det blev tydligen svårare med senaste ledtråden.

tänkte som chrissan med den ledtråden…
Det knepiga är att få ihop alla ledtrådar. Det har med djur att göra och med humle…
Kanske lika bra du berättar, Björnen.

Sammanfattning:
Lämpligt att använda till något från lind, en och björknäver samt humle. Men också annat som jag inte avslöjar idag för då blir det för lätt.

Används för att tillverka bast, som kommer från de angivna växterna, är min gissning
Repslagning?
#13 kom med förslaget repslagning, så det är det inte, tydligen.

Visst är det ett repslagarverktyg. Träet med hål i bands fast och med veven så tvinnande man rep.
Bast kan man ta från lind och en. Norröver användes också smala näverremsor (finns i någon av hembygdsförbundets årsskrifter norröver(Västerbotten?)).
Spånadsväxter som användes för reptillverkning är humle, hampa, lin och nässla. Nässla är väl minst känd med användes åtminstone i nättärner (särskilt i Ryssland).
Då kom alltså det rätta svaret redan i #13…?
Grattis Ambi till rätt svar så tidigt i tråden!
#33 Nej, nej det var inte jag utan Gnidde! #13
Grattis till rätt svar då, Gnidde!
#32 Ja, precis, men så blev vi förvillade av #16 som verkade vara ett svar på #15.
Grattis Gnidde!