En sjukvårdssoldats recept

Jag har inte mina composita-böcker här, där står mer om ingredienserna. Det var 30 år sedan jag gjorde sådana här men jag gör ett försök:
Förstoppning:
Cascara Sagrada (brakved) tabloid (tabletter) 20 st
1-2 tab efter middagen
#
Pulv Glyc Comp =
(Lakritsrotpulver Comp dvs det innehåller mer, finns just i Composita samlingen eller i farmakopé)
#
Extr Cascar Sagrad fluid=
Flytande brakvedsextrakt
Syr Ziingib (ingefärssirap)
Aqua ad 25 (Vatten till 25 gram)
Diarré:
Salicyl Bismuth 0,6g (Vismutsalicylat)
Sacch Lactis 0,4 g (Mjölksocker)
#
Acid Gallotannis 1g (Gallsyra, en adstringerande eller sammandragande garvsyra som är löslig)
Extr Columb 1,5g (Columbaextrakt, dvs berberin, samma alkaloid som finns i Berberisbär, tros förbättra matsmältningen och desinficera tarmen)
To Cascarii (Cascara igen! Låter fel)
#
Tannigen (troligen ett tanninpreparat igen, alltså garvsyra)
#1 Härligt med kompetens!
(För mig är det grekiska…)

Nä, latin!
Chrissan!
Du är ju fantastisk! Jag trodde knappast att någon skulle kunna lösa mitt problem med receptboken. Har sammanlagt 30 sidor handskrrivna recept och aldrig träffat på någon som har kunnat hjälpa mig med tolkningen av recepten. Vi skall ha en liten utställning i vår hembygdsförening och tänkte visa sjukvårdssoldatens efterlämnade instrument, hans receptböcker, foton mm. Vi tycker det skulle vara roligt att kunna visa originalrecepten men även visa dem med begriplig text. Återigen ett varmt tack! /Inger

Du skulle kunna skicka kopior till mig, men det tar en månad innan jag har tillgång till hela litteraturen. På min institution undervisar man fortfarande om extempore-läkemedel (sådana som gjordes på apoteken). Vi lärde oss receptlatin en gång i tiden åxå.
Chrissan!
Åh, så vänlig du är. Jag tar ju tacksamt emot din hjälp. Kan jag skicka en dubbelsida som rör astma samt barns lungsjukdom? /Inger

Det är rätt roligt att jag med min portugisiska kan förstå en hel del av det medicinska latinet. Sjukdomar heter ju på latin här. Jag återhämtar mig just från en Sinusitis.

Ska kolla imorgon. Har hittat en gammal farmakopé i gömmorna
Pulv Glyc Comp i det förra består av:
Sulfur sublimatum elotum=
Svavelblomma, tvättat (Rent svavel alltså) 1del
Fructus Foeniculi=Fänkålsfrö 1 del
Radix Glycyrrhizae=lakritsrot 2 delar
Folius Sennae= Sennablad 2 delar
Saccharum Lactis = mjölksocker. 4 delar
Det är senna som ger en kraftigt laxativ effekt. Finns även i dagens laxermedel.

Det intressanta är att när jag gjorde krigsförbandsövning här i Sverige 1984 på mobilt fältsjukhus (ungefär som MASH) så transporterades stora lådor med utrustning ut i fält med utrustning för att tillverka just den här typen av läkemedel. Vågar, mortlar och annat som man knappt använde på apoteken. Det var tydligen ingen som sett över utrustningen på ett antal decennier. Samma sorts receptbok gällde fortfarande. Man får hoppas att kirurgerna hade nyare utrustning.

Och Tannigen är en förening mellan tannin (garvsyra) och ättiksyra, diacetyltannin, som var obsolet (gammaldags) redan då. Ersattes av tannalbin. Föreningen var för att det skulle frigöras tannin i tarmen och inte tidigare i magsäcken då det blev förstört.
#10 Det ser väl annorlunda ut nu, men tidigare var väl detta lite typiskt för våra mobiliseringsförråd. Där fanns fabriksny utrustning, väl underhållen och förvarad, men av en sort som ingen längre kände till och kunde använda.

Första receptet:
Dec Seneg= senegarots dekokt
T Quill?= (svårt att läsa) troligen Quillajatinktur
Jodati Kalii=Jodkalium dvs kaliumjodid
Spir Am Anis=aromatiserad anissprit
1 matsked 3 ggr dagligen
Senega är en amerikansk rot, ormrot, som är rik på saponiner, ämnen som är slemlösande och ytaktiva. Användes av indianerna som ormgiftsmedel. Dekokt görs genom att rotens ämnen löses i varmt vatten.
Jag tror det står något med Quillaja, men det brukar skrivas annorlunda. Quillaja är också slemlösande med saponiner, I detta fall en tinktur alltså roten får ligga i sprit så det blir en lösning av aktiva ämnen

Schiffmans rökpulver är ett läkemedel som på den tiden gick under benämningen "hemliga medel" dvs läkemedel vars ingredienser hölls hemliga av tillverkaren. Föregångare till våra nutida läkemedel, apotekarna tyckte de skulle förbjudas och bara apotekstillverkade läkemedel skulle få säljas (monopol!). Dessa medel kunde vara allt från rena lurendrejeriet till verksamma. I det här fallet innehåller det nog något som kan lindra astma, det fanns astmacigaretter på apoteken fram till 70-talet! Föregångare till våra dagars spray och inhalatorer.
Astmacigaretterna innehöll blad av spikklubba (Datura stramonium), det innhåller atropinalkaloider som skulle minska krampen i luftvägarna. Kanske var detta liknande.

Sista på sida 1:
Decoct Seneg=Senegarotsdekokt
Spi Am Anis=Aromatserad anissprit
Jodat Natrii=Natriumjodid
T(inctura) Strophantii=spritlösning från fröna av en lian, Strophantus Hispidus. Det är en hjärtglykosid, likanr alltså diditalis men användes också mot astma. Giftig!!!
1 matsked 3 ggr dagligen

Nästa sida:
Barna lungsjukdomar
Dibarn
Ol Jecor Aselli alb (Oleum Jecori Aselli albus)=vit torskleverolja
Muc gi arab (Mucilago Gummi Arabicum)= Gummislem
Syrup Tolut arom= Tolubalsamsirap. Eterisk hartsolja med god lukt används i rakvatten och hostpastiller. Lindrande.
1 tesked 6 ggr dagligen.

Inf(usum) Ipecacuanha=kräkrotsinfusion (tillverkas som té ungefär)
I mindre doser slemlösande
Syrup seneg = sengarotsextrakt
Muc Gummi Arab=gummislem
Spir Am Anis= Aromatiserad anissprit
1 tesked 6 ggr dagligen
Chrissan!
Store värld! Jag känner mig som ett barn på julafton, så roligt att få all hjälp. Tänker placera dina översättningar bredvid de handskrivna recepten och lägga 2 år gammal brakvedsbark bredvid som illustration.
Har en rel. stor örtagård där jag främst odlar krydd- och medicinalväxter och tycker det är så spännande. Tyvärr räcker inte mina kunskaper till för mer än det allra enklaste folkmedicinerna ex. ringblomssalva, tinkturer av citronmeliss, johannesört och svarta vinbär, olika dekokter, hostlindrande "karameller" av kransborre, granskottssirap och olika oljor.
Inger

Infusum Ipecacuanha=kräkrotsinfusion
Syrupus Scilla=Scillasirap, hjärtglykosid från Scilla, sjölök.
Spir Am Anis=Aromatiserad anissprit
1 tesked 6 ggr dagligen
Intressant. En ny värld…
Min farfars far gjorde sin värnplikt som sjukvårdare 1893. Undrar om han sysslade med sådant här?

God förmiddag, Chrissan!
Reumatism.
I det här receptet kan jag bara känna igen pepparmynta. Är det verkligen bolmört och kamfer man har använt för att lindra reumatism?
Bleksot (vilken sjukdom var det som kallades bleksot? Tänkte först på anemi men…
Jag kan se att brakved (frangula, är det rätt?) nämns men det är allt jag i så fall förstår.
Hälsningar Inger

Jo det är det!
Bleksot eller kloros anses idag varit en "modediagnos", drabbade framför allt unga flickor. Blodbrist var en del av symptomen. Kraftlöshet och ångest andra. Karin Johannesson har skrivit mycket om den diagnosen i "Den mörka kontinenten"
Cortex (=bark) Frangulae är europeisk brakrot, Cascara Sagrada den amerikanska brakveden.
Tar det lättaste receptet först:
Linimentum Chloroformii Compositum:
Camphora (Kamfer) 15 delar
Chloroformium (Kloroform) 15 delar
Spiritus Concentratus (sprit) 25 delar
Linimentum Saponis Camphoratum (Tvålliniment) 30 delar
Tinctura Opii (opiumtinktur) 15 delar
Tvålliniment består av:
Oleum Lini (linolja) 10 delar
Solutio Hydratis Kalici (kalilutlösning) 7 delar
Spiritus concentratus så mycket som behövs
Camphora (Kamfer) 5 delar
Aetherolum Rosmarini (Rosmarinolja) 1 del
Aqua Destillata (dest vatten) 27 delar

Medel mot bleksot (någon slags förstärkta järnpiller)
Man pil ferr Bl (blandning till Pillulae ferratae Blaudii, Blauds järnpiller) 20 g
Sulph Chin (Kininsulfat) 3 g
Extractum Frangulae (brakvedsextrakt) 4 g
Syrupus Sacchari (sockersirap) q.s. (Quantum Satis=så mycket som behövs)
till 150 piller
3 piller 3 ggr (dagligen) till maten
Pillulae ferratae Blaudii
Carbonas Kalicus (Kaliumkarbonat) 7g
Sulfas Ferrosus siccatus (torkat järnsulfat) 6,5 g
Saccharum (socker) 4g
Radix Glycyrrhizae (lakritsrot) 3g
Gycerinum (glycerin) så mycket som behövs

Soldaten bör ha varit medhjälpare till fältapotekaren, de här recepten är inte lätta att tillverka. Dessutom fick man inte göra det utan legitimation. Men läkemedeln hade oftast inte namn utan man fick läsa blandningen på etiketten för att hitta rätt. De fick normalt inte tillverkas i förväg utan skulle beredas för varje tillfälle (ex tempore)

Piller tillverkades så här:
Man gjorde blandningen, detta skedde i en noggrannt specifierad ordning mellan ingredienserna och med en speciell teknik i en mortel.
Sedan rullade man ut en lång, uniform sträng som klipptes i bitar med en pillerbräda. Då blir det som små ärtor som ska vara lika stora. Det är viktigt att man fått en jämna blandning av alla ämnen så att inte allt verksamt kommer i ett piller! Med ett litet verktyg, som en rund platta, så trillar man sedan pllerna tills de är runda. Rullas i nikt (pulver från ormbunke) och läggs i kuvert.

Sista bleksotsreceptet:
Liq (?) Oxid Ferrum album=järnoxidlösning? 70g
Tinctura Chinae Composita 30g
Tinctura Chinae Composita
Radix Gentianae (sikt nr 2) 4 delar (Gentiananarot av specifierad kornstorlek) aptitstimulerande
Pericarpum Aurantii 4 delar (Pomeransskal)
Cortex Chinae (sikt nr 3) 12 delar (Kinabark med spec pulverstorlek)
Spiritus dilitus 100 delar (sprit 70%)

Rheumatism:
Salicyl Natrium 20 g (natriumsalicylat, i princip samma som Albyl etc fast där är det ett annat salt av salicylsyran dvs videbarkens verksamma ämne)
Aqua Destill (destill vatten)
Aq Mentha Piper (pepparmyntsvatten) 150 g
5 ggr dagligen
Chrissan!
Liten bakgrundshistoria
Samuel Johan Quist 1851 - 1911, sjukvårdskorpral, Östra härads kompani, Kungl. Kalmar regemente. Bosatt med hustru och 5 barn i torpet Elgaberg, Edstorps rote. Ibland hade han även patienter boende i det lilla soldattorpet. Man undrar hur de fick plats och hur han hade råd. Hans arvoden var mycket blygsamma. Under mer än 20 år var han flitigt anlitad som läkare i trakten. Inte bara för botande av sår och benbrott, utan nästan för alla slags sjukdomar. Under sin tjänstetid skaffade han sig stor praktisk kunskap i sjukvård och denna kunskap utvecklade han genom flitiga studier av läkarböcker. Vid hans avgång från sin tjänst fick han, som tack för sin duglighet, några av regementsläkarens läkarböcker. Ur dessa läste han vid konsultation och ställde diagnos. Soldatens recept var gångbara på stadens apotek, dåvarande medikamentförrådet. /Inger

Tror jag det! Det här är professionella recept, enligt den tidens standard.
Läkarna hade väl inte så väldigt mycket teoretisk utbildning på den tiden, det var mest praktisk, som enslags lärlingar så Samuel hade nog lärt sig en hel del som gjorde att han kunde fungera som läkare.

Det är stopp i mina on-line resurser från universitetet i Braunschweig just nu. Hoppas de fixar det till i morgon så kan jag ge bättre svar, sådana här mediciner gjorde jag i slutet på 70-talet så en del kan jag utantill!

Lungkatarr:
Decoct Senega et China
(Dekokt på senega och kinabark) slemlösande och febernedsättande
Bivcarb Natrii
(Natriumbikarbonat)
Spir Am Anis
(Aromatiserad anissprit)
En matsked 4 ggr dagligen
#
Dec Senegae (senegadekokt)
Syrupus Senegae
(Senegasirap)
Bicarb Natrii
Spir Am Anis
1 matsked 4 ggr dagligen

När det gäller tredje receptet mot lungkatarr så är det ett par saker som inte finns i min farmakopé, men jag ska få hjälp av en kollega som har 1864 års upplaga, som dessa recept troligen bygger på.
Chrissan!
Hur ofta kom det en ny farmakopè?
Hälsningar Isatis/Inger

Det varierade, se denna sida
Jag har nu grävt ännu djupare i min svärfars efterlämnade böcker som ligger i lådor och hittat en del gammal litteratur som kan vara tillämplig.
Det är inte bara att blanda dessa recept. Man var tvungen att först göra alla dekokter och tinkturer, de fick inte framställas i förväg. Sedan är det väldigt noga med att blanda i rätt ordning, annars kan det bli felaktiga reaktioner i blandningen så att fel ämnen bildas. Man kan också ha en ingrediens som avsktligt löser ut ett verksamt ämne i blandningen så det blir tillgängligt för kroppen. Kräver goda kunskaper i kemi och teknik. Det sista lungreceptet tror jag är ett sådant, kininet ska lösa ut genom tillsats av galläpplesprit.
Tack snälla du för hänvisningen till sidan. Oj vilket intressant och svårt område det här med läkemedel är. Glad att du tipsar då jag älskar att läsa och lära. Har förresten berättat för övriga i föreningens arbetsgrupp om din hjälp med recepten - utlöste allmän glädje.
Med hälsning Isatis/Inger

Nytt försök, servern gick ner precis när jag skickade förra:
Sida 2
Decoct Seneg (Senegadekokt)
Jodi Kali (Kaliumjodid, anv mot mycket bl a astma)
Spir Am Anis (anissprit, det som gör att det smakar "Kungen av Danmark)
1 msk 4 ggr dagligen

Liquor Pect(oralis) 90g
T(inctura) Ipecacuanha 10g (kräkrotstinktur ur Psychotria ipecacuanha)
1 tsk 6 ggr dagligen
Liq Pectoralis:
Extractum Glycyrrhizae (lakritsextrakt) 200 delar
Aqua Foeniculi (fänkålsvatten) 600 delar
Anetholum (fasta beståndsdelen av anisoljan) 3 delar
Spiritus Concentratus 162 delar
Solutio Ammoniaci (ammoniak) 35 delar

Creosot ver. (Kreosot) 1
Jodi Kali (Kaliumjodid) 10
Olii Jecori Aselli alb (vit torskleverolja)
Muc gi arab (Gummi arabicum-slem)
Syr(upus) Aurantii (pomeranssirap) till 100
Spir Am Anis
1 msk 3 ggr dagligen
Kreosot är destillerad stenkolstjära, som använt till impregnering av telefonstolpar och annat trä.
Vanlig i hostmediciner ända in i våra dagar (svart vätska, doftar grillkol). Anses idag cancerframkallande
Kaliumjodid användes mot mycket, bl a astma

Nästa recept är Sirolin, en av de första "specialiteterna" dvs fabrikstillverkade läkemedel som avskyddes av apotekarna. Just detta var ett av företaget Roches första läkemdel, det är ju nu ett multinationellt företag. Reklamen sa att det var bra mot alla lunglidanden, inklusive tuberkulos!
Man ska komma ihåg at på den tiden var många host-sjukdomar TBC. Penicillin mot den fruktade lunginflammationen fanns inte, så alla former av hostmedel var bra business.

Tidigare såg vi Schiffmans rökpulver mot astma, här är ett recept på ett sådant från farmakopen, den officiella läkemdelsboken:
Herba Lobeliae (pulver nr 20, anger kornstorleken) 6g
Folium Stramonii (pulver nr 20) 25g
Saccharum (pulver nr 30) 32g
Nitras Kalicus (kaliumnitrat) (pulver nr 30) 37g
Herba Lobeliae är hel lobelia, indiansk tobak, Lobelia inflata. Liknar nikotin i verkan, användes för att vidga bronkerna vid astma
Folium Stramonii är blad av spikklubba, Datura Stramonium, samma alkaloider som Belladonna. Användes som bronkvidgande.
Kaliumnitrat känner varje fyrverkeritillverkare till, men det är vanligt kalisalpeter.

Creosot
Muc gi Arab
Rad(ix) Alth(ea) Althearot
Extr(actum) Glyc(yrrhizae), Lakritsextrakt
Gör 120 piller
2 piller 3 ggr dagligen
Althearot (Althea Officinalis), marshmallowroot på engelska användes mot många sakr, bla slemhinneavsvällande.
Lakritsextrakt används här för att baka ihop pillermassan, det är en svart segflytande massa

Chloret Chin (gammalt namn för kininklorid)
Inf(usum) Ipecacuanha (kräkrotsinfusion)
Syrupus Zingiberi (ingefärssirap)
1 tsk 3 ggr dagligen
#
Syrupus Thei (??) ser inte vad det står, kanske Timjansirap

Sådana här recept ärvdes ofta mellan läkare. Det syns på att en del beteckningar på innehållsämnen var gammaldags redan då.
Väldigt intressant ämne!
När vi städade ut hos min mormor, så fann vi i "sommarstugan" i ett skåp allehanda gamla mediciner. Jag förstår inte varför man sparat dem så länge. de var ju för länge sedan uttjänta. Synd att jag inte fotade skåpets innehåll, Min son däremot hade några år tidigare videofilmat interiört ganska noggrant bl a i skåpet, men han stannade inte till, utan svepte bara förbi med kameran.
Bl a Bürows eller Bülows lösning fanns i en flaska. Vad användes det till?

Bürows lösning var till sårtvätt. Det består av aluminiumsubacetat, som framställs av aluminiumsulfat, ättiksyra och vatten. Sedan faller det ut gips, dvs kalciumsulfat och lösningen som blir kvar används. Finns inte längre vad jag vet.
Ja, det kommer jag ihåg, att det var fullt av kristaller runt korken.

En rättelse: Spir Am Anis är i den äldre litteraturen (hittade gammal bok) anissprit med ammoniak. Ammoniak är ju en gammal hostmedicin så det stämmer bättre med recepten ovan

Inf(usum) Ipecacuanha (kräkrotsinfusion) (0,40) 40g
Oleum Jecori Aselli album (Vit torskleverolja)
Muc(ilago) G(umm)i Arabicum (gummislem)
Syrupus Althaea (Alteasirap) 40 av varje
Sulfur China (Kinasulfat) 1
Acid(um) Sulfur. q.s. (svavelsyra, quantum satis=så mycket som behöves)
1 tsk 6 ggr dagligen
Svavelsyran tillsätts för att få igång en kemisk reaktion så att verksamt ämne bilr tillgängligt för kroppen att ta upp.

Magmedel:
Natriumsulfat 100
Magnesiumsulfat 40
Natriumbikarbonat 36
Natriumklorid 20
Kaliumsulfat 4
1 tsk i varmt vatten fastandes
Den tidens Novalucol! Men det var nog rätt laxerande

Flos Millfiori (? Blomma (Flos) av något
har inte hittat detta, betyder 100 blommor, ev en alpört) 30
Fol(ium) Manganthea (Vattenklöverblad)
Fol(ium) Cardui-Bendicti (blad av kardbenedikt, Cnicus Benedictus) 20 av varje
Cort(ex) Chinae (Kinabark av spec kvalitet)
Tinctura Chinae 15 av varje
"magkryddor"
kokas i 1 1/2 kanna vatten tills en kanna återstår. 3 vinglas om dagen
Detta var antagligen väldigt bittert, de ingående ämnena är det. Antogs vara bra för matsmältningen.

Receptet i #31 (det sista)
´Senegadekokt
Decoctum Pectorale=bröstdekokt 150 av varje
Spir Vin Gallii = gallsprit (tannin) 50
Aetherolum Therbinthinae= Terpentinolja (äkta terpentin ur tjära) 6
Kininsulfat 2
Decoctum Pectorale enl Kungl Medicnalstyrelsens förteckning
Decoctum pectorale - Bröstdekokt, bestående av:
Radix calumbae 10 delar Lichen islandicus elotus 10 delar Fructus phellandrii 12 delar Herba conii 3 delar Aqua destillata så mycket som erfordras
Härav beredas 200 delar dekokt. Stäkrefröet och odörten tillsättas 10 minuter före uppvärmningens slut.
Calumbarot
Islandslav
Stäkrefrö (Fructus Phellandrii) (Se Linnés beskrivning: Linnés Skåneresa
Herba Conii=Odört
Aqua Destillata=destillerat vatten