Ångbåtsbefälhavare
VAr hittar man uppgifter om en ångbåtsbefälhavare från sutet av 1800 talet boende i Stockholm?
Hälsningar Gnidde.

Vad heter han? Det finns ju rotemansarkivet från 1878 för vissa delar av Stockholm, sedan folkräkningarna. Till 1881 finns också mantalsregistret på Stockholms stadsarkivs hemsida (www.ssa.stockholm.se). Innan dess får man sudera register till kyrkböcker, men det är bra att ha någon aning från Mantalsregistret.
Post 133362
Olsson, Ludvig Amandus
Ångbåtsbef.hafv.
f. 1851 i Bälinge (Södermanlands län, Södermanland)
Gift man, far i familjen
Kattan Större N:o 2
Maria Magdalena rote 19 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Bälinge Nyköping
Familj
Olsson, Ludvig Amandus 1851 Far
Petterson, Emilia Amalia 1860 Mor
(Barn), Axel Amandus 1885 Barn
Enligt 1890 års folkräkning. Funderingen var om det finns något register med enbart skeppare i Stockholm.
Hälsningar Gnidde.

Han bor till 1919 på Söder. 1901 i en lägenhet på Hornsgatan 46, 3 rum och kök, hyra 640 kr/år. Då flyttar han till Hilleshög, Stockholms län. Hustrun dog 1911 i Kronisk Hjärtmuskelinflammation. Han gifter då om sig med Eva Fredrika Andersson från Hilleshög. Man kan på Söder CD också få fram första hustruns plats som piga hos en pantlånare före giftermålet.
Han bör ju ha varit med i något sjömanshus, troligen Stockholm, som inte finns på nätet. Han finns inte i de sjömanshus som är registrerade på Svar. Jag vet inte om Ångbåtsbefälhavaresällskapet har uppgifter eller kan hjälpa dig:
#3 Du är en PÄRLA chrissan. Tack och bock!!
Hälsningar Gnidde.

Tack, Gnidde!
Tillskrev Ångbåtsbefälhavaresällskapet och fick svaret att man var välkommen till dom och titta i deras arkiv. Men enligt svarande har dom bara adress och bostadsuppgifter på sina medlemmar. så man får troligen försöka på sjömanshuset eller försöka gå igenom skeppslitor för Stockholm under aktuell tid.
Hälsningar Gnidde.
Ludvig Amadeus Olsson fick minst en son, Axel Amadeus Olsson. Han utbildade sig till Sjökapten och Löjtnant i Flottans reserv.
Axel tog sig namnet Ludwighs, hans hustru dog 1964. Det fins endast 2 Ludwighs i Sveriges dödbok.
Jag skulle tro att det är mor och son. Kan tänka mig sonen tog namnet Axelsson
Hälsningar Gnidde.
Putt
Hälsningar Gnidde.

Gnidde, vad är det du vill veta? Jag är lite trög idag!
Axel Amadeus Olsson-Ludwighs finns på CD'n "Begravda i Sverige".
Ja det vet jag men Ludvig Amndus som flyttade till Hilleshög på Färingsö, skulle jag villa ha reda på till vilken gård/bostad dom flyttade. Kan inte vet inte vart jag skall leta.
Hälsningar Gnidde.

Ludvig Amadeus Olsson med hustru inflyttar till Hilleshögs fs den 7/4 1919 (B:3, 1895-1943). De bosätter sig i Sjöbacken, sid 34 i församlingsboken enligt flyttlängden.
Tyvärr sträcker sig församlingsboken "bara" fram till 1915 på SVAR.
Tack & Bock. den boken fins inte hos Genline heller (#¤%##) anmma 
Hälsningar Gnidde.