Det verkar som det var svårt eftersom ingen har sagt något.

Påminner mig om något redskap som användes för att ta upp buntar av lin. Kan det vara något??
Vad ska man ha som signatur tro?
#1 Det känns bekant, men jag hittade inget. I och med att det ser ut att vara trä så känns det samtidigt för klent…
Annars associerar jag till något liknande änterhake.

Ett verktyg doktorn hade förr i tiden i erektum?
Metkrok för haj. 
Jag tror att det har med linberedning, som nämnts eller ullberedning.
Lejas förslag verkar logiskt. Lin är ju ett lätt material och verktyget borde väl hålla för det.

Ser ut som en båtshake, eller ett verktyg att "fånga" något med…

Inget rätt svar än, så fortsätt att gissa om ingen vet.

#8 börjar likna något men långt kvar.

Jag har ju en sådan men vad den är till vete gudarna

Att dra upp/ hänga upp nät i

Jag tycker det ser ut som en lie i trä men vad skulle man använda en sådan till? Kan det vara för att "skynda på" eller "sätta fart" på pollineringen av gräs och träd där pollinering sker med hjälp av vinden? Jag tänker mig att man med hjälp av haken kan ta tag i grenar och skaka eller att man går över en äng och sveper den över gräset.
Något att hantera ormar med?
Något att fånga nät (sköter) med när kvapen har slitit sig.
Hälsningar Gnidde.

Ett så vanligt föremål och ingen som kan.

En köttkrok?

En promenadkäpp?
Klädkrok?

#19 Klädkrok som förslag blir extra roligt om man läser Bjornens ursprungsinlägg där han skriver om föremålet; "Den här har jag också använt men borde väl inte".
#19 Ja,visst ja - men den ser ut som kroken som finns i häbret.
Då lämnar jag det spåret och tittar på spåret med Oldsberg 
Kan man ha använt den vid lövtäkt?
Påklädningskrok?
Vart tar den vägen till vänster i bild? Hur lång är den? Finns något av intresse i andra änden?

Längden på föremålet brukar vara ungefär 2 fot (60 cm). Att jag säger att jag inte borde ha använt den är mest för att det inte finns så många nu levande som använt dem. De var vanliga under 1800-talet men tekniken utvecklades och behovet blev mindre. När "skarbogen" blev vanlig minskades behovet en del men en del använde den i alla fall.
Huvudsakligen var det kvinnor eller barn som använde dem efter dåtidens arbetsfördelning mellan könen.

Något skörderedskap? För att göra skylar av halm eller hö?
Klurigt värre håller med #27
Hälsningar Gnidde.
Det här måste vara knepigt för en modern människa, tydligen. Och så skriver du "ett så vanligt föremål". Sen trodde jag det skulle gå att komma nånvart när du skriver att "skarbogen" ersatte den, men problemet är att inte ens Google vet vad en "skarbog" är!
Kanske en handhacka där inte årder och plog kunde användas?
Slog man sönder djurspillning?
En laksticka?
Ispik, ishacka?

Jag tror att det är en krok att hänga sin packning på och ha över axeln.
#37 Bra, jag var inne på tanken innan! Tror du har rätt!

Påminner om "haken" som användes för att fånga upp hinkens grepe vid vattenhämtning och hämta vatten var ju kvinno och barngöra förr (och är än i stora delar av vår värld)

Namnet på föremålet är upptagskrok.

upptagskrok för nät eller?#12…

Då lär det ha att göra med slåtter/skörd och jag förmodar det är för att ta upp säd eller hö

Då kanske min man har rätt, att det är en krok att fånga in tillex. får med.

Frågeställaren (Bjornen) skriver ju i #40 att det heter uppdragskrok.
Får eller dylika djur drar man väl inte upp?
Nej, jag tror det är att dra upp "store fesker" med.
Svaret är redan klart.
"Krok (likn. en skära) att uppsamla säden med."
http://www.murberget.se/upptack/foremalspost.aspx?invnr=M7793&litt=-

Jag har ju berättat att det är en upptagskrok. När man slår säden med lie, "tog man upp" för att binda kärvarna, därav namnet upptagskrok. Det är ett vanligt föremål och jag har kanske sett ett hundratal. Däremot har alla varit av bara trä och av gran, björk eller rönn. Jag har däremot aldrig sett en upptagskrok av järn. Själv har jag några stycken. Den på fotot har ett väldigt fint trähantag förstärkt med björknäver och ärtalet 1859 samt ägarsignatur.
Användes sällan om säden skars med skära då hölls ju säden redan till knippen. Har nog aldrig använts för lin eftersom linet alltid rotrycktes.
Skarboge är den båge som sattes på lien för att säden skulle läggas fint i högar som underlättande bindningen. Från början gjord av en vidja och ibland förstärkt med ett tygstycke. När jag själv slog säd med lie använde jag istället en skivbit som skarboge. En del av de äldre orven av järn hade extra hål för att kunna få dit en skarboge.
De som försökte hitta skarboge lyckades hitta trugor eller trögor eller som de heter här trugôr. De användes på hästar som oftast var gjord av kompakt trä men förr var nog det också bara vidjor eller av vidjor för folk.

Då gissade jag rätt! Den ser lite ut som en skära. Då vet jag också vad den jag har användes till.