Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 1794 ggr
chrissan
0

En annan Cajsa

I letandet efter AndersEs Cajsa Jansdotter hittar jag i spinnhuset i Norrköping den 19-åriga Cajsa Lena Jansdotter, född 1798 i Högsby, Nybo, Kalmar län. Signalement: Hår: Ljusgult, Ögon: Blå med mörka ögonbryn, Ansigte: Ljust och Koppärrigt, Till Wäxten: Ordinair

18 juni 1817 kommer Kungl Majts utslag där hon döms till 10 års straffarbete "För det hon med förgift velat afhända sin Fader och sin Stjufmoder lifvet". Troligen var hon tidigare dömd till döden men benådades.

Hon släpps fri 6/8 1827, ingen strafflindring på den tiden. Men:

1825 Julii 31 födde Lena Cajsa Jonsdotter till Verden K. 1 om natten ett gossebarn som samma dag K. 4 på eft. m. erhöll dop och namnet Carl Gustaf. Faddrar: Waktm. Sandell och dess hustru, dess Piga Sundberg och Waktbeljenten Norlings Jan And. Peter. 1825 Oct. 15 blef dess Barn Carl Gustaf till följd af Höglofs Kongl. Styrelsen öfver Rikets Fängelser och Arbets inrättningar skrifvelse d. 29 Sept. härifrån med Ångfartyget Föreningen afsänd till allmänna BarnhusInrättningen uti Stockholm.

Vad hände med lille Carl Gustaf? Man kanske hoppades på ett någolunda lyckligt slut men han blir som barnhusbarn nr 9293 sänd till bondehustrun Anna Andersdotter på Hallinge (?) i Kulla socken. Den 12 mars 1826 dör han i häftig feber.

Nu skulle man vilja veta mer om Caja Lena. Varför begicks brottet och vad hände med henne sedan?

Cheyenne
0

Födde hon ett barn på Spinnhuset??

chrissan
0

Just det! Det fanns ju både manliga fångar och fångvaktare. Däremot kan man utesluta besök utifrån tror jag.

chrissan
0

Det verkar som hon är född 28/3 1799, dotter till Jon Persson och Lena Svensdotter i Nybo under Kolsrum. Jon gifter om sig med en Kirsten. I hfl 1820- saknas Cajsa Lena, men det finns inga anteckningar om brott. Hon hade haft naturliga koppor enligt hfl, vilket avspeglas i beskrivningen "koppärrig"

Cheyenne
0

Tack, det där har jag alltid undrat över. Har ju sett att det finns födelse-  och dopböcker för tex Norrmalms Straffängelse men har inte studerat dem. Har mer eller mindre tagit för givet att det rört sig om kvinnor som varit gravida vid ankomsten till fängelset.

AndersE
0

Sådana här källanteckningar sätter snabbt fart på min fantasi. De är ju egentligen perfekta underlag för en "roman byggd på verkliga händelser".

Visst kan man spåna fram en hemsk barndom med elaka styvmodern, fadern som tar nya hustruns parti mot barnet osv. Och sedan mordet som en sista utväg, fängelsestraffet, fyllt med utsatthet och våldtäkt av en fångvaktare. Osv..

Och inget av detta vet man. Det är bara fantasin som fyller i alla luckorna…

chrissan
0

Ja, man blir helt fascinerad. Speciellt som jag egentligen ska lägga schema idag, en av jordens tråkigaste sysselsättningar. Se vad du satt igång med skrivprojektet, Anders Obestämd

AndersE
0

Oskyldig

AndersB
0

Intressantast tycker jag nästan är att hon får ett barn medan hon sitter "på kåken". Det måste väl varit strängeligen förbjudet för såväl fångvaktare som manliga fångar att umgås så intimt. Några permissioner antar jag inte var påtänkt på den tiden! Det borde gjorts undersökningar om vem den "skyldige" var.

Satt verkligen manliga fångar tillsammans med kvinnorna i spinnhuset? Varför sattes män överhuvudtaget där? Platsbrist på andra fängelser?

Har ni fler exempel på kvinnliga fångar som föder barn mer än nio månader efter intagning?

chrissan
0

Det fanns på Norrmalm i de tidiga åren på 1800-talet även män. Husförhöret är upplagt efter rum/salar där många fångar bodde och arbetade, det fanns manlig och kvinnliga salar. Men de släpptes väl ut på rast någon gång. Att det var förbjudet innebar kanske inte att det inte skedde.

AndersB
0

Uppenbarligen skedde det!

torsbo
0

Rättegången bör finns i Göta hovrätts arkiv, och där kan man i så fall få veta mycket detaljer om hur, vad och varför det hela hände.