CD-skivan Begravda i Sverige
Har idag fått CD-skivan Begravda i Sverige med posten.
Intressant, men kan efter en stunds användande konstatera att det finns en hel del fel i den. Inte på grund av den eller de som har sammanställt uppgifterna som är till underlag för skivan, utan utifrån de uppgifter som kommit in från de olika kyrkogårdsförvaltningarna.
Trots det är skivan mycket informativ vad det gäller gravsatta i Sverige.
Rekommenderas, alltså.

Har beställt den men inte fått den ännu. 
Framgår det på skivan huruvida en gravrätt har upphört?
#0 Hysssch!
(Jag tror jag ska få den i julklapp…)

#1 Det framgår hur länge gravrätten gäller.
Men jag har sett datum för gravrätter som har upphört sedan något eller några år tillbaka, men graven ser ut att vara kvar i alla fall.
#2 God Jul!
#3 Det finns ingen automatik i att gravar tas bort för att gravrätt upphör.
Jag hörde mig för på "min" kyrkogård. En av de gravar som jag undrade över var hon säker på inte skulle tas bort oavsett gravrätt.

Tack för svaren!
Och AndersE, här sitter vi och "pratar" gravar och du gör ditt inlägg prick 00.00

Oh… då hoppas jag min kommer i morgon!
Förlåt menade förstås idag.

#4 Nej, man tar nog inte bort gravar direkt efter att en gravrätt har upphört.
Jag är verkligen besviken, att den för mig intressanta kyrkogården i Hörnefors, Ångermanland, har valt att inte lämna in uppgifter. Därför hade jag önskat att en uppdatering skulle ha skett, så man hade kunnat påverka "den som har hann om ett", om att sända in uppgifterna.
Min farfars föräldrar ligger begravda där och gravrätten upphörde för ca 3-4 år sedan, men gravstenen ska finnas kvar än, men den kommer att försvinna.
Anders, har du uppfattat det, som att stenen kommer att få stå kvar där i åtskilliga år till? Detta kanske har att göra med hur akut platsbrist det är på en kyrkogård.
#8 Jag antar att det hanteras helt olika på olika kyrkogårdar. Det har säkert stor betydelse om man har platsbrist. På kyrkogården vid min bostad finns kanska gott om lediga platser på "kistavdelningen". Det verkar som om alla nya gravar är urnsättning.
På en kyrkogård "nästsocknes" verkar det finnas massor med plats. Där finns många gamla gravar som får stå kvar. Eftersom jag har många anor begravda där är jag glad för det. Men det beror nog mycket på att befolkningen i byn idag är mycket mycket färre än för 150 år sedan.
I storstäderna kan jag tänka mig att en grav snabbt tas bort när gravrätten upphör.
Jag fick skivan igår och kunde konstatera att många kyrkogårdar jag är intresserad av inte finns med på skivan. Inte ens min hemförsamling Frustuna finns med, trots att kyrkorådet beslöt i augusti att vi skulle lämna in uppgifter. Jag är ersättare i rådet, så jag var närvarande och försökte tala för projektet och fick bara positiv respons.
Det verkar som om Sörmland varit sällsynt dåligt på att lämna in uppgifter. De sju socknarna med sina kyrkogårdar som finns inom Gnesta kommun, de saknas allesammans. Lid, Björkvik och Lunda som jag också är intresserad av saknas också.
Men jag hittade i alla fall min mormors fars gravplats i Oskarshamn, något som kyrkogårdsförvaltningen inte gjorde när jag frågade i somras. Gravrätten gick ut 1956, så stenen är troligen borttagen. Men då det finns en karta för den kyrkogården, kunde jag se att mormors far blivit begravd alldeles i närheten av gravkapellet.

Idag har jag fått min skiva! 
Men vissa saker förstår jag inte. tex; Min morfars farfar ligger begraven på Lösens kyrkogård i Blekinge. Han återfinns under 3 poster på skivan, alla med samma data (namn, födelsedata dödsdatum och begravningsdatum) förutom upplåtelserätten.
Under post 1 står det inget om hur länge gravrätten gäller
Under post 2 står det "Graven upplåten i evärdlig tid"
Under post 3 står det "Graven upplåten till 31/12 2015"
Vilket gäller egentligen?
Oj, det ser ut som om kyrkogårdsförvaltningen behöver göra en noggrann genomgång av sitt register, så att dubbletter tas bort och oklarheter blir utredda!
Har de en gång lovat "evärdlig tid" borde det inte gå att återta det löftet.
"Evärdlig tid" står det faktiskt för min mormors grav. Det förvånar mig, då hon dog 1968. Jag visste inte att det gjordes upplåtelser för all framtid så sent som för 40 år sen, och det på en av Stockholms begravningsplatser, Råcksta.
Ja, nu har skivan kommit och jag blev lite fundersam.
Jag sökte på en släkting som är begravd i Spjutstorp i Skåne. Jag vet att gravstenen är borttagen, den stod vid sidan om när jag var där för något år sedan. Men vad som gjorde mig fundersam var att det nu står att graven är upplåten till 27/7 2020!
Då är den ju borttagen i förtid. Funderar på om den tagits bort för att ingen skötte om den. Vad jag vet finns inga närmare släktingar kvar där.

Ja, en invetering behövs nog.
På Västra Eds kyrkogård skall min fm mf föräldrar ligga. Gravrätten har upphört det vet jag men de finns ändå inte i registret och det varju lite det som var tanken med skivan, dvs att man gjorde en sammanställning på gravar, inte gravstenar.
Men projektet har ett mycket gott syfte och det är ju inte förbundets fel att församlingarna inte har ordning på sina böcker.
Något annat jag har noterat är att de Judiska begravningsplatserna i Stockholm inte finns med. Två av de ligger på Kungsholmen och är ej längre i bruk (alla stenar finns dock kvar i evärlig tid enligt den mosaiska tron. De andra två har tilldelats varsit område på Norra samt Södra Begravningsplatsen. Hela Norra Begravningsplatsen är redovisad på skivan men den Judiska delen finns ej med.

Angående din mormors grav; Ligger det någon äldre släkting i graven. Min farmors morföräldrar avled 1916 och 1920 och har evärdlig tid. En av deras döttrar avled 1969 och ligger i samma grav samt har också fått evärdlig tid. Jag gissar att det beror på hennes föräldrars dödsdatum.
Jag har nu tittat på min kusins och hennes fars begravningsplats i Göteborg och där finns ett för mig helt okänt par som har platsen på evärdlig tid.
Så jag antar att det är så att detta par hade platsen från början och att deras släkt avsade sig eller om det inte fanns släkt så återgick den till kyrkan.
Och därefter har mina släktingar den och nu är gravrätten begränsad.
Man får inte bli chockad när helt okända människor dyker upp i släktingars gravar. De är troligen tidigare eller senare innehavare av gravrätten.
Nej, mormor är den första som lagts i den graven. Råcksta tror jag är en (relativt) ung begravningsplats. Det är en urngrav och på 80-talet begravdes min ena morbror, moster och en kusin i samma grav. Det är ordentligt numrerat i vilken ordning de lagts i graven.

Ja, det har du ju rätt i Ingegerd. Har ju tom varit där själv.

Äntligen! Efter tre resor till brevlådan (3 km bort). Ska bli spännande.
Får man skoja om saken, men det är ju nästan, som att kika i fastighetsregistret för att se vem som ägt fastigheten före mig. 
Finns personer med, som inte har någon grav? Varken min mormor, morfar eller Mormors mor eller mormorsfar har någon grav (har det sagts mig).
Kan någon kolla om Anundsjö, Ångermanland finns med?

Anundsjö verkar inte finnas med. Dock finns 12 personer med som vid sin bortgång var bosatta i Anundsjö men begravda på annan ort.
#10 Ingegerd.
Det var synd att Sörmland är dåligt repesenterat, det är ju mina jaktmarker också. Kan Du, eller någon annan, berätta om Husby-Rekarne, Gillberga, Ärla, Floda, Tunaberg, Västra och Östra Vingåker finns med?
Förbundet hade nog litet bråttom att få ut skivan. Dels skall projektledaren sluta, dels fanns det ett intresse att få in pengar under innevarande år. Jag hoppas att inte det har gått ut över resultatet. Carl har säkert gjort ett gediget arbete inom de förutsättningar som gällt.

Det enda jag är lite besviken över är att skivan inte innehåller information, i den utsträckning som utlovades, om begravda där gravrätten har upphört.
Det var ju lite det som var tanken med skivan, dvs att även om graven innehas av någon annan så skulle man i alla fall som släktforskare kunna se var en ana/släkting var begraven. Gissar att det beror på att de gamla böckerna inte är digitaliserade och att församlingarna "har gjort det lätt för sig" och "enbart" skickat in de digitaliserade registren.

Pertho, följande finns med;
Husby-Rekarne Kyrkogård (1927)
Husby-Rekarne Kyrkogårds Minneslund (146)
Gillberga (545)
Ärla Kyrkogård (1390)
Tunabergs kyrkogård (1724)
Tunabergs Kyrkogårds Minneslund (124)
Västra Vingåkers Kyrkogård (8279)
Siffrorna inom parantes är antal poster. Östra Vingåker saknas. Floda finns med men är det Floda som ligger i Dalarna och jag gissar att du menar Floda i Södermanland.
Cheyenne!
Tack för att du kollade om Anundsjö fanns med!
#24. Tack Cheyenne.
Då finns ju flera av de intressanta församlngarna med i alla fall. Det var Floda i Sörmland jag avsåg. Om siffrorna avser antal personer tycks registren gå tillbaka 60 - 80 år. Husby-Rekarna pastorsexpedition har tidigare sagt att min farfars far Carl Johan Thorsell, enligt dödboken död 1923-03-04, begravd 1923-03-11. Finns han, trots allt?
#14 Den mosaiska begravningsplatsen i Karlskrona verkar inte heller finnas med. Kan det möjligen vara så att det inte finns med några mosaiska begravningsplatser över huvud taget?
Carl Szabab skriver i Anbytarforum att det har "tvättats" bort känslig information. Utan att pecisera vilken slags införmation det rör sig om.
#11 Vad hette din morfars farfar? Finns graven och gravstenen kvar? Varför han finns med tre gånger i registret är svårt att spekulera i. Som en jämförelse skulle du kunna efter se vad det står om min farfar Per Edvard Andersson död 1950 i Öljersjö, Lösen.
Slutligen funderar om det kommer att tillåtas frågor om innehållet på CD:n i Anbytarforum. Det går ju bra när det gäller CD:n Begravda i Stockholm. Men kanske inte nu längre. När den senaste "dödskivan" förbjöds ju användningen även av de tidigare utgåvorna. I Anbytarforum menar jag förstås.

#26 Tyvärr kan jag inte finna honom och då har jag testat med både Thorsell och Torsell för säkerhets skull. Likaså med både Carl Johan och Karl Johan.
#27 Jag kikade på Hittagraven.se som har Norra Begravningsplatsen med bland sökbara begravningsplatser. Sökte på kända judiska personer som jag med all säkerhet vet är begravda på den judiska delen av begravningsplatsen men fick ingen träff. Kan det vara så illa att man är rädd för vad Antisemitiska rörelser skulle kunna använda informationen till?
Min morfars farfar hette Karl Henrik Julius Silow, född 1852, avliden 1930. Jag vet inte om graven/gravstenen finns kvar. Jag tror inte någon har besökt graven på många, många år.
Här har du din farfar P.E Andersson:1880-05-18
Andersson, Per Edvard
f. 18/5 1880
Snickare
Öljersjö 8
Död 7/6 1950
Begravd 13/6 1950
Lösens kyrkogård, kv. 2, nr. 141-142 (kista, nr 2 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2018 (upplåtelse nr 1)
I samma grav ligger Hanna Fredrika Andersson
f. 12/10 1886
Öljersjö 8
Död 21/11 1942
Begravd 29/11 1942
Inga tripletter av min farfar och farmor således.
Jag ska se om jag kan hitta Silows grav nästa gång jag besöker kyrkogården. Mina närmaste ligger ju begravna där. Har jag tur så träffar jag kyrkvaktmästaren. Känns tidningsurkilippet på bilden intressant. Det är från 1928.
Jag befarar att det kan vara så "illa" när det gäller de mosaiska begravningsplatserna. Det kan ju vara så att de värnar om sin intregritet. Om det nu skulle vara så, finns detta omnämnt på skivan?
Karlskronas nya griftegård i Augerum tycks inte heller vara med. Kan det bero på att den begravningsplatsen är så utformad att man kan välja kvarter efter religiös inriktning? Den är ju dessutom så ny att den borde vara ointressant ur forskningssynpunkt.

Nej, inga tripletter.
Det vore oerhört snällt xian. 
Vad kul med tidningsutklippet, Elvira var syster till Karl Henrik Julius Silow. De båda var barn till Bagaren Carl Edward Silow i Ronneby som omkom i den stora branden.
Det står inget om de mosaiska gravplatserna på skivan. Det som står är "respektive kyrkoförvaltningar har bidragit……osv, osv…….samt att Svenska Kyrkans Församlingsförbund har granskat projektet ur etiskt och juridiskt synvinkel." Vet inte om det betyder att tex de mosaiska församlingarna ligger utanför Svenska kyrkan eller att man har gjort en etisk och juridisk bedömning där de ska uteslutas från skivan. Nu känner jag inte till alla Katolska fs men tex den Katolska fs i Stockholm finns ej med.

xian, fann följande på skivan;
Karskrona griftegård, 690 poster
Karlskrona Judiska (!!) Begravningsplats, 113 poster
Karlskrona Muslimska begravningsplats, 20 poster
Där ser man. Nu har jag ju inte skivan själv, och han inga planer på att skaffa den.
Det är intressant med de olika benämningarna på begravningsplatserna.
Judekyrkogården betyder något helt annat här i Karlskrona. Av någon outgrundlig anledning kallas den gamla stadskyrkogården så. Bara i folkmun förstås.
Den muslimska begravningsplatsen är en (fristående) del av griftegården i Augerum. En bekant till mig vilar där sedan några år tillbaka.
Karlskrona griftegård ligger alltså i Augerum men är i första hand avsett för befolkningen i staden, det vill säga de som bor inom stadsförsamlingens utbredningsområde. Efter vad jag känner till så alla välkomna att ligga där när den stunden kommer. Det är inte självklart när det kyrkogårdarna i socknarna runt om.
Griftegård klingar vackert i mina öron, likaså griftefrid.

Jag håller med om att ordet griftefrid är vackert. Förstår man ordets betydelse blir det än mer absurt att vid brott mot griftefriden döms man till böter eller fängelse i högst två år (men det är en annan diskussion).

Det var min morfars pappa 
Axel som står med i annonsen var min lilla morfar *saknar*
Carl Edward Engelbrekt Silow i sin tur var son till ovan nämnda Karl Henrik Julius Silow som var son till bagaren i Ronneby Carl Edward Silow.
Min morfar Axels fullständiga namn var för övrigt Karl Edward Axel Silow. Här rubbar vi inte på traditionerna. 
Så här ser det ut:
Carl Edward Silow (1820 - 1864) Bagare i Ronneby
son: Karl Henrik Julius Silow (1852 - 1930) Handlande i Karlskrona
sonson: Karl Edward Engelbrekt Silow (1878 - 1938) Försäkringschef
sonsonson: Karl Edward Axel Silow (1915 - 1993) Min lilla morfar
#35 Vem behöver "Begravda i Serige" 
Jag tror inte den får plats på min dator. Där finns så mycket annat smått och gott.

# 36
Jag skulle gäääärna tjuvkika lite i din dator. 
Förresten, efter att ha sett inslaget om Båtsmän med dig och Eva, så blev jag extra sugen på att besöka Blekinge. Jag skulle vilja se mer av båtsmanstorpen. Vet du hur det ser ut idag med båtsmanstorp i Mörrum fs?
Jag vet absolut ingenting om båtsmanstorpen i Mörrum. Jag tror inte att de är inventerade i modern tid.
Om du tittar på kartan från 1870 ser du att i varje fall en del båtsmanstorp är utmärkta med B.T. Sedan kan du ju jämföra med en modern karta.
Historiska kartor med vidhängande dokument kan ge en hel del. Det är framför allt skifteskartorna som är intressanta. Det verkar ha varit både storskifte och laga skifte i Mörrum. Du hittar en länk till historiska kartor på vår mörrumsida. Där finns också en länk till häradskartan från 1915-1919.
Det finns även ett torpsyneprotokoll från 1784, men det säger mer om båtsmanstorpens beskaffenhet än deras belägenhet. Det finns att läsa hos AD Online.
Slutligen kan jag nämna att det finns en båtsmansstuga i Vämoparken i Karlskrona. Den är hitflyttad från västra Blekinge. Exakt varifrån vet jag inte. Det kanske framgår av TV-inslaget.
Ett litet tillägg:
Du och alla andra är givetvis välkomna att ställa era frågor i vårt forum Osthyveln. Eller i Arkivguidens Forum. Så svarar vi så gott vi kan 

Hejsan
Är Kullerstad och Vånga kyrkogårdar med på skiven? Båda ligger i Östergötland..
Mvh Mårten

Japp!
Kullerstads gamla kyrkogård, 553 poster
Kullerstads Skogskyrkogård, 2451 poster

Sorry, fick inte med Vånga:
Vånga kyrkogård, 1819 poster

Tackar! Vad kul! Då blir det nog att köpa den..
letade på nya cd- begravda i sverige jag trodde de var alla som var begravda i sverige som var med. ängelholm där en del av mina ligger finns inte.
tittade så på Torsåker i Gästrikland, min mormor Johanna Gyllström död 1942 finns inte med likaså min mammas son som dog som barn 1933 knappt en vec. gammal han är ju begrav där..
så för min del har jag inte hittat så mycke ännu, fast skivan kom ju idag 23 dec. julklapp till mej på lillejulafton som firas ikväll med risgrynsgröt m. kanel som jag lärt mej äta i år.
från libeths stora rum efter renoveringen, nya fönster-tapeter och sparsammare inredning.
En del brister i församlingarnas gravregister finns det tyvärr.
Själv sökte jag på Svärta, som ligger ca en mil norr om Nyköping. Listan såg väldigt prydlig ut med fullständiga namn på alla och födelsedatum för nästan alla. Men den enda person som jag är intresserad av finns inte med. Jag har besökt graven och sett med egna ögon en sten med texten "Johan Holmgren 1869-1963". Han bodde på Svärta ålderdomshem åtminstone åren 1947-1963. Så nog borde han ha funnits med på skivan.
Jag får kontakta samfälligheten och tala om att mannen nog tappats bort vid överföring av uppgifter från manuellt till datoriserat register.

Om jag har förstått det som skrivits på AF (med risk för att jag feltolkat eller övertolkat det skrivna) så vill man inte gå ut med vilka församlingar som bidragit med material till skivan då detta kan förvilla.
Detta tolkar jag som att man menar att även om en person avled i en fs så betyder det inte nödvändigtvist att personen är begraven där.
Det är förvisso sant men gäller inte i majoriteten av avlidna i Sverige och för en sockenforskare är det ju av yttersta vikt att få veta vilka fs skivan innehåller så att han/hon inte "köper grisen i säcken".
det finns kanske andra c-d skivor t.ex.
döda i värmland. dalarna ,skåne som är mina största forskarlandskap
eller något annat där man kan hitta släkten
Med risk för att det blir tjatigt undrar jag om följande finns med på CD:n
Haverö och Borgsjö i Medelpad, Ramsjö i Hälsingland?

Ja, enligt följande:
Haverö gamla kyrkogård, 2288 poster
Haverö kyrkogård, 78 poster
Haverö nya kyrkogård, 354 poster
Ramsjö kyrkogård, 147 poster
Ramsjö skogskyrkogård, 963 poster
Ramsjö, Valsjöns kyrkogård, 28 poster
Även Borgsjö gamla kyrkogård med 5927 poster finns med. Många av dem saknar namn.
Tack, då blir det till att beställa då…
Nu har jag börjat titta på min skiva också. Hittar en del av intresse, men man dyker ju också slumpvis på en del som väcker nyfikenhet. Som denna i Örkelljunga:
"--
2 Små Barn
1933 34
Örkelljunga nya kyrkogård, kv. B, nr. 412 (kista)
Graven upplåten till 31/12 2021
[l 1]
Örkelljunga-Rya kyrkliga samfällighet (Örkelljunga kn, Skåne län)
Box 30
286 21 ÖRKELLJUNGA 1
Tel. 0435-500 14
orkelljunga-rya.pastorat@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-10-10"
I Örkelljunga finns för övrigt en stor mängd gravar som saknar uppgifter om individ utan bara plats för graven och upplåtelsedatum, i flera fall långt fram i tiden.
Det verkar vara väldigt ojämn kvalitet på registret även inom en och samma socken.
På Sättersta kyrkogård norr om Nyköping finns t.ex. mina föräldrars och min brors grav med fullständiga uppgifter om födelsedag och dödsdag, för min pappa även begravningsdag. Bara ca 15 m därifrån finns farfars, farmors och min farbrors grav. För den graven är uppgifterna minst sagt knapphändiga, August Johansson, Augusta Johansson, Einar Johansson. I gravbrevet finns betydligt fler uppgifter, märkligt att de inte har förts in i registret också. Min farbror Einar dog 1988, så det är ju inte så väldigt länge sen.
Det är lättare att komma in på sidospår än att gå rakt fram till de man söker.
Jag har under flera år sökt min farmors ende bror. Han stod inte med i sina föräldrars boupptecknig var av den första var 1931 i Bjuv. Men igår kväll kom jag fram till Ernst johan valdemar Herrström född 1891-07-12 ST: IBB,
Han var begravd i Landskrona 1928-06-24 och avled1928-06-16. Landskrona kyrkogård,kv,16 nr.254 kista. Graven upplåten till 31/12 20024( upplåtelse nr. 1.
Ernsts efternamn är felstavat därför hittade jag inte han sökte på Herrström, där stod Härrström. Började denna gång söka på förnamnet Ernst . kollade sedan på lanskrona för att där finns lite begravd släkt. Glad blev jag, en karl om än död kan ta några år att leta upp.
Ernst johan valdemar herrström f.1891-07-12 död 1928-06-16 är nu funnen.
#54 Visst är det kul när en lång jakt leder till fångst! Gratulerar!
Anders, vad jag förstått här i fokus har du koll på mycket i din omgivning, och att du bor vid kyrkogården =östergatan, bakom ditt hus fanns för länge sedan en liten grusväg stark uppförsbacke,
Min mamma cyklade där,jag satt på pakethållaren
när vi skulle till sömmerskan i Rebbelberga Ester Olsson finns den kvar. ? sömmerskan Ester Olssons lilla gula hus vad jag tror idag på väg mot Skälderviken gamla vägen, en son bodde också där och många kattor.
Villa Lisbeth vet jag var den är, mot rebbelberga på en hörntomt innåt denna lilla väg låg ett vitt hus som kallades för klarkans,
i ett hönshus där hyrde min fästeman ett litet rum, i andra ändan bodde en gammal man kök och dass var i mitten ibland när vi var där på rummet kallade denna mannen på IDA , Ida ida kan du komma och hjälpa mej han behövde hjälp både på dass och med mat.
Längre upp fanns ett skomakeri eller tvätteri är osäker här.
1916-1920 bodde min farfar och farmor på Storgatn mittemot kyrkogården m. 2 barn Ernst 1914 och Greta 1917.
Paul-Hilma Nilsson kan där ännu finnas kvar så gamla hus tror du?
känner du till något om mina frågor
#56 Nja, jag bor inte vid Östergatan utan vid Storgatan, men det finns en uppförsbacke (eller ett par) i närheten. Tyvärr känner jag inte igen de namn du nämner. Vilket hus på Storgatan bodde Farmor och farfar på? Mitt hus är byggt 1928.
jag vet inte vilket hus det var, men de bodde där 1916-1920, mer häri vet jag inte min pappa hade koll på de men jag lyssnade inte tillräckligt noga.
där ligger ju en gamla pampiga hus,och de fanns ju redan när jag följde med pappa till kyrkogården på tidigt 1950-tal.
på hörnan Storgatan och gatan upp till kyrkogården brukade vi köpa blommor, vad de var svårt att placera in allting rätt.
Om Greta min faster kan jag berätta att hon är s.k. mamma till gatunamnen på S. utmarken veteg. havreg. m.m.
just de åren är en lucka om paul-hilma nilsson.
deras yngsta son född 1933 körde motorcykel och kallade sig då MOSS
Jag har ännu inte skaffat CD:n, så det skulle vara väldigt tacksamt om någon ville kolla vad som finns registrerat på dessa personer:
Christian Modig född 1812-01-12 i Öreklljunga och död 1886-11-26 i Hishult, Halland.
Bothilda Nilsdotter född 1853-07-05 i Knäred och död 1916-01-14 i Hishult, Halland.
dina 2 har jag ännu inte hittat, fast ibland kan de komma ändå när de inte sökes direkt
#59 Jag hittar inte heller någon av dem.
Jag har beställt CD-skivan och väntar på den. Det känns lite, som att köpa grisen i säcken, då jag vet att några av "mina" socknar inte finns med.
Ni som har skivan, vad tycker ni om den? Är det värt pengarna? Jag letar ju många personer, som nämns i Porträttfynd på Rötter, kanske gör den nytta där?
#62 Jag har hittat enstaka "nyheter" men har inte heller sökt så mycket. Jag har också "viktiga" kyrkogårdar som saknas för mig.
Det är ju alltid svårt att värdera vad en uppgift får kosta. Jag köpte fyra böcker om Trolleholm för nästan 1.000:- för några uppgifter om farmors far och tyckte det var värt det.

Jag tycker den är ett bra komplement till den vanliga dödskivan om personen man söker avled innan dess täckning. Även i de fall där det kanske finns scb-utdrag för dödböckerna fram till 1938 men där det saknas församlingsböcker, in- och utflyttningslängder,vilket gör att man inte har kunnat följa personen och därmed inte har en susning i vilken församling personen avled i om ens i samma län där han eller hon sist befann sig.
Därimot är besvikelsen stor över att så många av de äldre gravarna endast anger död- och begravningsdatum. Födelsedatum för personen ifråga saknas. En ganska viktig detalj när man söker en Anders Johansson.
Sen är det uppenbart att vissa församlingar endast har skickat in material avseende gravar from när de gick över till digitalisering av sina gravböcker vilket naturligtvist gör att man inte hittar vissa personer trots att man vet att de ligger på just den församlingens kyrkogård. Jag antar att de gamla böcker för övrigt förvaras på Landsarkiven så de församlingerna hade i vilket fall som helst inte kunnat skicka in uppgiftera även om de välvilligt hade erbjudit sig att fotografera av böckerna. Detta är dock bara en gissning från min sida. Jag är dåligt insatt i gången mellan de gamla böckerna och nuvarande digitaliserade system. Andra församlingar har dock digitaliserat sina böcker i eftehand vilket gör att man kan hitta riktigt gamla gravar.
Det ska bli spännande när den dyker upp. Jag beställde den under julhelgerna, så det dröjer väl ett tag innan man kommit igång med att distribuera ut det beställda.
Jag är glad för att jag beställde skivan samma förmiddag som det kom upp på Rötters startstida att skivan hade kommit, trots att flera kyrkogårdar som jag är intresserad av saknas.
Min mormors far, som Oskarshamns kyrkogårdsförvaltning inte hittade när jag frågade i somras, hittade jag på stadens västra begravningsplats. Gravrätten har gått ut för drygt 50 år sen, så troligen finns inte någon sten kvar. Men jag kunde se på en karta att mormors far är begravd nära gravkapellet.
Tre andra släktingar på mormors sida har jag hittat på Malmö S:t Pauli kyrkogård tack vare begravnings-CDn. Med hjälp av de uppgifterna har jag sedan kunnat hitta dödsdatum för en av mormors bröder, genom att det i hans hustrus uppgifter på "dödskivan" står änka 5/4 1911. Om mormors bror vilar i samma grav men saknas i gravregistret pga att det var så länge sen han begravdes, det vet jag inte.
Stora brister i uppgifterna för en del kyrkogårdar har jag också hittat. För farfar, farmor och min farbror finns t. ex. bara namnen och gravnumren med, trots att betydligt fler uppgifter finns i gravbrevet som jag har i egenskap av gravrättsinnehavare.
Farfars syskon och deras ättlingar har jag däremot inte hittat eftersom Lid, där många av dem bodde, inte finns med på skivan.

Hejsan!
Jag letar efter en Anna-Stina Birgitta Qvistberg, troligtvis född någon gång runt 20-talet. Hon levde i.a.f. runt 1942 för då födde hon en dotter, dottern föddes i Linköping.
Qvistberg är förmodligen flicknamnet och jag vet inte om hon sedan gifte sig.
Jag hittar inget i Sveriges dödbok 4 så jag tänkte att hon ev. skulle kunna finnas med i Begravda-skivan.
Mvh Mårten
Kollade begravda i sverige. Hittade 58 Qvistberg men ingen Anna-Stina Birgitta.
Lovisa.
Har Du uteslutit den Anna-Stina Birgitta som föds i Eskilstuna 1923-10-07 och dör 1979-11-29, även i Eskilstuna? I annat fall har jag något om hennes föräldrar.