Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 1404 ggr
bokesliden
0

Tragiskt utvandraröde 5 Hilma Eliason

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den bifogade tidningsartikeln är hämtad från Worcester Daily Spy 1902-12-11. Artikeln handlar om den nyligen anlända emigranten Hilma C. Eliasons självmord. Tjugotreåriga Hilma hade anlänt från Sverige bara en vecka tidigare från sitt hem i Falkenberg.

AndersE
0

Fruktansvärt! Beskrivningen är otäckt detaljerad. Man ser det onekligen framför sig. Jag har svårt att föreställa mig hur man kan göra så.

bokesliden
0

Hilma kom till New York den 30 november 1902 ombord på Campania och hon skulle enligt skeppslistan till sin bror J A Eliason i Worcester.

Jag har dock inte lyckats hitta henne i Sveriges befolkning 1900

Cheyenne
0

Oj, det där klarade jag inte av att läsa färdigt. Helt förfärligt.

bokesliden
0

Nej det är verkligen ingen trevlig läsning.

Jag har i min egen forskning noterat att andelen självmord bland utvandrarna verkar vara märkbart högre än bland de som stannade hemma i Sverige. I San Jose till exempel begår cirka tre procent av utvandrarna från Bjäre självmord mellan 1900 och 1910. Det är helt absurda siffror med tanke på att motsvarande siffor för Bjärehalvön i Sverige är knappt mätbara i promille.

Jag misstänker att utvandrarnas liv var i många fall betydligt hårdare än vad vi kan föreställa oss.

chrissan
0

Efternamn:   ELIASSON
Förnamn:     HILMA
Ålder:       23            Kön: K
Född: 1878/1879
Församling:  KÖINGE    Län: N
Titel/Anm:  
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1902 11 19
Destination: WORCESTER MAS
Medåkande:   NEJ
Källkod:     71:517:33487

AndersE
0

#4 Ja, det var säkert ett väldigt hårt liv som mötte många.

Exempel

Cheyenne
0

#4 Hårt och ofta var förväntningarna på livet i det nya landet skyhöga. Förväntningar som säkerligen inte alltid införlivades. Det i kombination av hemlängtan. Säkert var det också svårt att ge upp och återvända till Sverige "utan att ha lyckats over there".

chrissan
0

Brodern:

Efternamn:   ELIASON
Förnamn:     JOHAN ADOLF
Ålder:       18            Kön: M
Född: 1881/1882
Församling:  KÖINGE    Län: N
Titel/Anm:  
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1900 03 21
Destination: WORCESTER
Medåkande:   NEJ
Källkod:     65:217:7352

1890:

Henriksson, Elias 1850 Far, hemmansägare
Andreasd., Albertina Christina 1856 Mor
(Barn), Hilma Constantia 1879 Barn
(Barn), Johan Adolf 1881 Barn
(Barn), Carl Emil 1884 Barn
(Barn), Anna Serafia 1885 Barn
(Barn), Sven Ander 1887 Barn
(Barn), Gustaf 1890 Barn

Axtorna, Köinge

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hilma från Emigranten, Emihamn:

chrissan
0

John A Eliasson bor senare i Providence, Rhode Island. När han mönstrar 1917 så anger han modern som närmaste anhörig.

leja
0

Får mig att undra vad som hänt i Sverige. Eftersom om hon var så kär, hade åkt till amerika?? Var det ett försök av föräldrarna att få slut på kärlekshistorien?

Jag blir fundersam, för om hon var kär och den hon älskade ville ha henne varför tog hon då sitt liv ? Eller var det ett missförstånd? Så nu var hon i USA och jan hemma i Sverige och de kunde inte få varandra ??

Vad ska man ha som signatur tro?