Tragiskt utvandraröde 7 Nils Persson
Den bifogade tidningsartikeln är hämtad från San Francisco Bulletin 1876-06-21 och handlar om Nils Persson och hans familjs öden i Amerika.
Enligt artikeln hade Nils Persson utvandrat med sin familj(fru, tre döttrar och två söner) 1863 från Kristianstad. Väl framme i Amerika fortsatte resan västerut till Salt Lake City.
Här gifte sig döttrarna med mormoner var vid modern blev "heartbroken and discouraged" och avled, en son dog i en gruva (kanske mördad) och den andre blev en "discouraged wanderer" och försvann. Nils själv gav sig då ut på vägarna och hamnade till sist i Chicago där han blev intagen på sinnesjukhus och senare utskriven och hemskickad till Sverige!
Kan vi identifiera Nils Persson och hans familj? Och kom han verkligen hem till Sverige?

Eller är det en skräckhistoria om mormoner, sådana var vanliga.
Den enda Nils Persson som kan komma ifråga i Emibas 1863:
Post 439937
Persson, Nils
Gift man
f. 10/1 1819 i Åhus, Kristianstads län (Skåne)
Utvandrad 13/3 1863
från Åhus, Åhus, Kristianstads län (Skåne)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 77
Emibas emigrationsakt: Åhus L 1863 002
3 döttrar och en son

Jag tror inte att det är en skräckhistoria om mormonerna med tanke på att artikeln skriver Kristianstad. Jag tvivlar på att en amerikansk tidning 1876 skulle göra sig besväret att skriva mer än att han var svensk om den var fejk.
Jag såg också Nils Persson från Åhus och han passar faktiskt ganska bra förutom att det saknas en son.

Åhus Nils Persson och hans familj kom till New York den 20 juni 1863 från Hamburg ombord på fartyget Deutschland. Ingen extra son dock.

Kan inte en son ha blivit född i Amerika?

#4 Jo, fast Nils Persson hustru Pernilla Svensdotter var född 1820 så det är väl på gränsen. En annan möjlighet är att paret har fått en son tidigare som kanske emigrerat ensam till Amerika.

Han måste ju ha invandrat 1876 igen enligt artiklen, till Skåne.