Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2625 ggr
StefanW
0

Titanics passagerarlista

Såg att den ligger öppen en vecka: Passagerarlista

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

Jo, jag såg det. Undrade om det fanns någon släkting med, men kunde inte komma på någon…

Men vem vet?

Tack för tipset Stefan!

chrissan
0

Det var sorglig läsning. Alla förhoppningsfulla som reste med den nya båten till drömmarnas land. Även om de inte var släktingar så var det oerhört vemodigt att se namnen listade på originaldokumentet.  Det var ganska många svenskar i listorna. Också att studera slumpens vägar, de som inte kom trots biljett, de som gick av i Cherbourg eller Queenstown (mest 1:a klasspassagerare som reste för invigningspartyt).

mosterMimmi
0

Tack för tipset! en annan skulle bara kika in en liten stund där innan jag skulle lägga mig men blev fast oh vips så var klockan halv fyra på morgonen. Det var väldigt intressant att läsa igenom alla sidorna och se vad många olika nationaliteter och familjer som reste med vad som för många blev deras sista resa.

svenne
0

Passagerarlistor och mycket annat runt Titanic finns även här.

lkvist
0

Hej!

Lite off-topic men jag läser precis på Aftonbladets hemsida att några av Lillian Asplunds tillhörigheter med Titanic-anknytning ska säljas på auktion. Hoppas att den som köper sakerna tar väl hand om dem.

Cheyenne
0

#5 Känslig som jag är så kom tårarna. Den artikeln berörde.

Cheyenne
0

Man kan ju undra vem som beslutat att de få sakerna ska gå på auktion. Fick hennes bror Felix barn och barnbarn? Lilians föräldrar kanske hhade syskon hemma i Småland och som det kanske finns levande ättlingar efter som skulle kunna vara intresserade.

Känns inte kul att så pass personliga saker ska säljas på auktion.

svenne
0

Det är ju med lite blandade känslor man läser om saluföremålen, men samlare av gamla fickur som jag är, skulle  jag inte ha någonting emot den där klockan….skulle nog kunna ge en hel del för den….

AndersE
0

En intressant artikel om "Myten om Titanic" kan man läsa här, på danska:

Länk

"…en novelle med titlen "Futility, or, The Wreck of the Titan" (Forfængelighed, eller Titanens forlis), om et stort dampskib, der støder på et isbjerg i Atlanten og går ned en aprilnat. Som skrevet efter Titanic-forlisets skabelon - bortset fra, at den er forfattet i 1898, 14 år før Titanic!"

torsbo
0

Det hände förstås fler stora sjöolyckor, men inte så omskrivna som Titanic.

1914 29/5 sjönk Empress of Ireland i St Lawrencefloden, bara några få timmar efter att hon startat från Quebec City när hon blev påseglad av norska kolfraktbåten S/S Storstad i stark dimma.

The Empress hade ungefär 1500 passagerare ombord, varav cirka 1000 omkom. Det tog bara 14 minuter från kollisionen tills att skepet sjönk.

Bland de omkomna fanns ett trettiotal svenskar som skulle hem till Sverige på besök. Ombord fanns också en mängd Fräslningsarméofficerare, som skulle till ett stort möte i London, som också omkom inklusive deras mässingsmusikkår.

AndersE
0

#10 Det är få olyckor som fått den uppmärksamhet Titanic fick. Den du nämner tror jag inte jag hört om.

torsbo
0

Om man googlar på Empress of Ireland, så ser man att det är en av de värsta i Canadas historia.

StefanW
0

Sedan finns det en del stora fartygskatastrofer som t.ex. skedde under WW2 som man ofta glömmer bort. Här i Östersjön var Alexandr Marinesko, befälhavare på den Sovjetiska ubåten S13, han sänkte ett stort antal fartyg däribland "Wilhelm Gustloff" ( ca 9000 omkomna) och "General von Steuben" (3.608 omkomna) under perioden oktober 1944 till krigsslutet 1945. Sedan bombade RAF av misstag Cap Arcona den 3 maj 1945, där det fanns närmare 6000 personer ombord och av dessa var ett stort antal från tyska koncentrationsläger.

Stefan - Modellbyggare