Nytt föremål att gissa
Jag gissar att det är till för att stöpa ljus.
Eivor
#6 Det verkar ju troligt, fast jag har inte gjort så när jag stöpt ljus…

*hm* Jag gissar hej vilt. Något som har använts vid provtagning på jord eller vatten. Eller något man planterar med. För att snabbt och lätt få ner fröerna i jorden.

en korvstoppningsmanick
Ett korvhorn, man trär upp fjälstret på tratten , knyter en knut i slutänden och fyller på med korvmasa (malet kött mm).
Hälsningar Gnidde.

Jag tror också att det har med frösättning eller plantering att göra. Jag har för mej att jag sett en sån där någon gång för länge sen men jag minns inte riktigt….
Jag gissar på att veterinären använder det när han/hon ska tvångsmata eller ge ett kreatur sin medicin.

Jag väntar lite till med att ge rätt svar.
Jag gissar på en sak att vattna rötterna med när man har planterat en buske eller ett träd.

Jag gissar en gång till; Kan det vara en regnmätare? Tycker plötsligt att jag inte kan se något hål i botten och då går "frösättare" bort.
Jag stöper fortfarande ljus i en sådan till varje jul.

Ljusstöpning #15 håller med dej…

Får vi snart reda på det rätta svaret, Bjornen?

Jag hittade en likadan idag på Tradera, fast mycket mindre och där angavs det att man stöpte julgransljus i den.

Aha, jag trodde att det var något man hade när man planterade frön eller dylikt.
Ja, där ser man…

Ja, det trodde jag med. Aldrig att man får glänsa lite. 

Det är en gjutform för ljus. Jag vill inte kalla det att stöpa ljus utan gjuta ljus.